iOS 14.5 og Facebook

iOS 14.5 og Facebook

Det har lenge vært snakk om endringene til iOS 14.5 og hvilke konsekvenser dette vil få for annonsering på Facebook.

I denne artikkelen går jeg gjennom siste nytt, også med innspill fra Webgruppen sin Live-sending med Hans-Petter Nygård-Hansen 7.mai, og vil gi råd om hva vi bør gjøre nå.

 

Hva er endringen i iOS14.5?

Apple kom med advarsel allerede for et år siden om endringer som vil gi brukeren mulighet til å si nei til sporing på tvers av apper. Den siste uken ble nye iOS 14.5 lansert, så når vi nå åpner Facebook-appen, får vi mulighet til å si ja eller nei til å bli sporet. 

For Facebook, som bruker sporing for å levere god målretting, og vise konverteringer på tvers av plattformer, er dette dårlig nytt. I meldingen som kommer opp i appen etter installering argumenter Facebook med at ved å ikke tillate denne sporingen vil du motta mindre relevante annonser. De sier også at du risikerer at Facebook ikke lenger vil være gratis. Og at du ødelegger for små bedrifter som er avhengig av annonsering på Facebook. 

IMG_5734 IMG_5735

Alt i alt kan dette virke litt mye å legge på deg som bruker av plattformen, men det er et tydelig tegn på at dette er noe som vil ramme Facebook som annonseplattform.

 

Hvilke konsekvenser får dette for annonsering?

Endringen vil kun gjelde for de som bruker iPhone, og vi vet heller ikke hvor mange som vil si nei til sporing. På den ene siden har vi god erfaring med si "ok" til cookies hver gang vi går inn på en nettside. Men på den andre siden har Facebook fått et litt dårlig rykte når det gjelder bruk av persondata, så det er godt mulig at mange vil si "nei". De siste tall fra USA tilsier at bare 4% velger "tillat", mens tall på verdensbasis sier 12% (https://mashable.com/article/ios-14-5-users-opt-out-of-ad-tracking/), så her kan det se ut til at mengden data vi har å rutte med på Facebook kan synke dramatisk.

Konsekvensen for deg som bedrift vil dermed komme an på andelen av din målgruppe som bruker iPhone når de er på Facebook, og om de har valgt å si nei. Hvis det er en stor nok andel vil det få konsekvenser for å:

  • Finne gode publikum for annonsering. En stor del av det som gjør annonsering på Facebook så virkningsfullt er at Facebook med all sin data er veldig god på å finne ut hvem som vil kjøpe ditt produkt. Når Facebook vil måtte lete mer i blinde, vil denne virkningen svekkes.
  • Måle konverteringer på nettsiden eller annen app. Siden Facebook ikke kan spore alle, vil de heller ikke kunne ta æren for alle salg som har kommet på bakgrunn av dine annonser. Annonsene kan fungere like bra som før, men tallene inne på Facebook vil kunne se dårligere ut siden Facebook ikke har dataene.

Nøyaktig hvor store konsekvenser dette vil få vet vi altså ikke helt enda, og det er ingen grunn til å tro at annonser på Facebook vil slutte å virke. Men vi må nok tenke litt annerledes og følge med på tall også inne i Google Analytics. Virkningen vil heller ikke skje med en gang. Den dataen Facebook har ligger blir ikke borte, så vi snakker egentlig bare om at Facebook ikke vil kunne hente inn ny data fra andre apper eller nettsider fra de som sier nei. 

 

Hva bør vi gjøre nå?

Siden vi ikke tenker å stoppe med å annonsere på Facebook er det bare å ta tak i problemstillingen og tilrettelegge for nye rutiner. Inne på "hendelsesforløp" i Business Manager har vi lenge fått beskjed om at noe må gjøres, og hvis du allerede har gjennomført alle steg, er du klar. Hvis ikke er det bare å ta tak i oppgavene. I all hovedsak er det to ting som må gjøres. Verifisering av domenet og å definere inntil 8 hendelser du kan bruke for å optimalisere mot for dine annonser. 

Verifisere domene

Hvis du ikke har verifisert domene for din bedrift vil det være merket med en liten rød prikk inne på "Merkesikkerhet". Her kan du velge hvilken måte du vil bekrefte domenet på og få en beskrivelse av hvordan du gjør det. Når alt er ok vil prikken bli grønn og du kan gi deg selv en klapp på skulderen.

 WG_basis_Annonser_Facebook_Ina

 

Definere 8 hendelser

Hvis du har satt opp nettstedshendelser via pikselen, og du bruker disse hendelsene for å optimalisere annonser for konverteringer på nettsiden må du nå definere disse inne på "aggregerte hendelsesmåling". 

aggregert

Du kan sette opp inntil 8 slike hendelser og får muligheten til å rangere disse her fra høyest til laveste prioritert. For å definere disse her må du først ha laget dem inne på "hendelsesadministrasjon".

Hendelsesadministrasjon

 

Bruk UTM-tagger for annonsene

Siden du ikke vil få inn alle tall på konverteringer inne på Facebook lenger blir det nå enda viktigere å også lage UTM-tagger på URL-ene slik at du kan få opp konverteringen inne i Google Analytics.

Det er flere verktøy du kan bruke, for eksempel Google sin campaign-url-builder.

Du kan lese mer om bruk av UTM-tagger i vår artikkel om hvordan måle konverteringer av nyhetsbrev.

 

Hjelp med annonsering?

Enten du trenger hjelp med å optimalisere annonseringen for din bedrift, sette en strategi for bruk av sosiale medier, eller få kontroll på din Facebook-side, så er det bare å ta kontakt for et uforpliktende møte. 

 

Book et møte med meg

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook