Nytt admingrensesnitt i GA4
Publisert 31. oktober 2023 | av Kjersti Bakke – 2 minutter lesetid.
Nylig slapp Google en ny versjon av adminområdet i GA4 (Google Analytics 4). Her går jeg gjennom noen av endringene og hvor du finner de mest brukte funksjonene.
Med det nye grensesnittet er ikke lenger innstillingene presentert i kolonner som viste konto og områder. Det er nå endret til å følge lignende navigsjonstruktur som brukes i rapportene.
Ytterligere innstillinger for kontoen og områdene finnes på venstre side. For å bytte til et annet området som ligger under samme konto, eller bytte til en annen GA4-konto, bruker du områdevelgeren øverst i grensesnittet.
Hva finner du hvor?
I menyen på venstre side finner du kontoinnstillinger og områdeinstillinger. Disse lå tidligere i to kolonner.
Kontoinnstillinger
Under kontoinnstillinger finner du informasjon om selve kontoen i Google Analytics. Her kan du blant annet legge til brukere på kontonivå. Disse får da tilgang til kontoen og området.
Områdeinnstillinger
Under områdeinnstillinger er innstillingene listet under Område, Innsamling og redigering av data, Datavisning og Produkttilknytninger.
For å finne datastrømmer, velger du Innsamling og redigering av data. Deretter Datastrømmer
Tre andre ofte brukte områder finner du under Datavisning:
- Hendelser - her kan du se, redigere og opprette nye hendelser. Du kan også sette en av hendelsene til å telle som en konvertering.
- Konverteringer
- DebugView
Under Produktlenker kan du koble Google Ads og Google Search Console til din Google Analytics 4 konto.
Har du problemer med å finne frem kan du bruke søkefeltet som ligger øverst.
Hvis du har brukt Google Analytics i mange år, og er vant til kolonnevisningen under adminområdet. Kan det ta noe tid før du blir vant til den nye versjonen. Hvis det er tilfelle håper jeg denne bloggartikkelen hjelper deg å finne frem.
Trenger du hjelp?
Om du trenger hjelp til å komme i gang med Google Analytics 4, eller sette opp handlinger og/eller konverteringer kan vi bistå med dette.
Fyll inn skjemaet under så avtaler vi et møte hvor vi kan lære mer om behovet for deg og din bedrift.

Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.