Vi har i det siste fått flere og flere forespørsler fra kunder på produksjon av video. Da er det også nødvendig å se på hvor skal disse videoene publiseres? Noen CMS-løsninger (administrativ-system for nettsider) har dette innbakt. Men det kan lønne seg å vurdere andre alternativer som YouTube eller Vimeo. Fordelen er at du slipper å sette opp funksjonalitet for å spille av videoene, eller leie ekstra serverplass.
For å få full oversikt over hvordan vi kan serve våre kunder best mulig deltok jeg på kurs hos Webgruppen, vår faste leverandør på kurs innen digital markedsføring. Det var kursleder Marius Furu Thyness som tok oss gjennom YouTube.
Du får mange av de samme tingene med Vimeo som du får med YouTube, bortsett fra én ting. Vimeo har ikke så mange brukere som YouTube.
YouTube er verdens nest mest bruke søkemotor. I følge statistikk har YouTube nå 2 milliarder brukere world wide og 70% av all streaming som gjøres på mobil er fra YouTube.
Skal du selge videoene dine, eller lage et passordbeskyttet område, er Vimeo en bedre løsning. Vimeo tilbyr salg av videoene dine, noe som passer godt hvis du f eks selger nettkurs.
Bare i Norge er det registrert drøyt 3.1 millioner brukere, og 25% av disse sier de bruker plattformen daglig. Av de 3.1 millionene har drøyt 1.7 millioner registrert en brukerprofiler på YouTube.
YouTube er den eneste sosiale medie-plattformen hvor du ikke trenger å registrere en profil for å bruke. Plattformen er mest populær blant menn og blant de yngre under 40 år. Den største brukergruppen i Norge er i alderen 18 – 29, og her er fordelingen omtrent 50/50 mellom kjønnene. Blant disse har 7 av 10 registrert sin egen profil. Andelen menn blir høyere jo eldre målgruppen blir.
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q120
De fleste bedrifter har noe av verdi å dele i videoform. Tenke på hvilke behov målgruppen din har og hvordan du kan innfri på disse. Start med å lage en strategi. Vi har tidligere skrevet om strategi i sosiale kanaler som kan hjelpe deg i gang.
Personlig bruker jeg YouTube hver eneste dag. Og jeg bruker det mest for å lære noe, både i forbindelse med jobb og privat.
Av disse punktene har vi valgt å utdype litt nærmere rundt videhosting, bli funnet av kunder og annonseringskanal.
Du kan laste opp videoene dine til YouTube og enkelt legge de til på dine nettsider med kode. Du sparer utvikling av avspillingsprogram og serverplass for å lagre videoene dine selv. Når du embedder video på en nettside, vil folk være lenger på siden. Dette er et signal til Google om at innholdet er relevant. Når folk ser på videoen på nettstedet blir videovisningen også tellende i YouTube kanalen.
Fordeler du får med videohosting på YouTube:
Ulemper med videohosting på YouTube:
SEO for Google og YouTube – to forskjellige ting
Selv om Google eier YouTube vises søkeresultatene forskjellig i søk i Google sammenlignet med søk på YouTube. Du må derfor tenke på optimalisering for begge. På YouTube vil rangeringen påvirkes av hvordan folk bruker kanalen din. Om de kommenterer, abonnerer, deler osv. I Google vil rangeringen være mer avhengig av hver enkelt video, i tillegg til tekst som Google kan identifisere.
YouTube gir flere muligheter til annonsering. Det kan settes opp via Google Ads, eller du gjør det fra YouTube.
Dette er mulighetene du har:
Husk at annonser i søkeresultatet på YouTube viser kun to linjer av beskrivelsen.
Hvordan kan du lykkes med din YouTubekanal?
Ta kontakt så setter vi opp et møte hvor du kan fortelle oss hva du ønsker og sammen kan vi se på hvordan Dikom kan bidra til at du når dine mål.