Viktigheten av en helhetlig grafisk profil med vektorisert logo

Helhetlig profil

Har du full kontroll på bedriftens grafiske profil? Vi går gjennom hvorfor det er viktig, og hvordan få alt på plass.

Hva er en helhetlig grafisk profil?

En helhetlig grafisk profil er en samling av designelementer og retningslinjer som brukes til å representere en bedrift eller organisasjon. Den består vanligvis av en logo, farger, fonter, bilder og andre grafiske elementer som brukes i all kommunikasjon og markedsføring for å skape en gjenkjennelig merkevare.

Brukt riktig kan en helhetlig profil hjelpe bedriften din med å skille seg ut fra konkurrentene og bygge merkevaren. Ved å holde seg tro til profilen og fremstå enhetlig i alle kommunikasjonskanaler, enten det er på nettsiden, i trykt materiale eller i sosiale medier, oppnår man:

  • Gjenkjennelighet - målgruppen husker deg og kjenner deg igjen.
  • Tilhørighet - målgruppen føler de kjenner deg og hva du står for.
  • Profesjonalitet - målgruppen føler seg trygg på at din bedrift.

Viktigheten av en vektorisert logo

En vektorisert logo er en logo i vektorformat, som EPS, AI (Adobe Illustrator), el. Forskjellen mellom en vektorisert logo og en rasterisert logo (JPEG eller PNG) er at vektoriserte logoer kan skaleres til hvilken som helst størrelse uten å miste kvalitet eller skarphet. 

Å ha en vektorisert fil er spesielt viktig hvis du skal bruke logoen din i store formater som skilt, bildekor eller reklamebannere. Men du kan også få behovet hvis den skal tilpasset et spesifikt format eller brukes som ensfarget.

En logo vil stort sett være laget som en vektorisert fil. Men noen ganger kan de vektoriserte filene gå tapt, og man stå igjen med kun rasteriserte filer. Hvis man er usikker på hva man har kan det være smart å ta en gjennomgang. Merk at det noen ganger kan det ligge vektoriserte logoer i en PDF, og at EPS-filer kan inneholde en rasterisert logo. 

Vi kan vektorisere din bedrifts logo.

Implementering av den grafiske profilen

Å ha en helhetlig grafisk profil har ingen effekt om den ikke implementeres. Ved å sette opp en god profilmanual, og sørge for at den er tilgjengelig og oppdatert, blir det enklere for interne og eksterne å bruke profilen riktig.

En profilmanual bør ha klare retningslinjer for hvordan den grafiske profilen skal brukes. Dette kan inkludere regler for plassering av logoen, bruken av farger og typografi, og retningslinjer for bildebruk. 

Opprettholdelse og videreutvikling av profilen

En helhetlig grafisk profil er ikke noe som er ferdig når den er implementert. Det er viktig å opprettholde og videreutvikle profilen over tid for å sikre at den fortsatt er relevant og effektiv.

Dette kan innebære å evaluere og justere fargene, typografien eller grafiske elementene i profilen for å følge med på trender og endringer i markedet. Det kan også innebære å oppdatere logoen eller andre designelementer hvis bedriftens visjon eller mål endres.

Har din profil behov for en oppgradering?

Vi opplever noen ganger at kunder mangler en helhetlig profil med grafisk manual. Det kan også være på tide med en oppgradering for å holde seg relevant eller samsvare med endringer i bedriftens fokus. Vi kan bidra med enkle justeringer, større oppgraderinger, eller bare ved å vektorisere bedriftens logo. Ta kontakt så setter vi gjerne opp en gratis workshop for å få oversikt over dagens bruk og fremtidige behov.

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook