Hva er API?
Publisert 17. desember 2024 | av Leif Strøm – 4 minutter lesetid.
Hvordan kan bruk av API effektivisere arbeidet med å holde nettsiden oppdatert, samtidig som du tilbyr skreddersydd innhold tilpasset brukerens behov?
API (Application Programming Interfaces) høres kanskje teknisk og komplisert ut, men i virkeligheten er de utrolig nyttige verktøy for å gjøre nettsider mer dynamiske, effektive og brukervennlige.
Mange nettsted-eiere bruker API-er uten å vite det – for eksempel når værdata, karttjenester eller trafikkoppdateringer integreres i et nettsted. Denne artikkelen gir en enkel forklaring på hva API-er er, hvordan de fungerer, og hvordan vi har brukt dem i våre prosjekter.
Hva er et API?
Et API kan sammenlignes med en kelner på en restaurant. Når du bestiller mat, går kelneren til kjøkkenet (datakilden), henter det du har bestilt, og serverer det til deg.
På samme måte lar API-er et nettsted be om spesifikk informasjon fra en datakilde og vise denne informasjonen på nettsiden.
API-er kan brukes til å koble systemer sammen og dele data. F eks kan andre systemer kobles til nettstedet ditt for å vise informasjon fra eksterne datakilder.
Eks på data fra andre systemer
- Værdata
- Reiseinformasjon
- Statistikk
- Ladestasjoner
- Jobbdata
- CRM og CMS oppdateringer
- Koblinger mellom ERP (økonomisystem), CRM (kundesystem) og PIM (produktdatasystem)
Eksempler på funksjonalitet vi har utviklet
Vi har utviklet forskjellige koblinger som brukes på nettsider eller flytter data mellom forretningssystemer.
Reiseinformasjon fra Entur.no
Vi har laget løsninger der nettstedet henter sanntidsdata fra Entur.no, som viser rutetider for buss, tog og trikk. Dette gir brukerne verdifull informasjon rett på nettstedet, uten at de trenger å besøke andre sider. Eksempler kan være om du har et hotell eller et event på et gitt sted, og ønsker å gi brukerne dine lett oversikt over kollektivtilbudet.
Værdata fra Yr.no
Ved å integrere API-er fra Yr.no kan vi vise oppdatert værinformasjon, noe som kan være nyttig for nettsider som henvender seg til reisende, friluftsentusiaster eller bedrifter avhengige av værforhold. Hvem kan ha nytte av det? Et havnekontor, en flyplass, turiststeder, konsertarrangører for å nevne noen.
Finn.no - annonser
Vi har laget løsninger for å implementere salgsannonser som ligger på finn.no i egne nettsider. Vi har også laget løsninger for annonser som er laget på et eget nettsted, som så har egen funksjonalitet for å lage og oppdatere annonser på finn.no. (Da er kilden eget nettsted, men APIet og resultatet er hos finn.no. )
Bilstatistikk fra OFV
Vi har brukt OFV sitt API for å vise oppdatert informasjon om registreringstall, trender og kjøretøydata.
Elbilladere fra NOBIL
Ladestasjoner for elbiler blir mer etterspurt. Ved hjelp av NOBIL sitt API kan nettsider vise kart og detaljer om nærmeste ladestasjoner, noe som forbedrer brukeropplevelsen. Vi har brukt resultater fra dette API'et til å lage oversiktskart over Elbilladere, og vi har plukket statistiske data for andre typer visninger.
Jobbdata fra NAV
Ved å hente data fra NAV kan vi presentere relevante jobbannonser med forskjellige alternativer i utplukket, f.eks. kan en bedrift presentere sine egne jobbannonser på sitt nettsted, og kun de som er aktive på NAV blir synlige. Man kan også bruke geografiske filtreringer, f.eks. på kommune.
CRM og CMS oppdateringer for HubSpot
Med HubSpot sitt API har vi laget løsninger som sender data fra CRM til eksternt ERP-system. Vi kjører store oppdatering av kundedata ved å plukke data fra ett API for så å videresende dataene til HubSpot. HubSpot sitt API gjør det mulig å synkronisere CRM-data, sende kundeforespørsler direkte til riktig team og analysere markedsføringseffektivitet rett fra nettsiden.
Koblinger mellom ERP, CRM og PIM systemer
Vi har utviklet applikasjoner som henter og bearbeider data fra ulike systemer, som PIM-, ERP- og CRM-systemer. Dette gjør det mulig å integrere og effektivisere arbeidsflyten mellom disse systemene.
For eksempel kan tilgangsinformasjon hentes fra ett system, oppdateres i et annet, og aktiviteter som ordre- og tilbudsgenerering kan kobles sammen mellom ERP- og CRM-systemene.
Når data skal presenteres for brukeren, kombineres informasjon fra PIM og ERP. Produktdata, inkludert bilder, hentes fra PIM, mens priser og ordreinformasjon ligger i ERP-systemet.
Ved aktiviteter som er relevante for CRM, oppdateres systemet med informasjon om kilden til oppdateringen. Dette gjør det enkelt for kundesupport eller salg å følge opp videre.
Hvorfor er API-er nyttige for nettsted-eiere?
Når et API har data du ønsker å bruke på ditt nettsted, så kan du spare tid og ressurser ved å koble nettstedet ditt direkte til datakilder. Dette gir flere fordeler:
- Automatisering: Ingen manuell oppdatering av informasjon. Data oppdateres i sanntid.
- Brukervennlighet: Gir en bedre opplevelse for besøkende, som får tilgang til nyttig informasjon uten å forlate siden.
- Tilpasning: Du kan presentere data på en måte som passer nettstedets stil og funksjon.
- Konkurransefortrinn: En mer funksjonell og dynamisk nettside gir deg et forsprang i markedet.
Hvordan kan dette hjelpe deg?
Mange virksomheter sitter på verdifull data eller har tilgang til eksterne datakilder som kan styrke nettsidens funksjonalitet. Ved å bruke API-er kan denne informasjonen gjøres tilgjengelig på en måte som både er praktisk for brukerne og nyttig for din bedrift.
Hvis du vurderer hvordan API-er kan gjøre nettstedet ditt bedre, kan vi hjelpe med å identifisere relevante datakilder og integrere dem på en måte som skaper verdi. Vi har også laget to sjekklister som viser hva du bør ta stilling til før du starter arbeidet med API:
- Sjekkliste for deg som har kompetansen til å sette opp API internt
- Sjekkliste for deg som må kjøpe tjenesten eksternt
Velg hvilken sjekkliste som passer for deg i skjemaet under, og last ned helt gratis.
Leif Strøm
Leif jobber med utvikling og rådgivning for våre kunder. Han har mange års erfaring med forskjellige systemer, som HubSpot og Wordpress, samt APIer.