Hvordan legge til lenke i Stories
Publisert 14. januar 2022 | av Ina Svarstad – 2 minutter lesetid.
Noen ganger er det ønskelig å legge inn en link til nettsiden i en story, eller historie, på Facebook og Instagram. Begge deler er fult mulig, se hvordan i dette innlegget.
Stories-formatet gir en ekstra plassering av ditt innhold i sosiale medier både på Instagram og Facebook. Du kan lese om hvorfor du bør ta i bruk dette formatet for markedsføring av din bedrift i vår bloggartikkel om dette her.
Lenke i Instagram Stories
Før oktober 2021 måtte man ha 10 000 følgere for å kunne ha med klikkbar lenke, swipe up, i en story på Instagram. Men med den nye stikker-funksjonen er dette nå tilgjengelig for alle.
Det er flere veien inn for å lage stories for Instagram. Hvis man ønsker å planlegge stories er det gjennom Business Suite, men for å kunne legge inn en lenke med stikker må man per nå lage disse via den vanlige Instagram appen.
Slik gjør du:
- Åpne Instagram-appen og lag en story.
- Trykk på stikker-ikonet og velg "Link".
- Legg inn URL-en og velg evt tekst til lenke-knappen.
Lenke i Facebook Stories
Facebook har også et stories-format og her har funksjonen for å legge inn lenke vært noe av og på. Hvis du ikke finner funksjonen i vanlige Facebook-appen kan du finne den ved å lage stories gjennom Creator Studio.
Slik gjør du:
- Gå til https://business.facebook.com/creatorstudio/ og pass på at du er inne på Facebook-delen av Creator Studio.
- Trykk på "Opprett ny", "Legg til historie" og velg siden den skal legges ut fra.
- Velg bilde, det er dessverre ingen mulighet for å velge video.
- Legg til knapp og URL.

Kan vi hjelpe?
For å lykkes med markedsføring i sosiale medier er det viktig at kanalene er satt opp riktig, og at det er laget en god strategi for å nå rett målgruppe med rett innhold til rett tid. Vi kan tilby en uforpliktende analyse av kanalene og tilstedeværelsen på Facebook, Instagram og LinkedIn.

Ina Svarstad
Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook