Generasjon Z inntar arbeidslivet
Publisert 1. mars 2019 | av Kjersti Bakke – 3 minutter lesetid.
Når vi nå forstår millenniumsgenerasjonens arbeidsvaner og holdninger, er generasjon Z på vei inn i arbeidslivet. Hva betyr det for digital markedsføring når disse, født med mobil i hånden, blir en del av målgruppen?
Hvem er generasjon Z?
Generasjon Z er de som er født mellom 1997 og 2010. I følge SSB utgjør de ca 17% av befolkningen i Norge pr 1. januar 2019. Dette er fordelt mellom ca 7% menn og 10% kvinner. Denne gruppen går nå inn i sine tidlig voksen-år og er i ferd med å innta arbeidslivet. Fremover blir det viktig å forstå disse når de er en del av målgruppen.
Hva kjennetegner generasjon Z?
Generasjon Z er født med mobil i hånden og blir kalt for mobil innfødt. De har aldri levd i en tid uten internett.
90% bruker sosiale medier hver dag, og mer enn 90% bruker internett til å finne informasjon om produkter og tjenester. I følge Visual Capitalist er de pragmatiske, opptatt av å spare penger, foretrekker autentiske merkevarer og bruker for det meste SnapChat og Instagram. I følge Ipsos sin SoMe-rapport for Q4 2018 vises en nedgang i alle sosiale medier for unge mellom 18 og 29 år, men SnapChat og Instagram er blant de mest populære SoMe-kanalene.
Hva må du ta høyde for når generasjon Z blir en del av målgruppen?
Dette er våre antagelser som vi baserer på hva som kjennetegner denne generasjonen.
- De vil gjøre mye undersøkelser på nettet selv før de tar kontakt med et firma. Innholdsproduksjon vil være en viktig del av markedsførings-strategien.
- De forventer en rask mobilvennlig løsning hvor man gjerne kan teste ut løsningen selv, og hvor man enkelt kan bestille, melde seg på eller melde interesse.
- De vil antagelig fortrekke chat fremfor e-post eller telefon.
- De vil ikke ha tålmodighet eller forståelse for løsninger som er trege eller ikke fungerer på mobil.
- De vil stole mer på hva de finner selv via søk enn push-annonsering via digitale kanaler.
Hva bør du ha på plass?
- En Buyer Persona som representerer din målgruppe. Du kan bruke vår ebok om hvordan lage Buyer Personas - helt gratis.
- En godt optimalisert og rask nettside. Du kan sjekke om din nettside er rask via Google sine testverktøy
- En mobilvennlig nettside. Du kan sjekke om din nettside er mobilvennlig via Google sitt testverktøy
- Blogg som oppdateres jevnlig og som svarer på spørsmål. Du kan lese våre "6 tips til hvordan du lager et suksessfullt blogginnlegg"
- Chat er et perfekt verktøy for generasjon Z. De forventer raskt svar og tilgjengelighet. Med chat kan du imøtekomme dette behovet. Det finnes mange alternativer tilgjengelig som enkelt kan implementeres med en kode-snutt på nettsiden, og som du kan betjene via et "dashboard".
- Siden mer enn 90% søker etter informasjon og tjenester vil god synlighet i søkemotorer være viktig. Du må vite hva de søker etter og deretter sørge for at du har oppdatert informasjon på nettsiden din. Her spiller blogg en viktig rolle. Du kan lese vårt blogginnlegg om "Hvordan finne gode søkeord etter "long-tail"-prinsippet"
Inbound marketing
Inbound marketing strategien er perfekt for generasjon Z, da denne handler om å trekke til seg de riktige leadsene og kundene, samt å bygge opp merkevaren. Med en plattform som HubSpot får du både en strategi og alle verktøyene du trenger for å dekke behovene du måtte ha.
Vi har laget en test du kan ta for å sjekke om inbound marketing kan være riktig for deg og ditt firma.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.