Lær hvordan du kan skape engasjerende og personlig tilpassede innhold i dine nyhetsbrev.
Nyhetsbrevet lever i beste velgående og er ofte en av de mest effektive kanalene for markedsføring. Kanalen kan fort bli oversett som gammeldags. Men i en tid hvor personvern er viktig, og Meta er i trøbbel, kan det være smart å fokusere på eide flater med 1.parts-data, slik som nyhetsbrev. Så hvordan lykkes med nyhetsbrev i 2024?
For å lykkes med nyhetsbrev må man ha noen å sende det til. Her handler det ikke bare om å ha mange på listen, men at listen er av god kvalitet. Med det mener vi at:
Vi har tidligere skrevet om å sende nyhetsbrev på en GDPR-vennlig måte.
Det skal alltid være mulig å melde seg av, og noe frafall med tidens løp må man regne med. Derfor er det også viktig å få inn nye på listen. Enkle måter å gjøre dette på kan være å:
På denne måten vil du kunne holde listen frisk og voksende med stadig nye relevante mottakere.
Det kan være fristende å sende samme nyhetsbrev til alle mottakere, men da risikerer du både avmeldinger og en dårlig åpne- og klikkrate. Nyhetsbrevet bør oppleves som ektefølt kommunikasjon mellom deg og mottaker. Og innholdet bør samsvare med det de forventer å motta fra deg. Det kan godt være tilbud og produktinformasjon, men bør i så fall være relevant til hva mottaker har vist interesse for, eller er i målgruppe for. Jo bedre du treffer, jo mer sannsynlig er det at mottaker vil åpne, lese, klikke og evt konvertere.
Det er flere måter å tilpasse innholdet, og sikre relevans for mottaker:
Segmentering er kanskje den enkleste måten å gjøre dette på, og noe du kan gjøre omtrent uavhengig av hvilken plattform du bruker. Alt du trenger er relevant informasjon i CRM eller plattformen du sender ut nyhetsbrev fra. Ved å segmentere, og lage lister, kan du enkelt sende rett innhold til relevante mottakere. Eksempler kan være å lage lister for:
Eksempler på nyhetsbrev etter kjøpsreisen kan være:
Eksempler på nyhetsbrev etter Buyer Personas og interesseområder kan være:
Personalisering kan være en fin måte å tilpasse innholdet til den enkelte mottaker. Det kan gjøres enkelt ved å henvende seg til mottaker ved fornavn. Men det kan også brukes til å referere til andre ting som:
Hvilke muligheter du har her handler i stor grad om hvilke muligheter som ligger i plattformen du bruker og hvor oppdatert og gode dataene i CRM er.
Smart-innhold kan tildels erstatte segmentering, og er en annen måte å tilpasse innholdet basert på lister eller hvor de er i kjøpsreisen. Med smart-innhold trenger du ikke å lage forskjellige nyhetsbrev til forskjellige lister, som ved segmentering, men kan lage variantene basert på regler i ett og samme nyhetsbrev.
Eksempler kan være:
Smart-innhold kan også settes opp på landingssider og på skjema ved behov.
En annen måte å holde nyhetsbrevet relevant på er å sende ut rett innhold til rett tid ved automatiserte utsendelser. Dette er nyhetsbrev som alltid er "på" og sendes ut ved at bruker gjør noe som trigger en utsendelse. Løsningen er perfekt for innhold som alltid er relevant, men som er relevant for forskjellige mottakere til forskjellige tider. Eksempler kan være alt fra enkel oppfølging etter at en bruker har registrert seg for noe, til mer avanserte logikker for å følge kontakten videre i kjøpsreisen:
Her kan man også sette opp lengre arbeidsflyter for å flytte en mottaker fra et stadie til det neste i kjøpsreisen.
Vi har tidligere skrevet mer om dette i vår artikkel om fordeler med datadrevet epost-markedsføring.
Har du en god plattform for utsendelser vil du ha gode tall for å kunne gjøre en vurdering av resultatene i ettertid. Tall å se på:
Bruk det du lærer her til å gjøre deg noen tanker om hva salgs innhold som fenger, og hva som ikke fungerer. Bruk gjerne også A/B testing for å bekrefte eller avkrefte, og lære mer.
Vi har satt sammen en liten demo hvor vi viser hvordan du setter opp nyhetsbrev i HubSpot etter segment, med personalisering, smart-innhold og automatiske utsendelser. Registrer deg ved å fylle ut skjema under for å få link.