Hvordan annonsere på Facebook

Hvordan annonsere på Facebook

Facebook-annonsering kan gjøres på mange måter, alt fra å trykke på "fremme-knappen" på en post til større kampanjer i Ads Manager. Vi tar en gjennomgang av annonsering på Facebook fra Ads Manager.


Hvorfor annonsere på Facebook?

Selv om mange vil hevde at ingen er på Facebook, så er tallenes tale klar, her fra IPSOS Q3 for 2021, Facebook er fortsatt den sosiale medier kanalen med flest daglige brukere i Norge:

Hvordan vi bruker kanalen, og hvem som bruker den mest, har derimot endret seg. Vi ser en nedgang i unge brukere, mens de eldre bruker kanelen mer enn før. Hvis du følger den gule linjen i bildet ser du at 18-29 åringer har gått fra nesten 90% i 2018 til å være nede i 56% i dag. Til sammenligning har de på 50-59 år gått fra ca 65% i 2018 til å være oppe i 76% i dag.

Totalt sett er det ingen tvil om at det norske folk fortsatt er på Facebook og at det er sannsynlig at du vil kunne treffe målgruppen din der.

Siden annonsering på Facebook også inkluderer muligheten for å annonsere på Instagram er det relevant å se på disse tallene. Her ser vi at de yngre holder seg ganske stabilt, og at knalen har en vekst hos alle over 30.

 

Publikum

Å nå ut til rett publikum er mye av det som gjør Facebook-annonser så virkningsfulle. Siden Facebook i stor grad vet hvem du er, kan annonsører lage gode målgrupper og målrette mot de som mest sannsynlig vil gjøre ønsket handling, enten det er å kjøpe et produkt, registrere seg el. Dette har endret seg noe med nye iOS 14,5, men selv med disse justeringen vil i fortsatt kunne nå ut til rett målgruppe på Facebook.

Måter å finne ditt publikum:

  • Interesse, demografi og geografi 
  • Remarketing på bakgrunn av:
    • nettsidetrafikk (ved bruk av piksel)
    • engasjement med Facebook og/eller Instagram-side eller innhold
    • video-visninger
  • Speilpublikum hvor Facebook finner nye publikum som ligner på dine beste kunder.

Du kan sette opp publikum for en annonse enten inne i Ads Manager når du setter opp annonsen, eller i forkant inne i "Publikum" i Business Manager eller Business Suite:

Ved å klikke på "Opprett publikum" får du oversikt over muligheten dine:

Egendefinert er der hvor du kan lage publikum for remarketing. Enten ved å bruke dine kilder, som nettside-trafikk, eller Facebook sine egne kilder som ikke krever bruk av piksel.

Hvordan bruke de forskjellige?

Lag ulike publikum for de forskjellige delene av kundereisen. Tenk over hvor i kundereisen publikummet du retter deg mot er, og lag annonser med innhold som passer for dem.

Hvis målet er å spre kunnskap om dine tjenester og nå ut til nye kunder, som ikke kjenner deg, kan du bruke interesse eller speilpublikum for å nå ut til rett målgruppe.

Hvis målet er å overbevise de som har engasjert seg litt i deres innhold fra før, men ikke er en kunde enda, kan du bruke et varmt publikum, folk som har besøkt nettsiden, Facebook-siden, eller sett spesifikke videoer på Facebook.

 

Målsetting

Når du begynner å sette opp en kampanjen på Facebook er målsetting det første du må ta stilling til:

Det du velger her er selve målet med annonseringen, det du vil at målgruppen skal gjøre. Facebook vil utifra hva du velger her finne frem til de som mest sannsynlig vil gjøre det du målsetter mot.

Hvis du for eksempel har en video du skal bruke i en annonse så bør du velge videovisninger som målsetting hvis du vil at flest mulig skal se videoen. Men om du egentlig vil at folk skal motiveres via videoen til kjøp i nettbutikken, bør du heller sette trafikk eller konvertering (hvis du har piksel) som målsetting.

Du kan legge til en knapp som linker til nettbutikken selv om du velger videovisninger so målsetting, men siden du har satt videovisning som målsetting vil Facebook vise denne for folk som mest sannsynlig vil se videoen, ikke de som det er mer sannsynlig at ville klikket og evt kjøpt produktet.

 

Annonsesett

Én kampanje kan ha ett eller flere annonsesett. Og ett annonsesett kan ha én eller flere annonser. Målet for annonseringen settes på kampanje-nivå, nesten alt annet settes i annonsesettet. Om du skal ha ett eller flere kommer an på om du vil nå ut til forskjellige målgrupper med forskjellig innhold, eller sette opp en tidsplan med forskjellige annonser som går ut til ulike tider. 

På annonsesett-nivå setter du opp:

  • Budsjett og tidsplan
  • Publikum
  • Plassering

Budsjett og tidsplan

Du kan velge mellom totalt budsjett og dags budsjett. Hvis du velger totalt budsjett kan du også sette opp en tidsplan for når du vil at annonsen skal vises. Dette vil da være en begrensning av når annonsen skal vises, så ofte vil det ikke være behov for å sette opp dette. Men hvis det gir mening for det du annonserer for kan du sette opp en plan her.

Publikum

Hvis du allerede har laget klart et publikum er det bare å velge det her, ellers kan du sette det her på samme måte som vist under "Publikum". 

Plassering

Som standard vil alle annonse-plasseringer være valgt. Dette er også hva Facebook vil anbefale. Men det kan være lurt å vurdere om det passer for det du skal annonsere for, og målet for annonsen. 

Hvis du skal kjøre en kampanje for videovisninger med mål om å lage et publikum fra de som har sett denne for senere annonsering må du fjerne Audience network fra plasseringen. Dette vil føre til visninger for belønningsvideoer i enkelte spill, og disse vil ikke bli mulig å målrette mot i etterkant. 

Hvis du veger alle plasseringer kan det være smart i etterkant å sjekke leveringen av annonsen eller plassering for å se om det er enkelte plasseringer som ikke fungerer like bra som andre, og vurdere å fjerne denne neste gang du annonserer.

Annonseutforming

Når alt er satt opp på kampanje og annonsesett-nivå er det kun utforming av selve annonsen igjen. Her kan du velge å bruke eksisterende innlegg, opprette annonse eller hente en modell du har laget fra før inne på Kreativt senter:

Hvis du velger å opprette annonse kan du velge mellom forskjellige annonseformater. Uavhengig av om du velger video, karusell eller noe annet her så det viktig å sikre at både tekst og det visuelle fanger oppmerksomheten og leder målgruppen din videre til neste steg. 

Sjekkliste for annonseutforming:

  • Det visuelle i annonsen bør ha en stopp-effekt. Husk at målgruppen din skroller seg gjennom metervis av innhold. Hva ved din annonse skal få dem til å stoppe opp?
  • Teksten over skal overbevise. Når de har stoppet må teksten spille på lag med det visuelle og gjøre dem klar for å gå videre.
  • Siste virkemiddel er overskrift og knapp som skal dra målgruppen videre for å konvertere. Sørg for at det er tydelig hva de skal gjøre og hvor de kommer når de klikker seg videre.
 
Når du er fornøyd med alle deler av annonseutformingen og er klar for å publisere er det smart å gå gjennom hvordan den vil se ut i forskjellige formater og evt justere de som ikke fungerer optimalt. 
 
Hvis du har en annonse som skal linke til egen nettside el er det viktig å kunne spore hele løpet slik at du også vet hva målgruppen har gjort etter at de har klikket på annonsen. Med piksel installert får du tall fra nettside rett inn i Ads Manager, men merk at med iOS 14,5 kan det være tall her som ikke kommer opp, så sørg også for å kunne spore ved bruk av Google Analytics el. Bruk feks Google URL-builder for å lage sporbare linker.

 

Rapportering

Når annonsen din er i gang og det kommer tall inn i annonseadministrasjonen kan det fort bli overveldende og vanskelig å vite hva man skal fokusere på.

Hva betyr hva?

  • Eksponering: antall ganger annonsen har blitt vist på skjerm.

  • Rekkevidde: Antall personer som har sett annonsen din minst én gang.

  • Frekvens: Gjennomsnittlig antall ganger hver person har sett annonsen din.

  • Lenkeklikk: Antall klikk på lenke i annonsen.

  • CTR: Klikkfrekvens for lenke.

Hva bør man fokusere på?

Først og fremst bør du fokusere på det som var hovedmålet for annonsen. Så kost per resultat og gjerne per reelle konvertering. Hovedspørsmålet å spørre seg selv her er om det var lønnsomt. Så lenge kampanjen har en positiv ROI er det nok å styre etter denne. Hvis målet for annonseringen ikke var like målbart i kroner bør man ha en formening om hva x-antall video-visninger/registreringer el er verdt.

Hva om kampanjen ikke fungerer som ønsket?

Hvis resultatene ikke er der man ønsker er det viktig å se på hele løpet for kampanjen for å identifisere hva som ikke fungerer.

  1. Er frekvensen for høy? Hvis en og samme annonse har blitt vist for mange ganger for samme publikum kan fort engasjementet synke og prisen per resultat gå opp. Hvis frekvensen er over 2,5 bør man vurdere å variere innholdet.
  2. Engasjerer ikke innholdet? Se på "Rangering av kvalitet", "Rangering av engasjement" og "Rangering av konverteringsfrekvens". Hvis disse er under gjennomsnitt kan du vurdere om du har feilvurdert innholdet. Kanskje det er feil innhold til den målgruppen du rettet annonsen mot? Eller at formatet er feil?
  3. Får du mange klikk til landingssiden, men få som trykker på kjøp? Hvis selve annonsen fungerer fint, men det er få som gjør ønsket handling på landingssiden så er det der du må legge inn en innsats.

Ofte må man prøve og feile litt før man finner formen som fungerer for sitt publikum og for sine produkter eller tjenester. 

 

Last ned sjekkliste for annonsering på Facebook

Det er mye å huske på, vi har laget en enkel sjekkliste for annonsering på Facebook som du kan laste ned helt gratis!

Last ned vår sjekkliste

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook