På jakt etter nytt CMS-system? Vi sammenligner HubSpot med WordPress

HubSpot versus WordPressNettsiden er grunnmuren i digital markedsføring. Og skal du lansere ny nettside er det mange publiseringsløsninger (CMS) å velge mellom. Vi har gjort en sammenligning. 

WordPress er blitt verdens mest brukte system, men er kanskje ikke alltid den beste løsningen. Vi i Dikom leverer nettsider på WordPress og HubSpot. Noen ganger passer det best med en WordPress-side andre ganger er det behov for mer avansert funksjonalitet, og da er ofte HubSpot et bedre valg. 

Krav til markedsteam

Mange markedsteam opplever at det blir stilt større krav enn noen gang til vekst. Man skal levere på flere nivåer; mer trafikk til nettsiden, generere flere leads og kunder. Dette stiller også høyere krav til sporing av resultater som mål, og tilpasning av innhold for nettopp brukerne. Og ikke minst produksjon og deling av innhold i sosiale medier, nyhetsbrev osv. Hva om du kan få alt dette i et system?

Men først til en definisjon så vi alle er på samme side.

Hva er en publiseringsløsning - også kalt CMS?

En publiseringsløsning, eller et CMS, er et innholdsstyringssystem som kan brukes til å administrere opprette og modifisere digitalt innhold. CMS-er brukes vanligvis for bedriftsinnholdsstyring og styring av nettinnhold, typisk nettside og blogg. 

Det finnes som sagt mange forskjellige løsninger. Vi skal ta for oss WordPress og HubSpot og gjøre en sammenligning av standard funksjonalitet i begge systemer.

Hva er WordPress?

WordPress er en åpen kildekode-CMS-plattform, som startet som en blogg-plattform. WordPress er en individuell løsning for å lage innhold, men krever ytterligere integrasjoner eller programvare for å tiltrekke, engasjere og glede kunder. Det er verdens mest brukte CMS-løsning for nettsider i dag og har et utviklernettverk spredd rundt i hele verden.

Les mer om WordPress her

Hva er HubSpot CMS?

HubSpot CMS er en konkurrent til WordPress. Systemet fungerer som alle andre CMSer; du kan opprette og publisere innhold. Den største styrken til HubSpot er at det ligger utenpå et CRM som følger gratis med når du kjøper en lisens på HubSpot CMS. Med CRM integrert i nettsiden kan du tilpasse hele kundereisen, tilpasse innholdet etter brukeren og effektivisere markedføringen. 

Vi skal ta for oss funksjonaliteten bit for bit.

Lag innhold som bygger relasjoner og gjør at virksomheten din vokser

Å lage innhold som genererer trafikk til nettstedet ditt er en av de viktigste elementene innen digital markedsføring. Det er også her du raskt vil finne ut om du har valgt riktig CMS-løsning for nettsiden din. 

Blogg - en viktig del av dagens markedsføringsstrategi

Blogg har blitt en viktig del av markedsføringsstrategien og skal være et viktig verktøy for å generere leads og drive brukerne gjennom kjøpstrakten. En blogg skal ikke bare hjelpe deg med å lage flott innhold, men også hjelpe deg å  optimalisere innholdet for å bli funnet i søk. Bloggen er første trinn for å lage innhold som tiltrekker potensielle kunder. Innhold på bloggen din skal svare på spørsmål som potensielle og eksisterende kunder har, og dermed begynne å få et autentisk en-til-en-forhold til alle besøkende.

WordPress ble opprinnelig bygget som bloggprogramvare, men har utviklet seg til en plattform som, avhengig av tema og tilpasninger du bruker, men krever på enkelte områder en teknisk utvikler for å administrere og optimalisere. Blogging med WordPress kommer ut av boksen, men hvis du vil optimalisere innhold, eller hele siden din (mer om dette senere) for søkemotorer, vil det kreve plugins (små programvarer som har én funksjon og som integreres i CMSet)

HubSpot CMS er bygget for markedsførere og har et grensesnitt som lar deg skrive, optimalisere, publisere og analysere blogginnhold på ett sted. Med HubSpot kreves ingen plugins eller ekstra programvare for å lage godt innhold for mobil og optimalisere innhold for søkemotorer - alt er inkludert.

Landingssider

En viktig del av markedsføringsstrategien er å gjøre de besøkende om til leads. En av måtene å gjøre dette på er å ta i bruk landingssider. Ved å lage landingssider kan du gi brukerne tilgang til verdifullt innhold ved at de registrere seg. Innholdet kan f eks være en mal, et webinar, arrangement, en rapport eller annet verdifullt innhold.

Landingssider er allsidige og kan tilpasses flere formål basert på hva publikummet ditt er interessert i. De er også viktige for å kjøre vellykkede kampanjer hvor du ønsker at brukeren skal kjøpe et produkt eller ta kontakt for en demo eller lignende. Les mer om hva en landingsside er her.

WordPress

I WordPress ligner landingssider på opprettelsen av et blogginnlegg, hvis du bare legger til tekstinnhold eller bilder. Hvis du imidlertid vil endre oppsettet på siden, kan det kreve at en utvikler redigerer en eksisterende mal, eller oppretter en ny mal. Avhengig av hvilket mål du har forlandingssiden, vil det å legge til flere alternativer, som et skjema, også kreve tilleggsprogramvare i WordPress.

HubSpot CMS

Med HubSpot er alt du trenger for å publisere, skreddersy og optimalisere en side, tilgjengelig innenfor HubSpot CMS. Velg malen du ønsker som allerede samsvarer med merkevaren din, eller start fra bunnen av med tusenvis av gratis eller betalte maler tilgjengelig på markedet. Hver mal er tilpasset for mobil og støtter naturligvis dra-og-slipp-moduler for enkelt å endre layout av sider. Hvis du vil legge til live chat, skjema eller en CTA (handlingsknapp) på siden din, er alt integrert og tilgjengelig med ett klikk.

Nettside

Ditt nettsted er din beste selger. Som et resultat ønsker du å ta all interessen du har generert fra bloggen og landingssidene dine, og utvide det forholdet til besøkende, og gjøre dem om til kunder. CMS-et ditt skal til slutt hjelpe deg ikke bare med å opprette et flott nettsted, men holde det oppdatert og gjøre flere besøkende til kunder.

WordPress er uten tvil mest kjent som CMS for å bygge nettsted. Nyere tall antyder at WordPress er direkte bundet til omtrent 25% av alle nettsteder på Internett.

Med WordPress kan du enkelt lage tekstbaserte sider, men på lik linje med landingssider kan det kreve ekstra ressurser eller maler for å endre nettstedet ditt.

Å lage en personlig brukeropplevelse i WordPress krever ekstra programvare og abonnement.

HubSpot CMS er de profesjonelle markedsførernes CMS. Akkurat som landingssider, kan markedsførere enkelt endre layout av sider ved hjelp av dra-og-slipp-maler, velge blant tusenvis av maler på markedsplassen, eller samarbeide med sertifiserte byråer for å hjelpe deg med å bygge et nettsted for å utvide virksomheten din.

Fordi HubSpot CMS er bygget på toppen av CRM, er all data du trenger for å skreddersy kundeopplevelsen tilgjengelig innen rekkevidde og kan tilpasses. Med HubSpot er alt du trenger for å publisere, skreddersy og optimalisere en side, tilgjengelig innenfor HubSpot CMS.

Også for nettsider kan du velge maler fra markedsplassen. 

Hver mal er tilpasset for mobil og støtter naturligvis dra-og-slipp-moduler for enkelt å endre layout av sider. Hvis du vil legge til live chat, skjema eller en CTA på siden din, er alt integrert og tilgjengelig med ett klikk.

Søkemotoroptimalisering

De fleste CMS-systemer er laget for å hjelpe deg med å lage og publisere innhold, men de har mangler når det kommer til optimalisering av innholdet slik at brukerne finner deg. Bare det å skrive innhold betyr ikke nødvendigvis mer trafikk. Å skrive godt og engasjerende innhold som er optimalisert for SEO betyr mer trafikk.

WordPress har ikke noen naturlig SEO-funksjonalitet, men har et antall plugins - noen betalte, noen gratis - som kan hjelpe.

Viktig å huske på at flere plugins betyr programvarehåndtering, kostnader og hodepine når det gjelder vedlikehold og sikkerhetsproblemer. I tillegg kan det også gjøre at nettsiden din blir tregere.

Utdaterte plugins er et stort problem, og en kilde til bekymring for de som er ansvarlig for sikkerheten for et nettsted. Dette kan åpne for lett tilgang for de som ønsker å hacke nettsiden.  

HubSpot CMS inkluderer SEO-verktøy som er innebygd for blogg, landingssider og oppretting av nettsider. Enten du oppretter en side for første gang, eller oppdaterer innhold, kan du optimalisere innhold for søk fra starten og få merkevaren din synlig i søkeresultatene.

Markedsanalyse

Å måle hele trakten er viktig for å ta datadrevne beslutninger. Fra innholdet du oppretter, til kontakter som er generert, til kunder som er vunnet, og med utsikt til hver del av trakten din vil du kunne fokusere på å gjøre mer av det som betyr noe - og mindre av det som ikke gjør det.

WordPress - Noen utgaver av WordPress inkluderer begrenset rapportering om innhold - som sidevisninger - men krever en annen løsning for all dypere analyse. De fleste markedsførere velger å bruke WordPress i tillegg til et betalt analyseverktøy, eller Google Analytics og administrere hvert system separat.

HubSpot CMS - Med HubSpot CMS er all analysen du trenger inkludert slik at du kan måle resultatene av aktivitetene du driver til nettstedet ditt. Når du vokser, vil HubSpot vokse med deg, og mer avansert rapportering er tilgjengelig. Dessuten legge til flere systemer, og mer kostnader, reduserer markedsføringen og krever at du bruker tid på å lære andre  verktøy. Hvem har tid til det?

Hvert profesjonelt CMS bør ha en solid fundament

Å velge riktig CMS er en viktig beslutning, og det er grunnen til at profesjonelle markedsførere må begynne med å sikre at CMS har et sterkt fundament på tvers av hastighet, sikkerhet og stabilitet. Uten dette solide fundamentet blir mulighetene langt mindre viktige.

For HubSpot CMS ligger dette til grunn:

  • Hastighet - Besøkende forventer at nettstedet ditt vil laste raskt, ellers begynner de å lete andre steder. Ifølge Google vil 53% av besøkende forlate nettstedet ditt hvis nettstedet ditt ikke lastes inn på 3 sekunder eller mindre. Forsikre deg om at når du velger CMS eller hostingleverandør, er båndbredden du får tilstrekkelig til å dekke dine behov og infrastrukturen deres er satt opp for å lykkes.
  • Sikkerhet - Som markedsfører er det viktig å holde brukerens data sikre, men også beskytte bedriftens merkevare og omdømme. Forsikre deg om at du snakker med forskjellige markedsførere, ser på anmeldelser og gjør undersøkelser om hackinghendelser før du tar et CMS-valg.
  • Stabilitet - For de fleste selskaper i dag betyr et nettsted som er nede, tapte inntekter og muligheter. De mest fremtredende CMS-ene publiserer, eller i det minste villige til å dele, oppetidsdata som peker på påliteligheten. Hos HubSpot har de 99.999% oppetid og et dedikert team som kontinuerlig gjør nettsteder som er bruker deres CMS, raskere, sikrere og mer pålitelige.

Konklusjon

Uansett system er det viktig at nettsiden får det fokuset det fortjener. For markedsførere som ikke har teknisk kompetanse er vår erfaring at det er enklere å ta i bruk HubSpot. Dette gjør det enklere å ta eierskap og være selvgående på oppdateringer på nettsiden. Hvis du som markedsfører har ansvaret for oppdateringer og søkemotoroptimalisering av nettsiden, utsendelse av nyhetsbrev og innhold til sosiale medier, vil du med HubSpot ha ett system hvor du kan gjøre hele denne jobben. Samtidig har du visuelle dashboard som gir deg verdifull innsikt i hvordan dine digitale aktiviteter presterer. 

Er du i ferd med å lage et nytt nettsted? Kanskje du nå vurderer forskjellige leverandører? Vi har laget en kravspesifikasjon som kan hjelpe deg med hva du bør tenke på. Samtidig kan du legge inn data så du kan lage din egen sammenligning av forskjellige leverandører.

Last ned kravspesifikasjon

Kilde til artikkelen: HubSpot

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.