Hvordan skal du rapportere på digitale kampanjer?
Publisert 29. januar 2019 | av Kjersti Bakke – 2 minutter lesetid.
Du har satt i gang din første inbound marketing kampanje. Det er nå på tide å rapportere på de SMARTe målene du satte i begynnelsen. I denne bloggartikkelen gir vi deg noen tips på hvordan du kan gjøre dette.
Den aller største fordelen med inbound marketing kampanjer er at du kan justere underveis. Du trenger ikke vente til kampanjen er ferdig for å se om salget øker. Du har alle sporene du trenger i ditt analyseverktøyet.
Hvordan sette opp en rapport som gir mening for andre?
- Legg det SMARTe målet ditt inn i rapporten så alle er inneforstått med hva rapporten gjelder.
- Hvis dette er en rapport som gjelder for en del av kampanjens periode. F eks du har en kampanje som går første halvår, og du rapporterer hver måned, la det være tydelig for hvilken periode denne rapporten gjelder.
- Begynn selve rapporteringen med å sette status før kampanjestart. Husker du at når vi snakket om SMARTe mål poengterte vi at det er viktig å ha et utgangspunkt å måle mot. La det også være tydelig når dette utgangspunktet ble satt. Som regel rett før du startet kampanjen.
- Gå til analyseverktøyet ditt (F eks Google) og finn tallene for den perioden kampanjen har vart. Noter både dato for perioden og resultatet. Ikke fall for fristelsen å skjule resultater som kanskje ikke er som forventet. Du kan trenge hjelp internt til å gjøre nødvendige endringer på kampanjen.
- Hvis målet er definert i %, f eks: vi skal øke antall følgere i sosiale medier med 25%, må du huske å regne differansen mellom utgangspunktet før kampanjestart og resultatet om i %.
- Skriv en analyse, og konklusjon av kampanjen til nå, på slutten av rapporten. F eks bør du i din konklusjon si noe om hvorfor kampanjen har overgått målet som ble satt, eller motsatt.
Hva bør en analyse og konklusjon inneholde?
Hvis kampanjen går bedre enn forventet skal du ikke være redd for å oppjustere målet ditt. Husk at SMARTe mål skal være noe du skal strekke deg mot.
Hvis kampanjen går dårligere enn forventet må du se hva du kan gjøre for å optimalisere kampanjen din. Hvis du får få klikk på kampanjen bør du se på utformingen av kampanjen din. Kanskje du ikke treffer målgruppen og bør justere budskapet, endre bilder etc.
Hvis du får mange klikk inn på landings-siden, men få konverteringer, bør du se på landings-siden om du kan gjøre budskapet tydeligere. Kanskje du forsøker å si for mye, slik at brukeren ikke forstår hva han/hun skal gjøre? Kanskje ber du om for mye informasjon i et skjema? Det kan være mange grunner. Forsøk å finne ut hvor de faller fra, og gjør små endringer. Kun en ting ad gangen.
Vi har laget en mal som gjør det enklere for deg å rapportere på resultatet fra din kampanje. Du kan laste den ned helt gratis og tilpasse den til ditt bruk. Trenger du hjelp er det bare å ta kontakt.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.