Tips for å optimalisere nettstedet ditt for 2020

Av Mia Rojahn - Digital markedsfører og Prosjektleder | 4 minutter lesetid | Oppdatert: 09.02.2020

hvordan-forstaa-google-analytics-some-1026x577

Man kan vel trygt si at SEO endrer seg konstant. Teknikker for optimalisering som fungerte noen år siden er foreldet. SEO i seg selv endrer seg hele tiden til en mer intelligent disiplin som utvikler seg langt forbi å spamme Google med lenker og søkeord. Vi har skrevet om noen tips og triks for å optimalisere nettstedet ditt i 2020.

I dag eksisterer det sofistikerte strategier for økt organisk trafikk. Det er mange strategier man faktisk bør bruke for å øke synlighet med suksess i det stadig økende konkurrerende digitale landskapet og for søkemotoroptimalisering.

Vi tar for oss tips som er nytt og vektlagt for 2020:

  • De absolutte grunnleggende komponentene
  • Vær en ekspert
  • Vær transparent
  • Bli sitert
  • Video fortsetter å vokse

De absolutte grunnleggende komponentene:

Fire komponenter innen SEO sies man bør gjøre daglig for å rangere godt:

  • Nøkkelord og målrettede nøkkelord
  • Søkevolum for de relevante nøkkelord
  • Trafikk fra organisk søk
  • Konverteringer av kunder som søker på dine målrettede søkeord

Teknikker man bruker for å optimalisere punktene overfor innebærer:

  • "On -page" optimalisering
  • Bygge lenker
  • Innhold
  • Teknisk SEO

Så hvordan kan du være sikker på at du har fått med alle disse punktene grundig nok slik at du kan lansere kampanjen eller utvide en eksisterende kampanje? Du kan lese mer om grunnleggende SEO her: Hvordan komme i gang med søkemotoroptimalisering

Hva er greia med emner?

SEO handlet tradisjonelt sett om å optimere for målrettede nøkkelord. I dag er det ofte sånn at vi optimerer innholdet vårt innen flere emner i tillegg til nøkkelord. Google rangerer innholdet vårt etter blant annet hvor høy autoritet vi har. Derfor er det viktig å optimere også for emner slik at vi i enda større grad utviser ekspertise og autoritet for å skape tillit. For å finne emner som har høyt søkevolum kan du for eksempel bruke AnswerThePublic.com eller/og SEMrush sitt eget verktøy som heter topic research tool

Vær en ekspert!

Google har i mange år hatt fokus på å evaluere siden din etter E-A-T prinsippet; Ekspertise, Autoritet og Tillit. I 2020 har de enda større fokus på E-A-T, dette siteres på deres egne sider. Så hvordan skal du kunne rangere godt i forhold til E-A-T?

Google er mer og mer opptatt av at innhold skrives av eksperter innen sitt fagområde. Det betyr at dersom du leier freelancere for å skrive innholdet ditt, kan du være i trøbbel! De går til og med så langt som å si at medisinsk innhold må skrives av helsefagarbeidere. Utfordrende? Ja, ingen tvil om det. En lege er ikke nødvendigvis hverken glad i å skrive eller særlig flink. I tillegg er det svært lite sannsynlig at han/hun forstår hvilke søkeord som bør brukes, eller forståelse for å sette opp personas for hvem innholdet skal henvende seg til. Så hvordan forholde seg til dette? Sånn som vi forstår det, fordrer dette et veldig tett samarbeid med fagpersoner, dersom du skal skrive på vegne av kunde. Og er du fagperson som ikke kan så mye om digital kommunikasjon, anbefaler vi at du samarbeider tett med et byrå eller ansetter en ressurs internt.   

I følge Search Engine Journal, mener de at Google antagelig bruker en ny form for Google autoritets kvalitets score. Les mer her Why Author Reputation Matters

Dette er for at de skal kunne identifisere hvem som står bak innholdet og om de er eksperter eller ikke. Så om du ønsker at innholdet ditt skal rangere godt i 2020, må det skrives av noen som har kunnskapen. Særlig innen helsesektoren.

Vær transparent

Google fokuserer på at man skal tydelig kommunisere hvem man er og hva man gjør; "we expect most websites to have some information about who ( e.g., what individual, company, business, foundation, etc) is responsible for the website and who created the MC, as well as some contact information" Google guidelines. Les mer her: Search Engine Optimization (SEO)

Det betyr at visse ting er viktig å ha på plass: 

  • En grundig om oss side
  • Kontakt oss er lett å finne
  • Referanser og eksterne linker til kilder
  • Alle artikler skal vise fortatter
  • Informasjon om personvern og terms of service

Bli sitert

Det meste av evalueringen Google gjør i forhold til E-A-T, skjer utenfor nettstedet ditt. Det er i grunnen logisk nok. Hvem som helst kan mene de er ekspert i et fagfelt. Dersom du får andre nettsteder til å referere til deg som ekspert, endrer det hele bildet. Så i tillegg til å sette opp en nettside du er stolt av, hvordan får du andre til å nevne deg som en nyttig ressurs? Først og fremst må du nevnes og oppgis på andre nettsider som en ressurs det er verdt å se på og som de stoler på. Like viktig er det at Google anser de sidene som en kilde man kan stole på. Det er også viktig at sidene dine klart og tydelig assosieres med et spesifikt emne eller tema. Dette er igjen også av hensyn til å bli nevnt av andre nettsider innen ditt fagområde.

Video fortsetter å vokse

Video trenden eksploderer faktisk i skrivende stund. Faktisk vokser trenden så raskt at i følge Cisco vil video på nett utgjøre 80% av all digital trafikk i 2021. Folk foretrekker helt klart video som digitalt innhold. Til tross for at det er langt mer videoer på nett enn noensinne, sier HubSpot at 43% av den globale befolkningen vil ha enda mer video!

Konklusjon er selvsagt at dersom video ikke er en del av din digitale markedsplan, bør den bli det snarest.

Synes du alt dette er overveldende?

La oss hjelpe deg å komme i gang, start i dag med en gratis SEO analyse av nettstedet ditt. Nettsiden din er som fundamentet i virksomheten din og derfor anbefaler vi at du tar en "helsesjekk" i form av en SEO analyse av sidene dine regelmessig.

Vi avdekker blant annet:

  • Status/rangering i Google søk 
  • Hva søker dine besøkende etter?
  • Bruker du relevante søkeord?
  • Tekniske feil eller mangler
  • Konkurrentanalyse

Ja jeg ønsker en gratis analyse


 

Skrevet av: Mia Rojahn - Digital markedsfører og Prosjektleder

Digital markedsfører med flere års erfaring som prosjekt leder innen salg og markedsføring. Har Professional Diploma in Digital Marketing fra Digital Marketing Institute, er HubSpot sertifisert i Inbound Marketing, Inbound Sales, Inbound, Delivering Client Success og CMS Implementation Certified. Mia har også en BA i Sosial Antropologi og er sertifisert Innovatør via et påbegynt masterstudie i innovasjon gjennom NTNU.
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Søkemotoroptimalisering, Analyse