Hvordan lykkes med din bedrift i 2024?

Suksess med egeneide flater i 2024

Er du klar for å skape vekst og synlighet for bedriften din i 2024? Da er det et par ting du burde ta stilling til.

Er din bedrift rustet for fremtiden?

Tenk scenarioet hvor din primære markedsføringskanal, som for eksempel kan være Facebook, forsvinner over natten. Du vil da stå uten tilgang til markedsføring mot dine kunder. Derfor er det avgjørende å investere i egeneide flater slik at du selv har kontrollen blant annet gjennom nettsider og nyhetsbrev. 

Nyhetsbrev - En nøkkelkomponent i kundekommunikasjon 

Nyhetsbrev er en vital del av enhver markedsføringsstrategi og et sted du når ut til dine egne kunder, hvor du selv bestemmer hvem som skal motta budskapet. I motsetning til markedsføring gjennom sosiale medier hvor Facebook og Instagram styrer hvem som ser budskapet ditt gjennom algoritmer, kan du være sikker på at du når de du vil med e-postmarkedsføring.

Visste du at ROI-en øker betraktelig med budskap som kommer via epost?

Dette er fordi mottakerne aktivt har valgt å motta informasjonen, noe som betyr at innholdet i nyhetsbrevene dine sannsynligvis vil være mer i tråd med deres interesser sammenlignet med det generelle innholdet de ser på sosiale medier. Dette legger grunnlaget for å bygge et sterkt og tillitsfullt forhold mellom avsender og mottaker, noe som er avgjørende for effektiv markedsføring og mye av denne jobben kan automatiseres.

Med HubSpot's automatiseringsverktøy forenkler prosessen med å utforme og distribuere nyhetsbrev, og sikrer at du når ut til relevante målgrupper med skreddersydd innhold.
Et eksempel her er for eksempel når potensielle kunder viser interesse for en av dine tjenester på nettsiden din og fyller ut et skjema, da kan det automatisk gå ut en arbeidsflyt med nyhetsbrev gjennom de neste dagene og ukene. 

Dette tar oss over til viktigheten av et godt nettsted, nemlig nettsiden din

I den digitale tidsalderen vi lever i, er en nettside ikke bare en luksus, men en nødvendighet for enhver bedrift som ønsker å oppnå suksess, opprettholde konkurranseevnen og som ønsker og vokse. Nettsiden fungerer som et digitalt utstillingsvindu, åpent 24/7, som presenterer dine produkter og tjenester til dine potensielle kunder. 

Å skape innhold til nettstedet er lettere enn noen gang med hjelp av kunstig intelligens. Du har kanskje sittet klar ved tastaturet for å skrive, men det kommer ingen ideer og det er vanskelig å få ned de første ordene. Det er her kunstig intelligens-verktøyet Chat GPT eller Bard kan være til stor hjelp slik at du kan få ideer og disposisjoner, slik at du har et utgangspunkt å starte med. Du kan bruke kunstig intelligens på mange måter og områder, og det er viktig å ha på plass en god strategi for hvordan du bruker kunstig intelligens på en effektiv og riktig måte.

En brukervennlig nettside fungerer også som en effektiv kundeserviceplattform. 

God kundeservice er nøkkelen til fornøyde kunder

Visste du at hele 80 % av bedrifter mener de gir god kundeservice, men kun 8 % av kundene mener de får god kundeservice? Det er enorme forskjeller. Kundene sine forventninger er skyhøye når det kommer til responstid, så hva kan bedrifter gjøre for å møte denne forventningen og sikre sin suksess med fornøyde kunder?

Kundeservicen kan automatiseres ved bruk av kunstig intelligens og chatbots slik at du kan tilby umiddelbar assistanse til dine kunder på nettstedet ditt. På denne måten svarer du til kundens forventning om responstid selvom du ikke har ansatte på jobb.

Med HubSpot kundeservice- og chatbot-funksjoner kan du møte de økende kundekravene ved å tilby rask assistanse og ha alle henvendelser samlet på et sted. Disse verktøyene lar deg håndtere kundehenvendelser effektivt og forbedre kundeopplevelsen. Om chatbots det riktige for din bedrift kan du lese mer om i en av våre tidligere bloggartikler.

Et komplett CRM-system

HubSpot tilbyr et komplett CRM-system som dekker alle aspekter av salg, kundeservice og markedsføring. En stor tidstyv for ineffektivt arbeid er når du hele tiden må skifte mellom forskjellige systemer for å gjøre jobben din. 

La oss ta et fiktivt eksempel:

Anna, en markedsføringsleder i en mellomstor bedrift. Annas arbeidsdag er ofte fragmentert og ineffektiv på grunn av behovet for å skifte mellom flere systemer. For å sjekke kundekommunikasjon, må hun først logge inn på bedriftens e-postsystem.

Deretter må hun bytte til et separat system for å administrere kundenes kontaktinformasjon og salgshistorikk. For å koordinere med salgsteamet, bruker hun en annen plattform for intern kommunikasjon. Denne fragmenterte arbeidsflyten fører til tapt tid, økt risiko for feil, og vanskeligheter med å holde oversikt over kundenes behov og interaksjoner med alle avdelinger.

Så hvordan kunne "Annas" arbeidsdag sett ut med alle system samlet i HubSpot?

Nå logger hun inn på en enkelt plattform hvor hun kan se all kundekommunikasjon, internkommunikasjon, e-poster, samtaler og møtenotater, samlet på ett sted. Hun og de andre ansatte kan enkelt få tilgang til og kundenes kontaktinformasjon og se deres kjøpshistorikk. Interaksjoner med kundeservice, samt åpne saker og dens status kan de også se, alt fra samme system. Koordinering med salgsteamet er også forenklet, da de nå bruker HubSpot's integrerte kommunikasjonsverktøy for å dele oppdateringer og informasjon. Denne sentraliserte tilnærmingen sparer Anna og de andre for verdifull tid, reduserer sjansen for feil, og gir en helhetlig forståelse av kundenes behov og interaksjoner, noe som fører til bedre kundeservice og mer effektive markedsføringsstrategier.

Du lurer kanskje på hvordan et CRM-system fra HubSpot fungerer og hva HubSpot kan gjøre for deg? Da kan du lese bloggartikkelen "HubSpot CRM - programvare for bedrifter som ønsker vekst" som vi tidligere har skrevet om.

Trenger du en utvidet markedsavdeling?

Sitter du nå med store planer for suksess i 2024, men ser allerede nå at oppgavene blir for mange eller ønsker du hjelp til faste oppgaver? 

Vi kan være din utvidede markedsavdeling som hjelper deg med dine behov, og som hjelper deg med synlighet og vekst i 2024. 

Fyll inn skjema så kan vi se hva vi kan hjelpe deg med.

Yvonne Røiseland Urke blog-avatar

Yvonne Røiseland Urke

Yvonne jobber som digital markedsfører i Dikom og har erfaring fra netthandel, innholdsproduksjon og annonsering. Hun har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI.