Effektiviser kampanjeoppsett med HubSpot Campaign Assistant

HubSpot campaign assistant

Lær hvordan du kan effektivisere produksjonen av kampanje-innhold ved å bruke HubSpot Campaign Assistant.

Hva er HubSpot Campaign Assistant?

HubSpot Campaign Assistant er et KI-verktøy som er knyttet til HubSpot-kontoen din, og som hjelper med å effektivisere innholdsproduksjonen til kampanjer.

Vi har tidligere skrevet om KI-verktøy for innholdsproduksjon i HubSpot, og bruk av ChatSpot, så hvor kommer Campaign Assistant inn i miksen? Mens førstnevnte er god på å hjelpe til med generelt innhold til some-poster og bloggartikler, og ChatSpot kan svare deg på spørsmål om det meste, er Campaign Assistant din assistent for å sette opp kampanje-innholdet. Den store fordelen her er at du ikke bare får et forslag, men også kan få assistenten til å sette innholdet inn feks på en landingsside.

Hvordan fungerer det?

Asisistent-verktøyet finner du ved å logge inn på: https://app-eu1.hubspot.com/campaign-assistant. Her starter du med å legge inn noen setninger om hva kampanjen handler om. Beskrivelsen dekker viktige salgsargumenter, hva du ønsker at målgruppen skal gjøre, og hvilken skrivestil du vil at assistenten skal bruke. Når alt er lagt inn velger du "Generer" og får svar:

assistent-01

Du kan velge å generere på nytt for å få et annet forslag, kopiere forslaget, eller opprette resursen, i dette tilfellet en landingssiden. Hvis du velger det siste hopper assistenten inn i selve landingsside-verktøyet og setter opp innholdet for deg:

assistent-02

Her kan du naturligvis legge til egne bilder, eller generere KI-bilder, og redigere i tekster og knapper ved behov. Slik verktøyet er, per nå, blir innhold satt opp i standard mal for landingsside, og det er ikke mulig å endre til en annen mal. Men malen lar seg fin justere med tanke på farger og fonter ol for å passe din merkevare.

Når du lager flere resurser i samme kampanjen husker den det du har lagt inn fra før og gir deg mulighet til å justere før du generer innholdet. Du kan lage innhold for: 

  • Landingsside
  • Google søkeordannonse
  • Nyhetsbrev
  • Facebook-annonse
  • LinkedIn-annonse

Husk å alltid lese gjennom og justere på innholdet for å sikre at alt er godt skrevet og i trå med din bedrifts Tone of Voice.

Klar for å komme i gang?

HubSpot Campaign Assistant er tilgjengelig for alle lisenser (også gratis-versjonen) og er et nyttig verktøy for å få på plass alle resurser til en kampanje på kort tid. Merk at Campaign Assistant bruker OpenAI og vil lagre dine meldinger, så det anbefales ikke å dele sensitiv informasjon. Dette gjelder ikke ved bruk av ChatSpot som er helt trygg med tanke på person- og bedriftssensitive data. Her gjelder det å bruke rett verktøy til rett oppgave, og å sette klare retningslinjer for bruk. Ta gjerne kontakt med oss hvis du er interessert i en gratis demo av verktøyet, eller annen bruk av HubSpot generelt.

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook