Å integrere salgs-, markeds- og kundeservicearbeid i et felles verktøy, er avgjørende for å maksimere avkastningen i dagens B2B-marked. Når alle samarbeider i et samlet økosystem, får virksomheten innsikt i resultater av markedsaktiviteter, salgsarbeidet og hvor godt man pleier eksisterende kunder.
Ved å bruke analyse- og rapporteringsverktøy, integrert med CRM-plattformen, kan beslutningstagere måle den direkte effekten. Denne datadrevne tilnærmingen gjør det mulig å justere strategier for bedre samspill og målbar vekst. Det sikrer at ressursene investeres der de gir størst verdi.
Her kan du lese mer om de tre avdelinges rolle i et slikt samspill:
Å etablere felles mål og nøkkelindikatorer (KPI-er) har vært fundementalt for de bedriftene som har hatt fokus på et slikt samarbeid. Digitale plattformer, som HubSpot, gjør det mulig å sette transparente og målbare mål som er tilgjengelig for alle involverte.
Med riktig teknologi kan virksomheter sette opp automatiserte dashbord som viser fremdrift mot mål, konverteringsrate og inntekt i sanntid. Denne felles innsikten gir ikke bare økt ansvarlighet, men fremmer også samarbeid ved å samle innsatsen rundt felles forretningsmål.
Et utvalg av digitale verktøy er viktig for å skape sømløst samspill mellom salg, marked og kundeservice. Kjernesystemer som CRM-plattformer, markedsføringsautomasjon og dataintegrasjon legger til rette for informasjonsflyt på tvers av avdelinger, uten unødig friksjon.
For eksempel gir integrasjon av CRM med andre forretningssystemer, én sentral database med en helhetlig kundeoversikt. Dette er med på å gjøre samarbeidet mer effektivt, redusere manuelle feil, og gi tilgang til oppdatert informasjon for alle involverte. Noe som igjen fører til bedre resultater.
Her kan du lese mer om Hvorfor integrere CRM med kundenære systemer og Fordeler ved å integrere risikoanalyse i CRM
Automatisering er et kraftfullt verktøy for både marked, salg og kundeservice. Dette er med på å effektivisere kommunikasjon, oppfølging av leads og salgsklare leads, og ikke minst oppfølging av eksisterende kunder. Med automatiserte arbeidsflyter kan potensielle, og eksisterende, kunder motta relevant innhold i rett fase av kjøpsreisen. Noe som øker engasjementet og sannsynligheten for konvertering.
Automatiske varsler og oppgavefordelinger sikrer at ingen leads blir oversett, og overgangen mellom marked og salg skjer effektivt og uten feil. Det kan også være med på å sikre en god oppfølging av nye og eksisterende kunder. Dette sparer ikke bare tid, men bidrar til en helhetlig og profesjonell opplevelse for kunden.
Silo-tenkning er et vanlig hinder for vekst, og fører ofte til tapte muligheter og inkonsistente budskap. Digitale samarbeidssystemer bryter ned disse barrierene og gjør det mulig å dele innsikt, tilbakemeldinger og strategisk retning på en effektiv måte.
Ved å ta i bruk et felles digitalt arbeidsmiljø, og integrere kommunikasjon, legger man til rette for en kultur preget av åpenhet og samarbeid. Resultatet er samkjørte kampanjer, bedre kvalifisering av leads og en sømløs kundereise. På den måten kan virksomhetens mål nås både effektivt og presist.
Er du klar til å ta steget å gjøre CRM til selve hjerte i din bedrift? Eller kanskje du vil knytte kundenære systemer til CRM?
Vi har utformet en sjekkliste som setter fokus på de viktigste tingene du bør tenke på. Den hjelper deg i gang med hva du bør forberede av behov, og hvordan du skal sikre at du får akkurat det CRM-systemet som passer for deg og din bedrift.
Ved å følge denne sjekklisten kan du få en bedre forståelse av hva du trenger fra et CRM-system og hvilke leverandører som best oppfyller dine krav.
Fyll inn skjema og last ned!