Optimaliser ditt innhold med verktøy fra Hubspot

hubspot-seo

Det ligger i navnet at Hubspot har mange funksjoner og muligheter, det er en HUB for markedsføring, API, salg og kundeservice. CRM, helpdesk, nettsider, markedsføring er samlet i én og samme plattform.

Det som ikke kommer godt frem er SEO (søkemotoroptimalisering) inne i Hubspot. Det er mange muligheter man kan gjøre både med innhold og rent teknisk, kun ved bruk av Hubspot.

I inbound markedsførings er det innholdet som er kjernen. Det er stjernen i showet, magneten som øker trafikk og gjør besøkende til kunder. SEO er derfor en viktig del når man jobber med inbound.

Det er ganske lavthengende frukt å gå igjennom dette på alle sider, landingssider og blogg-poster. 
Det kan ta tid, men det kan være ganske stor gevinst og gi økt organisk trafikk.

Så her er noen tips til hva man kan gjøre innad i Hubspot for å sjekke og optimalisere for søk: 

Innholdsoptimalisering: 

På hvert innlegg (Blog post), side (website page) eller landingsside (landingpage) (dette avhenger av hvilken type mal man har) 

Finnes denne raden øverst: 

Optimize for SEO in Hubspot blog

 

Under optimize vil du status på hvordan den enkelte bloggposten kan optimaliseres, eller om den er i storform for å rangere på Google. 

Her vil du få tips og status på ting som: 

  • Er det en titel på siden?
  • Riktig bruk av H-tager (overskrifter). Har du brukt h1, h2 o.l riktig? 
  • Har alle bildene dine ALT-tekster (alternative tekster til bilder, for søk og brukervennlighet / tilgjengelighet )
  • Har du nok innhold? Du bør ha minst 300 ord. 
  • Er siden mobilvennlig? 
  • Har du skrevet meta-tekster, og er det nok innhold der?
  • Har du linket riktig? Har du for mye linker ut vil det straffe seg. 

Her er en skjermdump av hvordan det ser ut i praksis: 

      Optimize Blogpost for SEO i Hubspot blogspot / landingpage / webpage

Veldig fint og viktig å gå igjennom denne listen før man lanserer blogg-poster i Hubspot. 

Nederst er det en link hvor det står "View all SEO recommendations" som tar deg til Hubspot sitt interne SEO-verktøy. Her kan man gå igjennom hele nettstedet sitt, og gjøre en litt mer teknisk gjennomgang av alle sider, og få tilbakemelding og tips på beste-praksis-måten å optimalisere på. 

Man finner også dette under: 
Marketing > Website > SEO

Gjør så en sjekk med "Scan new url", skriv inn adressen din. 

Når Hubspot har gjennomført en sjekk av nettssiden din (kan ta litt tid), så vil du få opp
en link til "view recommendations". 

Her vil man få en komplett arbeidsliste over hva som må gjøres for å optimalisere: 

 

Seo anbefalninger i Hubspot SEO tools

 


Det kan være at noe av optimaliseringen må gjøres i malen (kildekoden), så om du ikke ha stor erfaring med dette så anbefaler jeg å bruke en systemutvikler eller en som jobber med teknisk SEO. 

Er du i tvil eller trenger hjelp til å søkemotoroptimalisere ditt nettsted? Si hei 

I Dikom har vi nå lansert et verktøy i samarbeid med Hubspot hvor man kan sjekke nettstedet sitt
og få en status på SEO, hurtighet, Mobilvennlig/brukervennlighet og sikkerhet. Den følger Google sine anbefalinger, resultatet får du med en gang, og er gratis. 

Sjekk nettsiden din

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.