KI i praksis - Fra ide til nettbutikk

Dikom  Banner blogginnlegg 1 marsVed å benytte seg av kunstig intelligens som en sparringspartner kom jeg raskere i gang og effektivisere oppsett av nettside og nettbutikk.

Vi har tidligere skrevet en bloggartikkel om hvordan ta i bruk kunstig intelligens og i et av våre seneste prosjekter har vi tatt i bruk kunstig intelligens gjennom et helt prosjekt. Vi utviklet strategi, nettside og nettbutikk ved bruk av kunstig intelligens for å utforske muligheten til å effektivisere arbeidet. 

Nyoppstartede Veskedesign ønsket seg en strategi og en nettbutikk. Vi brukte, sammen med daglig leder av firmaet, kunstig intelligens for idemyldring og oppsett av strategi. Vi tok med oss dette arbeidet inn i utarbeidelsen av nettstedet som skulle bestå av produktbilder og produktbeskrivelser, samt to andre hovedsider; Om veskedesign og  redesign. Videre kan du lese hvordan jeg brukte kunstig intelligens i arbeidet. 

Om Veskedesign

For å skape innhold til siden Om Veskedesign  brukte jeg et intervju av Veskedesign, gjort av en Vestby Avis.
For å få innholdet jeg ønsker brukte jeg følgende prompt i ChatGPT:

promt vestby avis veskedesign

På denne måten fikk jeg transformert et intervju om til en fengende om oss fortelling. Dette bidro til å gi nettsiden en personlig touch og knytte besøkende nærmere merkevaren på en effektiv måte. Vi sparte tid på å ikke gjennomføre et nytt intervju og la til en personlig touch og kontrollsjekket innholdet.  

 

Redesign

En av tjenestene som Veskedesign driver med er redesign av gamle vesker eller klesplagg. Her ønsket jeg å legge til noen elementer på hvilke måter redesign kan være viktig. For å slippe på blanke ark, brukte jeg Chat GPT for å komme med innledende forslag så jeg fikk noe å starte på. 

Prompt fra Chat GPT redesign av veske

Utifra dette fikk jeg gode argumenter som ble brukt på siden om redesign for å tydeliggjøre fordelene ved å redesigne en veske. Dette er svaret jeg fikk av ChatGPT, og dette brukte jeg som inspirasjon til teksten. 

Svar om redesign av veske fra chatgpt

 

Produktbeskrivelser

Det var gjennom utarbeidelse av alle produktbeskrivelsene at bruken av kunstig intelligens virkelig gjorde en forskjell. Vi sparte ikke bare tid, men vi fikk enkelt en rød tråd gjennom alle produktene. 

Vi hadde alle produktene satt opp i en excel-fil som inneholder både egenskaper, mål, materiell og farge. Ved å lime inn en produktlinje fikk jeg et utkast til en produktbeskrivelse. 

Prompt produktbeskrivelse

Her er resultatet jeg fikk ut av den første produktbeskrivelsen.

produktbeskrivelse

Forslaget til ChatGPT ble bearbeidet, og hvordan vi skulle bygge opp våre produktbeskrivelse ble satt. Videre fulgte følgende prompt: 

Mal produktbeskrivelse-1

Videre la jeg inn alle produktene fra excel-filen og fikk en lik oppbyggging av alle produktbeskrivelsene.
Jeg gikk gjennom hver enkelt og sørget for at innholdet var riktig og importerte dette til produktkatalogen i woo commerce. Jeg brukte også produktbeskrivelsene fra ChatGPT til å få korte sammendrag til inspirasjon for å lage metabeskrivelser. 

Produktbilder

Produktbilder krever likhet og en rød tråd hele veien gjennom. Denne jobben kan være tidskrevende, men ved hjelp av KI blir den tidsbesparende. 

Bakgrunnen på alle bildene fjernet jeg i Canva, og la til en foto backdrop slik at alle produktbildene frontes på samme måte.

For å inspirere kreves produktbilder i miljø, og her testet jeg forskjellige apper hvor den jeg virkelig likte best og som etter min menig ga de beste resultatene, var flair.ai  Dette er et godt KI-verktøy for produktbilder.

I denne appen kan man både velge ferdige miljøer som man ønsker å få produktet sitt i utifra en gitt prompt, eller man kan generere bildet ut i fra en egendefinert prompt. På produktet under har jeg brukt en ferdig prompt. 

Flair veskedesignVeske i kork

Jeg brukte flere forskjellige prompts for å skape forskjellige miljøbilder.

Retro Tec Backsling i aubergine kork og detaljer i rainbow metal i miljøVeskedesign - Miljø - Back Sling Aubergine KorkRedesignet veskeBilde av vinni sling

Markedsføring

Før vi skulle sette opp en søkeordannonse for vesketilbehøret som Veskedesign selger på sin nettbutikk, brukte jeg Gemini for å få forslag til gode søkeord. Jeg la ikke disse rett inn i søkeordplanleggeren til Google Ads, men sjekket opp resultatet fra Gemini med keyword i Ahrefs, og benyttet deretter de som var relevante i søkeordannonsen for Veskedesign. 

For å utarbeide forslag til både overskrifter og beskrivelser gikk jeg tilbake til ChatGPT for å få forslag til tekster. Jeg opplever å få bedre ønsket resultat fra ChatGPT enn fra Gemini når det gjelder beskrivelser og tekster ettersom ChatGPT husker hva vi har snakket om dersom man bruker samme tråd. 

For å oppsummere

For å oppsummere vil jeg først påpeke at for å bruke kunstig intelligens effektivt er det essensielt å vite hvordan man skal bruke det, hva man skal spørre etter og samtidig inneha faglig kompetanse innen fagfeltet man jobber med slik at man kan kvalitetssikre innholdet. Det er viktig å ha på plass en strategi for kunstig intelligens før man tar i bruk verktøyene i jobbsammenheng. 

Det har vært interessant, lærerikt og tidsbesparende å benytte kunstig intelligens i dette prosjektet. Det å ha en sparringspartner som gir deg ideer er med på å effektivisere arbeid i den grad at man slipper å starte med blanke ark.

Det var absolutt mest tidsbesparende å bruke kunstig intelligens på produktbeskrivelser og produktbilder. Det var her jeg merket markant tids- og kostnadsbesparelser. Vi slapp fotostudio, scenesetting og redigering av bilder. Alt ble gjort i en app, på samme tid.

Last ned Gratis ressurser for bruk av kunstig intelligens

Ønsker du å benytte ChatGPT til innholdsproduksjon så har vi satt sammen fem ressurser som kan hjelpe deg på vei med oppstarten og arbeidet med KI som samarbeidspartner.

Last ned vår KI-ressurs ved å fylle ut skjemaet under.

Yvonne Røiseland Urke blog-avatar

Yvonne Røiseland Urke

Yvonne jobber som digital markedsfører i Dikom og har erfaring fra netthandel, innholdsproduksjon og annonsering. Hun har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI.