Hvordan velge plattform for nyhetsbrev

BildeBloggNyhetsbrevPlattformFaceI dette blogginnlegget vil jeg se på noe av det du bør tenke på ved valg av plattform, og gå gjennom noen av de mest kjente plattformene, både gratis-versjoner og mer kostbare løsninger.

Hva skiller plattformene fra hverandre

Mange plattformer tilbyr det samme. Gjerne en gratis -versjon frem til et visst antall abonnementer eller for en prøveperiode. Når du skal velge plattform må du først tenke på hva som er viktigst for ditt bruk. Det som gjerne skiller dem på pris er hvor mange du kan ha på listene. Tenk da også på hvor mange du ser for deg å kunne ha på listen i fremtiden slik at du velger en plattform som ikke vil stiger for mye i pris. Du bør også ta stilling til om du kommer til å segmentere og lage mange forskjellige lister eller om det bare er et budskap som skal ut til alle. Plattformen du velger bør inkludere mulighet til å lage landingssider, noe automatisering, være mobilvennlig, og gi rapporter som gir innsikt i hvor godt det fungerer.

 

Gratis-versjoner

Det er mange plattformer som er gratis frem til en viss bruk. Jeg kommer til å ta for meg to varianter, MailChimp og MailerLite. 

MailChimp er nok den best kjente og mest brukte i Norge. 

Pris Pro: Fra $199, Grow: Fra $10, Free: Fra $0

PricingMC

Bra med MailChimp

We_re_Really_Good_at_EmailDet er en brukervennlig plattform med drag and drop funksjon som gjør det lett å lage og sende nyhetsbrev.

Du får også tilgang til å lage landingssider og automatiserte utsendelser som trigges for eksempel når nye kunder melder seg på nyhetsbrevet, eller hvis de ikke fullfører et kjøp. 

Enkle rapporter gir noe innsikt i hvor mange som har åpnet og klikket.

For mange små til mellomstore bedrifter vil du kunne komme langt med gratis versjonen som ikke går ut på dato, men kan brukes så lenge du vil (med mindre du går over 2000 abonnementer, eller 12000 mail i mnd).

 

Mindre bra med MailChimp

Hvis du tenker å bruke gratisversjonen bør du merke deg at MailChimp vil regne én abonnent som to hvis samme person er på to lister. Så hvis du har tenkt å lage mange forskjellige lister hvor samme person kan være på flere kan du fort gå over 2000 abonnementer. Med gratisversjonen vil du også ha med MailChimp-logo i footer i mailen.

MailerLite er ikke like store i Norge som MailChimp, men gir mange av de samme mulighetene og har også en bra gratis versjon.

Priser

Affordable_Email_Marketing_Software_-_Prices_-_MailerLite

 

Bra med MailerLite

Email_Marketing_Software__Automation_and_Service_-_MailerLiteDette er også en brukervennlig plattform med drag and drop funksjon. Her får du også landingssider og automatiserte utsendelser. Rapportene deres gir litt mer innsikt enn MailChimp da du også kan se om nyhetsbrevet blir åpnet på mobil eller PC. I motsetning til MailChimp teller ikke MailerLite samme bruker to ganger selv om de er på forskjellige lister. Dermed kan denne pakken passe bedre for deg som tenker å lage mange forskjellige lister.

 

Mindre bra med MailerLite

I motsetning til MailChimp har du her bare 1000 abonnementer i gratis versjonen. Som MailChimp vil du også her ha MailerLite-logo i footer på mailen ved bruk av gratisversjonen.

 

Betalte platformer

Hvis du har behov utover gratis-versjonene kan du begynne å se på de betalte versjonene. Her er det også mange å velge mellom. Som HubSpot-partner er det naturlig å ta frem nettopp deres plattform som eksempel på hva du kan få av innsikt og muligheter med en slik plattform.

Marketing_Software_Pricing___HubSpotHubSpot er en markedsføringsplattform som består av et CRM som kjerne. Modulene for markedsføring, salg og service er alle alle er koblet opp mot CRMen, og mot hverandre.

Priser for Marketing Hub kommer an på bruken. Du får en gratis versjon som sammen med gratis versjonen for CRM gir deg mulighet til å lage lister og sende mail, men for å sette opp kampanjer og bruke plattformen slik du vil må du opp på Starter eller Professional.

 

Bra med HubSpot

Edit_Email___New_emailMed HubSpot får du alt du trenger for å lykkes med nyhetsbrev. Oppsett av nyhetsbrev er brukervennlig med drag and drop. Du kan lage landingssider, CTA-knapper( Call to Action), og alt blir like bra på mobil som på en PC. Men det som gjør HubSpot unik er muligheten til å lage smart innhold som avhenger av hvem som leser nyhetsbrevet eller ser landingssiden. Du kan også sette opp avanserte workflows og automatiseringer slik at mye av jobben går av seg selv. Rapportene du får er også veldig gode. Her får du ikke bare vite hvor mange som har klikket, men du får se hvor på nyhetsbrevet de har klikket. På den måten kan du prøve
deg frem og blant annet finne frem til den optimale
plasseringen av din CTA.

 

Mindre bra med HubSpot

Den er ikke gratis, og alle mulighetene gjør også at det er mye å sette seg inn i. Så hvis du bare skal komme fort i gang med å sende ut nyhetsbrev vil MailChip eller MailerLite være en bedre løsning for deg. Men hvis du er ute etter et helhetlig CRM som vil gjøre hele markedsføringsjobben din lettere og smartere bør du ta en nærmere kikk på plattformen.

 

Ønsker du hjelp til å komme igang med nyhetsbrev?

Enten du ønsker å komme i gang med en gratis-løsning eller en plattform som HubSpot, vi hjelper deg gjerne! 

Ta kontakt, eller les mer om våre beste tips for å lykkes med nyhetsbrev i vårt blogginnlegg 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev, eller last ned vår gratis e-bok.

Last ned vår gratis e-bok med 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook