Budstrategi i Google Ads - enkelt forklart

Budstrategi i Google Ads

Google Ads-budstrategi er essensielt for hvordan du bruker budsjettet og når de markedsføringsmålene du setter for kampanjene dine. 

1. Hvordan fungerer budstrategi i Google?

Budstrategi handler om å bestemme hvor mye du er villig til å betale for at annonsen din skal bli vist, og hvordan du vil fordele budsjettet ditt. En god budstrategi er avgjørende for å oppnå ønskede resultater og få mest mulig ut av investeringen din i Google Ads.

Budstrategien gir Google indikasjon på hva du ønsker å fokusere på. På den måten kan Google vise annonsene til de som mest sannsynlig vil gjøre det du vil at de skal gjøre. 

Google bruker en auksjonssystem for å bestemme hvilke annonser som vises. Hver gang noen søker etter noe som passer med dine søkeord, går din annonse inn i en auksjon med andre annonsører. Hvem som vinner avhenger av budet og kvaliteten på annonsen (kvalitetsscore).

2. Hvorfor det er viktig å velge riktig budstrategi

Valg av riktig budstrategi er avgjørende for suksessen til kampanjene dine. Her er noen grunner til hvorfor riktig budstrategi er viktig:

  • Optimalisert avkastning på investering: Ved å velge riktig budstrategi kan du maksimere avkastningen på investeringen din i Google Ads. Du kan sikre at du betaler riktig beløp for hver klikk eller visning, og at du oppnår ønskede resultater.
  • Bedre synlighet: Ved å tilby konkurransedyktige bud kan du øke synligheten til annonsene dine. Dette kan hjelpe deg med å nå ut til en større målgruppe og generere mer trafikk til nettstedet ditt.
  • Økt konvertering: En riktig budstrategi kan hjelpe deg med å øke konverteringene dine. Ved å fokusere på de riktige søkeordene og tilby konkurransedyktige bud, kan du tiltrekke deg kvalifiserte leads og øke sannsynligheten for at de utfører ønsket handling.

For å oppnå disse fordelene er det viktig å gjøre grundig research og analysere dataene dine.

3. Påvirkning på budsjettet

Den budstrategien du velger vil ha direkte innvirkning på hvordan budsjettet ditt brukes.

Her følger noen eksempler: 

  • Kost per klikk (CPC): Du betaler kun når noen klikker på annonsen din. Dette er ideelt hvis målet er å drive trafikk til nettstedet.
  • Kostnad per tusen visninger (CPM): Du betaler basert på antall ganger annonsen din vises. Dette passer for å øke merkevarebevissthet.
  • Kostnad per handling (CPA): Du betaler for klikk, men hovedmålet kan være konverteringer. Du får da flere konverteringer innenfor budsjettet ditt, samtidig som du betaler mindre for klikkene som fører til dette. 

4. Hvordan sette opp budstrategi

Å sette opp en budstrategi i Google Ads krever følgende steg:

  1. Definere målsetning:
    Bestem hva du ønsker å oppnå med kampanjen. Dette kan f eks være å øke trafikken, få flere konverteringer, eller bygge merkevaren.
  2. Velg budstrategi basert på målsetningen:
    Google tilbyr flere budstrategier, automatiser og manuell. De mest brukte er automatiserte, eller såkalt smart budgivning. Felles er at de bruker Google sin KI for optimalisering i hver enkelt auksjon. 
  3. Bestem budsjett
    Bestem ditt daglige budsjett. Dette er det maksimale beløpet du er villig til å betale per dag. Google vil bruke maskinlæring til å justere og forbedre ytelsen til dine kampanjer.
  4. Overvåke og optimalisere
    Når kampanjen er satt i gang og kjører er det viktig å følge med.  Du kan justere budsjett og strategier underveis. Husk å gi kampanjen et minimum på seks uker før du gjør store endringer, som å endre budstrategi. Det er viktig å gi Google nok tid til å ha nok data til å vise annonsene til de som mest sannsynlig vil gjøre det du ønsker at de skal gjøre. 

Tips ved oppstart av Google Ads

  1. Sporing
    Sørg for at nettsiden din er satt opp for sporing av de hendelsene du ønsker å målrette for i Google-kampanjene dine. Måling av resultater er viktig for å kunne vite om annonseringen fungerer. 

  2. Knytt Google Analytics 4 sammen med Google Ads
    Da kan du velge målene (eller konverteringene) du har definert i GA4 når du setter opp kampanjen din i Google Ads. 

  3. Ny Google Ads konto
    Er kontoen din helt ny, eller lite brukt, bør du bruke maksimer for klikk i budstrategien din. Da vil Google vise annonsene til de som mest sannsynlig vil klikke på annonsene og drive trafikk til nettsiden din. På denne måten kan du begynne å samle viktige data i Google Ads kontoen din. La denne strategien stå i minst seks uker før du endrer. Når du endrer bør du først endre til Maksimer for konverteringer. 

  4. Følg med og optimaliser underveis
    Selv om du bruker budstrategi for maksimer antall klikk kan du følge med på konverteringer, så lenge du har satt opp nettsiden for sporing. En annen viktig ting er å følge med på søkeordene. Sørg for å registrere de søkeordene som ikke er relevante for din bedrift som negative søkeord. 

Google annonsering – Hvordan komme i gang?

Vi administrerer annonsekontoer i Google for flere kunder. I april og mai 2024 tilbyr vi gjennomgang og/eller  oppsett av konto uten ekstra kostnad hvis dere tegner avtale med oss på oppfølging av Google Ads. Dette har en verdig på 5 980,- netto eks mva. 

Høres dette ut som noe du ønsker å benytte deg av? Fyll inn skjemaet under så tar vi kontakt for å sende deg flere detaljer. 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.