Har bedriften din behov for både Facebook- og nettside?
Publisert 9. november 2018 | av Ina Svarstad – 2 minutter lesetid.
I 2017 var 80% av de mellom 16 og 79 på sosiale medier, og i stor grad Facebook. Er du inne på tanken å droppe nettside til fordel for Facebook for din bedrift?
I dette innlegget vil jeg i korte trekk fortelle deg hvorfor du ikke burde gjøre det.
Hvorfor en nettside
En nettside er ofte bedriftens viktigste markedsføringskanal, og bedriftens ansikt utad da den ofte kan bli kundens første møte med bedriften etter et søk i søkemotorer, som for eksempel Google. En nettside kan brukes på mange forskjellige måter. Det er viktig å ta stilling til hva du ønsker med å ha en nettside. Den kan være for å selge dine produkter eller tjenester eller den kan være en informasjonsside som inneholde artikler for å spre kunnskap om et tema. Du lager nettsiden for å passe deg og din bedrift, og gjenspeile deres verdier på best mulig måte. I dag har 78% av bedriftene i Norge en nettside.
Hvorfor en Facebook-side
De senere årene har bruken av sosiale medier økt, i 2018 er 80% av de mellom 16 og 79år aktive brukere. Facebook spesielt er et sted du kan nå mange, vi har tidligere skrevet 12 tips for bedrifter på Facebook. Vi stoler på Facebook, og vi setter pris på å lett kunne ha en dialog med bedriften vi interesserer oss i. Bedriften din burde ha en Facebook-side, men ikke isteden for en nettside.
Bruk sosiale kanaler og Google for å få trafikk til nettsiden
Nettsiden og Facebook-siden din går som hånd i hanske. Nettsiden har informasjonen, Facebook og andre sosiale kanaler promoterer informasjonen slik at venner og interesserte kan lese og dele det videre. Sammen kan Facebook-siden og nettsiden skape magi for merkevaren din.
Trafikken til nettsiden din kommer i store trekk fra Facebook og søkemotorer som for eksempel Google. Det er noe du som bedrift burde utnytte. Bruk viktige søkeord i innholdet på nettsiden din, som gjør bedriften din mer attraktiv i organisk søk. Du kan lese mer om SEO i 6 gode tips for søkemotoroptimalisering.
Har du en brukervennlig nettside med jevn strøm av innhold, og du publiserer det ut i sosiale kanaler vil du kunne få en nettside som konverterer kunder, og en Facebook side som skaper engasjement.
Kilde
https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbrukn/aar
https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/nettreklame-meir-populaert-blant-norske-foretak