Fordeler ved å integrere risikoanalyse i CRM?
Publisert 6. november 2024 | av Kjersti Bakke – 2 minutter lesetid.
For å jobbe både effektivt og sikkert, bør CRM-systemet ditt gi deg innsikten du trenger for å unngå unødvendig risiko. Finn ut hvilke funksjoner CRM-systemet ditt bør inneholde for å oppnå dette.
Hvorfor risikohåndtering er avgjørende i CRM
Risikohåndtering i CRM-systemer kan være avgjørende. Ikke bare for å beskytte virksomheten mot potensielle tap, men også unngå uventede utfordringer. Uten tilstrekkelig innsikt i økonomisk status, og risikofaktorer knyttet til nye prospekter, kan det være vanskelig å ta informerte beslutninger.
En god risikostyring gir deg muligheten til å identifisere og håndtere risikoer før de blir et problem, noe som igjen kan spare tid og ressurser på lang sikt.
Nøkkelfunksjoner ved å inkludere risikostyring i CRM
Et moderne CRM kan kobles til andre forretningsinformasjons-systemer som bringer med seg verdifull data om dine kunder og kontakter. Ved å sette opp automatisk varsling kan du identifisere og håndtere risiko på en effektiv måte.
Eksempler på varslinger:
- Hendelser med høy risiko knyttet til økonomi
- Regnskap nylig annonsert
- Regnskap ikke annonsert før frist
- Revisoranmerkninger
- Selskapets revisor er endret
- Vesentlig usikkerhet om fortsatt drift / Usikkerhet om fortsatt drift
- Konkursbegjæring
- Eierskapsendring
- Person(er) i firmaet har vært i tidligere konkurser
- Nedbemanning
- Mulig større endringer i selskapsstruktur
Disse varslingene kan vises der de naturlig hører hjemme i ditt CRM. Varsling kan visualiseres med forskjellige ikoner som raskt gir indikasjon på type og viktighet.
På denne måten kan man redusere risiko for tap, og effektivisere arbeidet med oppfølging av eksisterende kunder, og hvilke nye kunder man bør gå videre med.
Eksempler på slike systemer er blant annet:
- Enin
- Bisnode / Dun & Bradstreet
- Creditsafe
Men det finnes flere. I Dikom bruker vi Enin.
Samle viktig data over tid
Over tid vil du opparbeide historiske data som hjelper deg å ta bedre og raskere beslutninger. En grundig analyse gir en bedre forståelse av kundenes tidligere atferd og potensielle risikoer, noe som bidrar til sikrere og mer informerte beslutninger.
Optimal kundesegmentering med pålitelig informasjon
Med pålitelig og oppdatert informasjon kan du segmentere kundene dine mer effektivt. Dette gir bedre innsikt i hvilke kunder som er mest lønnsomme og hvilke som kan utgjøre en risiko. I tillegg kan du se trender innenfor spesifikke bransjer i opp- og nedgangstider.
En optimal kundesegmentering, basert på oppdaterte data, kan forbedre salgsprosessen og bidra til økt effektivitet og lønnsomhet for virksomheten.
Har du et moderne CRM?
Ønsker du tips til hvilke muligheter et moderne CRM kan ha? Fyll inn skjema og motta vår sjekkliste for valg av CRM-system.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.