Hvordan bruke Twitter

Av Ina Svarstad - Digital markedsfører | 3 minutter lesetid | Oppdatert: 28.01.2020

banner-1

Hvem er på Twitter og hvorfor skal du ta i bruk plattformen for å markedsføre din bedrift? Vi har sett på hvilke fordeler plattformen har og hva man bør tenke på når man tar den i bruk.

Hvem er på Twitter?

I Norge har Twitter ca 1,2 millioner brukere. Majoriteten er menn i alder 18-39. Se tall fra 3. kvartal 2019 under.

TwitterQ3-2019

Hvis vi sammenligner med antall brukere på Facebook (ca 3,4 millioner), så er ikke dette så mye, men hvis det er her målgruppen din er, så bør du også være her. Utover demografi ser vi tydelige interessefelt som fungerer godt på Twitter. Nyheter, politikk og sport er populære temaer. Hvis målgruppen din er innenfor dette feltet er det en god mulighet for at dette er rett kanal for din bedrift. Twitter er også en viktig plattform for journalister og politikere og gir muligheter for å knytte relasjoner til viktige personer innen din bransje.

Bruken av Twitter er forskjellig fra land til land. Så hvis du retter deg mot målgrupper utover Norge kan det være smart se på bruken der målgruppen din er. 

 

Fordeler ved Twitter

  1. De som bruker kanalen er der for å holde seg oppdatert, eller engasjere seg i live kommentarer fra eventer. Dermed er dette en god kanal for å ha en dialog med målgruppen og være tilgjengelig for kundehenvendelser, øke merkevarebevisstheten og å være med i samtalen om ditt brand.
  2. Twitter gir gode muligheter for å overvåke merkevaren, og andre relevante ord og temaer, slik at du får beskjed når noen snakker om din merkevare.
  3. Siden Twitter er en åpen plattform trenger du ikke mange følgere for å nå ut. Ved riktig bruk av hashtags og mentions kan man nå ut til langt fler enn bare de som følger din bedrift.
  4. En plattform hvor det er lett å kommer i kontakt med journalister og politikere som er relevant for din bransje.

 

Terminologi

Tweet - En post på twitter, 280 tegn.

Retweet - Ved å klikke på retweet-knappen kan du videresende tweeten til dine følgere. Skriv gjerne en liten tekst og gi mentions til vedkommende.

Handel - Ditt unike brukernavn på Twitter som som står på din profil etter @, og som man kan bruke for å gi mentions. Trenger ikke være det samme som Display Name, men må være unikt.

Display Name - Det navnet du har satt på din profil. Trenger ikke være unikt, eller det samme som handel.

 

Hashtags

En hashtag gir en vei inn til ditt innlegg. Siden det er begrenset antall tegn i en post bør du begrense bruken til to til tre hashtags. Bruk hashtagify.me eller se til dine konkurrenter eller andre i bransje for inspirasjon for hvilke du bør bruke. Hvis målgruppen din er norsk kan du godt burke norske hashtags. Husk at du ikke kan bruke mellomrom i hashtags, men bruk gjerne store bokstaver for å gjøre hashtags mer leselige, for eksempel #DigitalMarkedsføring.

 

Mentions

Ved å sette @ og handel-navnet til en bruker gir du mention. Da vil vedkommende du gir mention til, og de som følger mentions av den personen/bedriften, få en varsling om dette. Journalister følger gjerne mentions av store bedrifter og aktører. Så hvis en av dine kunder gir mentions til deg kan det fort bli plukket opp også av andre som er interessert i din bransje.

Vær klar over at hvis du starter en tweet med en mention så vil kun vedkommende du gir mentions til se posten. Hvis du vil at alle skal kunne se den må du starte posten med et tegn eller ord før mentions.

 

Kom i gang

  1. En profil uten profilbilde og biografi virker ikke veldig interessant for noen å følge, så ta deg tid til å fylle ut profilen din. Som bedrift bør du også tenke over hva du bruker som profilbilde og banner i de forskjellige sosiale mediene. Stort sett vil det gi mening å bruke samme bilder i alle kanaler slik at det blir gjenkjennelig for målgruppen din.Redigere-profil-02
  2. Sett en strategi. Hvis det gir mening for din bedrift å bruke twitter i markedsføringen er det smart å legge en plan og en strategi for bruken av plattformen. Se gjerne til konkurrentene dine hvis de bruker plattformen, og undersøk hvilket type innhold målgruppen din engasjerer seg i på Twitter.

Vi har laget en mal for å sette en strategi og undersøke konkurrenter på tvers av plattformer og forskjellige målgrupper, som du kan laste ned helt gratis.

Last ned vår mal

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Sosiale medier