Hvordan få jobben gjort med hjemmekontor

Av Ina Svarstad - Digital markedsfører | 4 minutter lesetid | 15.03.2020

banner-2Noen dager må man jobbe hjemmefra. Enten det er dagens situasjon hvor koronaviruset gjør en vanlig arbeidshverdag utfordrende, eller av mer hverdagslige grunner. Så hvordan får man jobben gjort?

Gode rutiner

Med gode rutiner og klare mål for dagen er du godt i gang med en produktiv dag med hjemmekontor. Det er kanskje en selvfølge, men uansett noe man fort glemmer. Når man er hjemme kan det fort bli fristende å gjøre andre ting som trengs i hjemmet, som å henge opp en klesvask eller rydde i kjøkkenskuffene. Start heller dagen med å være litt streng med deg selv, så slipper du å måtte gjøre jobben på kvelden.

  • Start og slutt dagen til vanlig arbeidstid.
  • Kle deg som om du skulle dratt på jobben.
  • Sett en god agenda for dagen med klare mål.
  • Finn en god arbeidsplass uten rot eller distraksjoner.
  • Husk lunsjpause.

Webmøter

Jobbhverdagen består ofte også av møter og med et hav av gode verktøy burde ikke dette by på problemer selv med hjemmekontor. Enten du bruker Skype, Zoom, Google Hangout, eller et annet verktøy, vil du ha gode muligheter til å kalle inn til et møte, dele skjerm og bruke chatt for å kunne ha et godt møte.

Våre beste tips for et godt webmøte:

  • Ha alltid aktivert kamera. Og husk å være kledd for jobb.
  • Sjekk lyd og kamera i forkant.
  • Sett deg en plass i hjemmet uten for mye støy fra gate eller nabo.
  • Leder av møtet må passe på at agenda gås gjennom og at alle som skal dele sin presentasjon får tildelt rolle for dette.
  • Lag retningslinjer for møtet. Disse kan vises på første slide og kan inneholde:
    • At alle skal setter telefonen på lydløs under møte, og ikke svare innkommende anrop.
    • At alle skal starte møtet med mute for å hindre støy.
    • Hvordan man skal stille spørsmål. Er man bare et par stykker vil dette ikke være nødvendig, men med større møter kan det være fint å bruke chatten.
    • Gjør oppmerksom på at møte blir tatt opp, hvis dette er tilfelle. Og informer om hvordan man får tilgang til opptaket.
  • Følg med på chatten
  • Som med alle møter bør man avslutter med å planlegge et eventuelt oppfølgingsmøte og hva som vil være agenda ved det møtet.

Opplæring med video

Hvis du har planlagt opplæring internt i denne perioden kan dette fint løses både som webmøte, eller ved bruk av video. 

Våre beste tips:

  • Sett opp korte spesifikke opplæringsrunder. Maks én time av gangen.
  • La gjerne den som får opplæring dele sin skjerm og gjøre oppgavene selv. 
  • Bruk video til å filme hele opplæringen, eller enkelte prosesser. På denne måten kan du bygge opp et bibliotek av "video-brukermanualer" som kan brukes mange ganger. Dette vil være nyttig både for den som har hatt opplæring som kan ta videoen i bruk neste gang vedkommende skal ta fatt på arbeidsoppgaven på egenhånd. Pluss at den kan brukes neste gang noen skal ha opplæring i samme oppgave.

Webkurs

Enten kurs er en av tjenestene din bedrift tilbyr, eller noe dere bruker internt, så er det viktig å planlegge godt for å gjennomføre dette best mulig digitalt når behovet melder seg. Å holde gode kurs er en kunst, og et webkurs vil ofte ikke ha samme virkningen som når man møtes fysisk i et kurslokale. Men det er måter å holde på oppmerksomheten og få gjennomført et godt kurs hvor deltagerne setter igjen med en verdi, også på web.

Våre beste tips for kurs på web:

  • Ha med en ekstra på laget som har ansvar for chatten. Ofte kan det være vanskelig å få med seg alle spørsmål som kommer inn. En person som har som oppgave å følge med på disse vil kunne passe på at alle blir hørt, og at alle deltagerne sitter igjen med en god følelse av å ha vært med.
  • Oppfordre alle til å ha på webkamera. Ofte vil mange vegre seg mot dette. Men hvis man får alle med på dette vil det ofte øke engasjementet.
  • Gi beskjed i starten av kurset om eventuelle retningslinjer som at alle skal skru av telefonen og om spørsmål skal stilles i chatten.
  • Still gjerne direkte spørsmål til hver av deltagerne. Her må man se an hvor mange deltagere det er på kurset og hva slags kurs det er. Men det er en fin måte å få alle til å være tilstede i kurset. Og selv om noen vil synes det er litt ubehagelig å skulle være med på denne måten, så vil det ofte bidra til at de sitter igjen med en bedre utnyttelse av kurset.
  • Avslutt med en quiz i form av Kahoot eller lignende. Hvis du gir beskjed fra start om at det blir en konkurranse, enten til slutt eller underveis, vil mange følge bedre med og motstå fristelsen for å gjøre noe annet samtidig som kurset foregår. De fleste vil også synes det er et morsomt avbrekk fra bare å sitte og lytte.
  • Gjør oppmerksom på at kurset blir tatt opp, hvis dette er tilfelle. Og informer om hvordan man får tilgang til opptaket.

Ønsker du hjelp med å komme i gang?

Vi setter gjerne opp et web-møte hvor vi kan se på hvilke verktøy du burde bruke, eller hvordan du kan få mer ut av dine dager med hjemmekontor. 

Ta kontakt

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil