Mange bedrifter taper potensielle kunder fordi salgsprosessene deres er utydelige. Leads blir liggende i CRM uten oppfølging, selgere jobber forskjellig, og rapportene gir ikke mening.
En viktig årsak er feil eller forvirrende bruk av stegene i kundereisen og sammenblanding av kundereise og salgsprosess. I HubSpot er det tre felter som hver for seg gir viktig innsikt i potensielle muligheter for salg. Feltene vi går gjennom i denne artikkelen er: Lifecycle stage - som representerer kundereisen, Lead status - som representerer status på en kjøpsklar lead, og Deal stage som representerer salgsprosessen.
Kombinasjonen av disse tre feltene er unikt for HubSpot. Den gir gode muligheter for å enklere identifisere faktiske muligheter, bedre rapportering på potensielt og oppnådd salg, samt automatisering.
I denne artikkelen viser vi hvordan du ved bruk av disse feltene gjør at markedsføring og salg jobber med samme forståelse av hvor kunden er i prosessen. I tillegg får ledelsen bedre innsikt i potensielt og oppnådd salg.
Resultatet blir bedre prioriteringer, høyere konvertering og mer kontroll.
Relevante artikler:
Vi har tidligere skrevet om "Hvordan salgsprosess kan øke salget" og "Hvordan forbedre salgsprosessen med data".
Formål: Forstå kontaktens plass i den totale kundereisen, fra første kontakt til lojal kunde.
Lifecycle stage endrer seg i én retning, med mindre du bevisst flytter den tilbake.
Bruksområde: Lifecycle stage er en overordnet inndeling av kontakter basert på relasjon og modenhet i kundereisen. Den gir markedsføring og salg en felles forståelse for å prioritere og måle fremdrift i hele kundereisen.
Typiske verdier:
Se eksempel fra vårt CRM vedrørende vår testkunde Veskedesign og kontakten Kjersti. I nedtrekkslisten ser du eks på stadier i Lifecycle stage. Disse kan tilpasses bedriftens behov.
Formål: Gi innsikt i status på en salgsklar lead før det eventuelt opprettes en deal.
Bruksområde: Lead status brukes kun på kontakter som er definert som salgsklar i Lifecycle stage. Den hjelper selgere med å kategorisere oppfølging og prioritere riktig, uten at man trenger å opprette en deal for alle.
Typiske verdier (kan tilpasses):
Se eksempel fra vårt CRM vedrørende vår testkunde. I nedtrekkslisten ser du eks på stadier i Lead status. Disse kan tilpasses bedriftens behov.
Viktig å merke seg: Lead status brukes primært før en deal opprettes. Du kan imidlertid bruke den frem til en deal er lukket. Det er da vanlig å sette den til Open deal.
Når en deal er opprettet blir Lead status overflødig da det er salgsprosessen som overtar. Selger følger dealen gjennom de forskjellige stegene som er definert i denne prosessen.
For å unngå misforståelser, og feil prioriteringer, er det anbefalt å følge én av disse praksisene:
Formål: Vise fremdriften i en spesifikk salgsprosess knyttet til en deal.
Bruksområde: Deal stages brukes på Deals – altså faktiske muligheter med potensiale for salg. Det er her salgsprosessens progresjon spores gjennom stegene i prosessen.
Typiske verdier (eksempel):
Her er en enkel oversikt som viser forskjellene på de tre feltene, hvor du finner de i CRMen og hvem som er ansvarlig for å følge opp.
Her ser vi et eksempel på hvordan det endrer seg fra en kontakt registrerer seg, blir salgsklar og ender til slutt som kunde.
Se eks fra vår testkunde hvordan de tre feltene spiller sammen når et tilbud er sendt kunde.
Ved å bruke Lifecycle stage for å vise kundereisen, Lead status for salgsoppfølging før deal, og Deal stage for å følge progresjon i salgsprosessen, får du bedre struktur, innsikt og kontroll i hele salgsprosessen. Dette gir ikke bare økt effektivitet, men også en bedre kundeopplevelse.
Automatisering ved hjelp av arbeidsflyter vil effektiviserer oppdateringer og sikre at alt følger de samme bestemmelsene for bruk av de tre feltene. I HubSpot kan alle disse tre feltene brukes i automatiske arbeidsflyter for vedlikehold av riktig status, og for å vise innhold som passer inn i kundereisen.
Automatisering byr på mange muligheter innen markedsføring, salg og kundeservice:
I denne artikkelen finner du andre eksempler på "Automatisering med HubSpot". Du kan også bruke automatisering for å gi score i CRM på kontakter og bedrifter. Dette kan du lese mer om i artikkelen "Slik setter du opp poengsystem for leadscoring i HubSpot"
Vi hjelper B2B-bedrifter med å få kontroll på hele salgsprosessen i fra første kontakt til konvertert til kunde.
I HubSpot setter vi opp Lifecycle stages, Lead status og Deal stages med tydelige kriterier, og automatiserer mye av prosessen med arbeidsflyter og integrasjoner.
Dette gir bedre rapporter, tydelig ansvar og færre leads som faller mellom stolene.
Ønsker du en gjennomgang for å se hvordan du kan få bedre kontroll på kundereisen og muligheter som skapes? Finn ledig tid og book et møte med meg.