12 tips for bedrifter på Facebook

FaceTipsBildeBlogg

Selv om Facebook har fått mye kritikk den siste tiden ser man at brukerne stort sett er lojale. Vi har blitt vant til at Facebook er en del av hverdagen vår, og skroller oss gjennom metervis av innhold hver dag.

Med over 3 000 000 norske brukere, hvorav 86% er innom hver dag, er det ikke vanskelig å forstå at Facebook har blitt en viktig markedsføringskanal hvor man som bedrift bør være tilstede.

Men hvordan skal man gå frem, hva skal postes, når og hvordan?

Å lykkes på Facebook for bedrifter handler i stor grad om å finne den perfekte balansen mellom å være både profesjonell og personlig. Ingen er interessert i å følge en Facebook-side som bare poster reklameposter med fokus på salg og produkt. Men å legge ut morsomme bilder fra årets julebord blir også helt feil.

I denne bloggartikkelen gir jeg konkrete tips og huskeregler når du skal jobbe med din bedrifts Facebook-side. 

Ønsker du mer dyptgående informasjon, og eventuelt hjelp til å sette opp en Facebook-side, kan du ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

 

1. Definer din målgruppe og finn din stemme

Om din bedrift retter seg mot B2B eller B2C, og om majoriteten av de som kjøper produktene dine er 18 eller 60 har mye å si for hvilken stemme du skal ha på Facebook. Hvis du allerede har noen personas etablert i din bedrift bruk disse og tenk på hva de ville være interessert i av innhold for å følge din Facebook-side. Tenk også på hva dere ønsker å få ut av å være tilstede på Facebook. Skal siden gi mer trafikk til nettsiden, bygge merkevaren, eller lignende. Sett mål og bestem hvem dere skal være.

2. Vær en kunnskapsspreder innen ditt felt

Del bloggartikler, eller fagartikler, både egenprodusert og fra andre i bransjen.

Hvis din bedrift selger sminke til en ung målgruppe vil det si deling av innhold som tutorials, sminke-looks, motetips, nye trender ol. Mens hvis du jobber med kontorartikler for bedrifter vil det være innhold som sier noe om hvordan få orden på kontoret, hvordan dine produkter kan gi en mer effektiv arbeidsplass el.

En god huskeregel kan være:

  • 70% fra eget merke, tips, fag, events, aktuelt, spørsmål
  • 20% innhold fra andre, delinger
  • 10% salg, rabatt, produkt 

3. Bruk forskjellige formater

Variasjon i bruk av formater vil glede både følgerne dine og Facebook. Bilde og lenkeposter er helt ok, men kan bli kjedelig i lengden, dessuten vil Facebook prioritere poster i de nyeste formatene. Hvis du har mulighet til å legge ut videoer bør de lastes opp rett på Facebook og ikke linkes fra YouTube eller lignende siden Facebook da vil gi deg en mye bedre organisk rekkevidde på posten.

Bruk også andre formater som kanvas eller karusell. Disse kan også brukes på vanlige poster, ikke bare som annonse. Bare klikk på bilde/video i toppen når du skal opprette et sideinnlegg, og velg ønsket format.

BildeFormaterFaceb

4. Vær tilgjengelig

Det er viktig å være tilgjengelig på Facebook når man har en bedrift-side.

Mange ser på Facebook-siden til en bedrift som et kundesenter. En hyggelig kommentar uten noe spørsmål trenger man ikke nødvendigvis å svare på, kanskje bare like, men hvis det kommer et spørsmål eller en klage bør man svare innen 60 min. For å gi kunden riktig forventning om når de får et svar kan du sette opp et automatisk svar, se hvordan her, eller sette et automatisk svar utenom bedriftens åpningstid, se hvordan her. I klagesaker kan det være fint å be dem ta dialogen videre på mail med mindre det er noe som kan fikses med en gang. Hvis det ikke er en konkret sak som må tas tak i, for eksempel bare en spydig kommentar fra en misfornøyd kunde, kan man godt vente litt og se om noen av deres andre fornøyde kunder svarer i stedet. Og så bare like deres svar. Det kan ofte roe ned kommentarfeltet bedre enn hvis man svarer selv. Et godt tips for å sikre at man får med seg nye kommentarer er å laste ned sideadministrator-appen til Facebook. Du finner den her for iPhone og her for Android.

5. Følg konkurrenter og byråer for inspirasjon

Det kan være smart å følge et knippe konkurrenter på Facebook for å se hva de gjør, La deg inspirere av det de gjør bra, og lær av det de gjør feil, så slipper dere å gjøre samme feilen selv.

Følg også bedrifter og sider som handler om markedsføring i sosiale medier for å følge med på hva som er nytt og få gode tips og råd av kunnskapsrike fagfolk.

Følg Dikom her, eller Stort og smått om sosiale medier her. 

6. Ikke mas om å få delinger tags og likes, produser heller innhold som engasjerer

Etter oppdateringene i algoritmen i høst vil Facebook nå gi dårligere rekkevidde til poster hvor det bes om å dele og like. Dette fordi det oppfattes som spam av Facebook. Prøv heller å engasjere med godt innhold og tenk på hva målgruppen din er opptatt av.

7. Hold konkurranser, men følg med på reglene

Reglene for å holde konkurranser endrer seg stadig. Et generelt tips her kan være å ikke be om for mye og heller relatere konkurransen til det man deler ut eller det man evt feirer som er bakgrunnen til konkurransen. Gjeldene regler nå er:

Det er ikke lov å:

  • Kreve at man skal dele på tidslinjen for å delta eller dele på tidslinjen til en venn for å være med ,eller for å få flere vinnersjanser
  • Kreve at man tagger venner i gjeldene innlegg for å delta.

Det er lov å:

  • Be om å like siden (Passer fint hvis man har konkurransen i sammenheng med å nå x-antall likere av siden)
  • Kommentere på et innlegg (Hvis du for eksempel lodder ut et par sko kan du be dem kommentere hvilken farge og størrelse de ønsker)
  • Like et innlegg (Kan passe til de fleste konkurranser)
  • Sende deltagere videre til en ekstern side for å delta (Kan passe om du vil bruke Facebook til å promotere en konkurranse du har på nettsiden din.

Se ellers oppdaterte regler på Facebooks egne sider her.

8. Opprett Business Manager

Hvis dere er flere som jobber med bedriftens Facebook-side kan det være snart å sette opp en Business Manager konto. Facebook Business Manager er et dashbord, hvor bedriften kan dele Facebook-resssurser med flere personer eller team. Du kan administrere brukertilgang til de rette personene og kredittrammer, laste opp produktkatalogen din, opprette et innlegg, endre faktureringsinformasjon – og mye mer. Les mer og se veiledning her

9. Frem innlegg og lag annonser

Facebook kan brukes helt gratis, men når du først har laget en side som du bruker tid på og holder oppdatert burde du benytte deg av de gode mulighetene som finnes på plattformen for å markedsføre din bedrift. Med de nyeste oppdateringene i algoritmene prioritere Facebook poster fra venner og familie, så når du som bedrift ønsker å nå ut til dine følgere kan du oppleve lav rekkevidde. Du kan enkelt fremme et innlegg du har postet på siden ved å klikke på frem innlegg-knappen under innlegget. Men husk å sette rett målgruppe så du slipper å betale masse for å nå folk som ikke er interessert. Hvis du vil nå et nytt publikum trykk på rediger:

BildePublikum

og velg målgruppen din:

BildePublikum02

I tillegg til fremming av innlegg har man gode muligheter for å lage annonser for å få trafikk til nettsiden, få flere følgere til siden eller lignende. Når man skal sette opp en annonse er det viktig å passe på å velge rett målsetning og setter rett målgruppe. Det er også viktig å følge med på annonsen og tilpasse underveis for å ikke betale for mye per klikk og passe på at man når de som faktisk gjør det man ønsker enten det er å kjøpe et produkt eller like siden. Vi kan sette opp og holde i annonser på Facebook for din bedrift. Vi kan sette opp og holde i annonser på Facebook for din bedrift. Se pris her!

10. Sett opp en plan

Uten en plan blir det å ha en Facebookside mest stress og dårlig samvittighet for lite liv på siden. Sett opp en plan, med utgangspunkt i markedsplanen. Noen innlegg kan du gjøre klar lang tid i forveien, mens andre kanskje må justeres, eller lages der og da. En plan vil både sikre kontinuitet på siden, samtidig som du får oversikt og kan passe på å variere type innlegg (blogg, spørsmål, konkurranse, deling) og unngå å gå glipp av gode muligheter til å være relevant og med på det det snakkes om. Når du setter opp planen bør du ta hensyn til hvilken ukedag det er, om det er noe spesielt som skjer i ditt nærmiljø/eller knyttet til ditt fagmiljø el den uka, kanskje er det en festival som det vil kunne være smart å spille på også for din bedrift. Sjekk også ut forskjellige relevante helligdager. Når du har en plan kan du begynne å sette inn innlegg på planlagt dato og klokkeslett. De innleggene som ikke er helt klare kan du begynne med og legge som utkast. Hvis dere er flere som jobber med siden er det også en fin måte å samarbeide om et innlegg på. Da kan en begynne på innlegget og be en annen om å se over og gjøre evt endringer før den publiseres. 

11. Følg med på nyhetsbildet

Når du har satt opp en plan, og innleggene bare kommer når de er planlagt er det veldig viktig å alltid ha det i bakhodet, og følge med på hva som skjer i nyhetsbildet og på Facebook. Hvis det skjer noe dramatisk i nyhetsbildet, eller i ditt fagmiljø er det viktig å stoppe planlagte innlegg som ikke passer inn eller kan bli feil i den nye settingen.

12. Test, gjenta det som fungerer, lær av dine feil

Din målgruppe er ikke nødvendigvis lik min og selv om det finnes mange undersøkelser med statistikk så er det alltids best å selv teste og finne ut hva som passer for seg og sin bedrift. Bruk innsikten på Facebook-siden din for å se når folk er på, hvilke type innlegg de lar seg engasjere av og hvilke typer innlegg de ikke er interessert i.

Facebook er i kontinuerlig-endring og det vil til enhver tid være flere hundre forskjellige test-versjoner live. Så om din Facebook ser annerledes ut enn min, eller din kollegas, så stemmer sikkert det, men det er ingen grunn til panikk, bare pust dypt, stort sett er det greit å finne frem, og hvis ikke er det bare å google det, eller ta kontakt med oss så hjelper vi deg gjerne.

Hvis bedriften din ønsker å satse på Facebook kan det være smart å ta et kurs for å bli trygg på plattformen og de forskjellige annonseringsmulighetene man har tilgang på. Vi holder kurs på forespørsel som vi tilpasser den enkelte bedrift etter hva de ønsker å lære mer om.

 

Book et møte med meg

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook