Facebook ads uten cookies

Facebook ads uten cookies

Hvis du annonserer på Facebook for din bedrift vet du at mye av det som har gjort denne typen annonsering så effektiv er mengden data og bruken av denne. Så hva gjør vi når personvern går foran og datamengden synker? Heldigvis er det fortsatt fult mulig å annonsere på Facebook. 

 

Hva er cookies?

cookies

Cookies, eller informasjonskapsler, er små kode-biter som vi legger på nettsiden for å kunne spore adferd på siden. Dette gjør vi generelt for å få analyse på hvor målgruppen kommer fra, hvilke sider som driver trafikk og hvilke som ikke fungerer optimalt. Men vi bruker dem også spesifikt for å kunne måle om en person som feks kommer fra Facebook og klikker seg inn på vår nettside faktisk gjør ønsket handling på vår nettside.

 

Hvorfor er cookies så sentrale for annonsering på Facebook?

Ved annonsering på Facebook har mange av oss tatt i bruk Facebook-piksel. Denne cookien gir oss mulighet til å måle ikke bare hvor mange som har klikket på annonsen vår, men også hvor mange av dem som har sett spesifikke sider, eller gjort ønsket handling inne på nettsiden.

Vi bruker Facebook-pikselen i hovedsak for:

  • Publikum:
    • Finne gode publikum for annonsering med egendefinerte publikum ved bruk av piksel. Med en piksel installert kan du bygge publikum på bakgrunn av de som har besøkt nettsiden, enten generelt (hvilken som helst side) eller spesifikke sider som handlekurv-side, en produktside el. Du kan også lage publikum som ekskluderer for eksempel de som har fullført en handlet den siste uken, eller mnd, el.

    • Finne gode publikum for annonsering med speilpublikum ved bruk av piksel. Hvis du ønsker å nå et nytt publikum kan du bruke speilpublikum til å finne folk som ligner på dine beste kunder. Ved bruk av pikselen kan du lage speil av de som har gjort ønsket handling på nettsiden som handlet, sett en takke-side el.

  • Målrette for konverteringer på nettsiden:
    Når man setter opp en kampanje på Facebook bestemmer man først hva man ønsker å oppnå. Det kan være å nå ut til flest mulig, få engasjement, trafikk til nettsiden, eller en konvertering - at målgruppen gjør ønsket handling på for eksempel nettsiden. På denne måten kan Facebook bruke sine data på å finne flest mulig som ikke bare vil klikke på annonsen, men faktisk gjøre ønsket konvertering på nettsiden.

  • Få inn tall og måle konverteringer fra nettsiden eller annen app:
    Med Facebook piksel spores alle salg, og andre konverteringer, på nettsiden som har kommet på bakgrunn av dine annonser (så lenge Facebook får dem inn). Disse tallene kommer da rett inn i Ads Manager som gjør det enkelt å rapportere og sjekke resultater uten å måtte bruke Google Analytics el.

  • Sette opp kundereiser og re-engasjere målgruppen:
    Det sier seg selv at når Facebook har all denne dataen så kan automatiseringens magi enkelt settes opp. En godt brukt strategi har vært å målrette seg mot de som har puttet varer i handlevognen, men ikke fullført et kjøp og vist dem mer innhold for å overbevise om å fullføre kjøpet.

 

Hva kan vi gjøre uten cookies?

uten-cookies

Så hva gjør vi nå som vi ikke vil kunne bruke alle denne dataen på tvers av plattformer. Hvis Facebook ikke lenger kan snakke med nettsiden vår på samme måte som før må vi begynne å se til alternative strategier. Heldigvis har vi gode muligheter for både å finne gode publikum, måle konverteringer og sette opp kundereise og re-engasjere målgruppen vår. La oss se på hva vi kan gjøre uten piksel:

  • Publikum:
    • Finne gode publikum med egendefinerte publikum ved bruk av Facebook-kilder. Ved å bruke Facebook sine egne kilder kan du bygge et publikum av om de har engasjert seg i ditt innhold på Facebook og/eller Instagram. Du kan bygge spesifikke publikum ved å velge de som har sett et vist antall sekunder av én eller flere videoer, engasjert seg i et kundeemneskjema eller Facebook shopping. Eller du kan bygge en mer generelt publikum av de som har engasjert seg generelt.

    • Finne gode publikum for annonsering ved hjelp av speilpublikum:
      På samme måte som før kan du lage speil for å nå nye målgrupper som ligner på de som kjenner deg fra før, men ute piksel må du bruke Facebook sine egen kilder som utgangspunkt. Det kan være å lage speil av de som følger deg på Facebook og/eller Instagram. Eller av de som har engasjert seg i spesifikke videoer, kundeemneskjemaer el.

  • Målrette for konverteringer som skjer på Facebook:
    Ved å legge konverteringen på Facebook vil målgruppen slippe å forlate plattformen og all data vil komme inn i din Ads Manager selv uten piksel. Slike konverteringer kan være utfylling av skjema på Facebook, ta kontakt på messenger eller svar på et arrangement.

  • Få inn tall og måle konverteringer på nettsiden eller annen app:
    Hvis du fortsatt legger konverteringen til egen nettsiden, og ikke bruker piksel, må du venne deg til å se på data i Google Analytics for å se tall på faktiske konverteringer.

  • Sette opp kundereiser og re-engasjere målgruppen:
    Det finnes heldigvis andre måter enn bruk av piksel for å re-engasjere målgruppen og drive dem gjennom kjøpsreisen. Ved å bruke formater hvor du kan bygge publikum av de som har engasjert seg, eller ikke engasjert seg, er det gode muligheter for å bygge kundereisen ved bruk av Facebook sine egne kilder som:
    • Videovisninger
    • Arrangementer
    • Kundeemneskjema
    • Facebook side
    • Facebook shopping

Hjelp med annonsering?

Ta gjerne kontakt om du ønsker hjelp med annonsering på Facebook, og Instagram, for din bedrift. Vi kan bistå med kurs og rådgivning, eller ved å sette opp og holde i annonseringen for din bedrift. Fyll inn skjema for et uforpliktende møte.

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook