Hvordan legge til lenke i Stories

Link i stories

Noen ganger er det ønskelig å legge inn en link til nettsiden i en story, eller historie, på Facebook og Instagram. Begge deler er fult mulig, se hvordan i dette innlegget. 

Stories-formatet gir en ekstra plassering av ditt innhold i sosiale medier både på Instagram og Facebook. Du kan lese om hvorfor du bør ta i bruk dette formatet for markedsføring av din bedrift i vår bloggartikkel om dette her.

 

Lenke i Instagram Stories

Før oktober 2021 måtte man ha 10 000 følgere for å kunne ha med klikkbar lenke, swipe up, i en story på Instagram. Men med den nye stikker-funksjonen er dette nå tilgjengelig for alle.

Det er flere veien inn for å lage stories for Instagram. Hvis man ønsker å planlegge stories er det gjennom Business Suite, men for å kunne legge inn en lenke med stikker må man per nå lage disse via den vanlige Instagram appen.

Slik gjør du:

  1. Åpne Instagram-appen og lag en story.
  2. Trykk på stikker-ikonet og velg "Link".
  3. Legg inn URL-en og velg evt tekst til lenke-knappen.

Velg Link-stikker i Insttagram Stories  Link i Instagram Stories

 

Lenke i Facebook Stories

Facebook har også et stories-format og her har funksjonen for å legge inn lenke vært noe av og på. Hvis du ikke finner funksjonen i vanlige Facebook-appen kan du finne den ved å lage stories gjennom Business Suite.

Slik gjør du:

  1. Gå til https://business.facebook.com.
  2. Trykk på "Opprett innlegg", og velg "Opprett historie"
  3. Legg til bilde/video og evt tekst.
  4. Legg til lenge og velg nettsiden den skal linke til
Legge til lenke i stories via Business Suite

Kan vi hjelpe?

For å lykkes med markedsføring i sosiale medier er det viktig at kanalene er satt opp riktig, og at det er laget en god strategi for å nå rett målgruppe med rett innhold til rett tid. Vi kan tilby en uforpliktende analyse av kanalene og tilstedeværelsen på Facebook, Instagram og LinkedIn.

New call-to-action

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook