Betalt annonsering – hvordan velge rett kanal

Betalt annonsering – hvordan velge rett kanal

Hvilke kanaler skal man velge for å få mest mulig ut av annonse-budsjettet, og hva skal man tenke på når man velger kanal?

Det er et hav av betalte kanaler der ute som du kan bruke for å få mer oppmerksomhet rundt kampanjen din. Sosiale kanaler, Google Ads, og andre nettsider hvor man kan betale for å ha sin annonse. Hvilke kanaler som passer for din kampanje kommer i all hovedsak an på hva du selger, og hvor målgruppen din er.

Hva selger du?

Hvis du kjører en kampanje rundt noe målgruppen vil søke på burde du legge penger i søkeordannonser i Google Ads. Det gir en unik mulighet til å nå målgruppen når de søker etter dine produkter og tjenester.

Hvis det ikke er noe målgruppen vet at de trenger, må du først gjøre dem oppmerksomme på produktet, og da vil det gi mer mening å bruke Google Display, Facebook eller andre relevante sider hvor målgruppen din vil være. 

Hvor er målgruppen din?

Hvis det gir mening med en display-kampanje må du finne rett plass å vise annonsene. Så hvor er målgruppen din? Er den på Facebook, Instagram, LinkedIn eller på spesielle nettsider, blogger el?
 
Med Google Display kan du målrette på mange forskjellige måter. Du kan målrette mot demografi og geografi, men du kan også velge ut noen relevante sider hvor du vet målgruppen din er og vil være mottakelig for ditt budskap. Det kan være smart å ikke bare tenke at du skal nå målgruppen, men at du også skal nå dem en plass som gir mening for dine produkter. Da unngår du at innholdet ditt blir upassende mas og heller et godt supplement til det brukeren ser på.
 
Du kan også målrette mot en gruppe som har vist interesse for dine produkter tidligere gjennom retargeting, eller hvis du ikke har nok trafikk på nettsiden og ønsker å nå nye kunder kan du målrette mot en interesse. 
 
Google Ads interesse
 
Her vil det også være smart å justere litt på hvilke sider annonsen din skal vises på. Det er ønskelig at annonsen skal bli vist så mye som mulig, men ikke på steder hvor budskapet ditt kan bli upassende eller masete. Det er mange valgmuligheter her så prøv deg frem og husk å sjekke når kampanjen er live for å vurdere om det bør gjøres endringer.
 
Facebook Ads gir også gode muligheter for å nå ønsket målgruppe både på Facebook og på Instagram. Du kan blant annet målrette mot demografi, geografi, interesse. En fin plass å begynne for å finne målgruppen din er inne på publikumsinnsikt. Pass på at du fjerner USA og velger Norge (hvis det er her målgruppen din er).
 
Publikumsinnsikt Facebook
 
Prøv deg frem med forskjellige interesser, alder, kjønn, geografiske områder el og se hvor stor målgruppen din blir, og om den er relevant nok. 
Å annonsere på Facebook kan være en rimelig måte å nå ut til målgruppen din. Men hvis du ikke når et relevant publikum vil den bli dyr og du betaler for klikk som ikke gir noe mer verdi. Derfor er det viktig å gjøre jobben med å finne rett publikum.
 
Andre sosiale kanaler
Hvis målgruppen din er på andre sosiale kanaler som LinkedIn eller Snapchat er det verdt å sjekke ut også disse. LinkedIn kan være relevant hvis du retter deg mot B2B. Her har du mulighet for å målrette etter blant annet bransje, stilling, senioritet, tidligere arbeidserfaring, interesser og utdannelse. Snapchat har en mer begrenset målretting-mulighet, men du kan målrette etter demografi og geografi. 
 
Andre nettsider som er relevante for din målgruppe bør også kartlegges. Hvis det er sider hvor annonsen bør være synlig, men som ikke er en del av Google-nettverket kan man se på muligheten for å kjøpe seg annonse plass også her.
En betalt plassering her vil ofte være en del dyrere enn gjennom Google Ads eller Facebook, men hvis det er her målgruppen din er kan det være verdt det.
 

Hva er budsjettet?

Ofte er det mange kanaler som kan være aktuelle. Har du et begrenset budsjett må det prioriteres. Hva har du mest tro på at vil gi deg de beste resultatene? Hvis du har tall fra tidligere kampanjer kan du lene deg på disse for å se hvor du får flest konverteringer, ellers må du bare gjøre en vurdering og prøve deg frem.

Hvis du ønsker hjelp med å komme i gang med kampanjer kan du laste ned sjekklisten til Kjersti Bakke.

New call-to-action

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook