Som HubSpot-partner bruker vi HubSpot sitt økosystem for våre nettsider, i markedsføring, salgsoppfølging og kundeservice. Én av fordelene med å ha alt samlet er innsikten du får. I tillegg er økosystemet knyttet direkte mot CRM som er selve hjertet i systemet. Chat og regelbasert chatbot er en del av dette økosystemet.
Denne bloggartikkelen omhandler strategi generelt for chatbot og er ikke avhengig av at du velger chatbot fra HubSpot.
Skal du gå i gang med chatbot er det viktig med planlegging. Det finnes mange forskjellige systemer, og det er lett å komme i gang med de fleste. Ikke fall for fristelsen å gå i gang med å sette opp boten. For at den skal fylle en funksjon må du tenke gjennom hva den skal gjøre, hvordan den skal gjøre det og hva er målet.
I denne artikkelen tar vi for oss regelbaserte chatbots. Disse kan kun behandle oppgaver til scenariene du har programmert de for.
For å sikre at dette gjøres på en god måte er det noen ting du bør tenke gjennom før du starter.
Før du definerer spørsmål eller oppgaver for boten må du bestemme hva slags type henvendelser den skal ta i mot. Med regelbasert chatbot snakker vi vanligvis om tre forskjellige typer:
Det aller første du trenger å gjøre er å spørre deg selv "Hva er målet med chatboten min?" Skal den booke møter, generere leads, overføre spørsmål om produkter og tjenester direkte til en selger, opprette supporthenvendelser eller sende forespørsler til riktig team på kundesenteret.
Du kan gjøre det veldig enkelt som å sende brukeren til artikler på nettsiden som svarer på konkrete spørsmål som kundesenteret opplever de får mange av. Men du kan også gjøre det mer omfattende som f eks å opprette supportsaker som så følges opp videre av kundesenteret.
Når du har satt målet for boten skal du bestemme hvor boten skal leve på nettsiden. Svaret ditt vil avhenger av målet og type henvendelser.
I forrige artikkel i denne serien om chatbot listet vi opp forskjellige scenarier som en regelbasert chatbot kan settes opp for. Se artikkelen «Er chatbot riktig for din bedrift»
Til slutt, må du bestemme hvem som skal se chatboten. Er den ment for alle som besøker nettstedet ditt? Bare kunder? Bare folk som tilhører en bestemt liste? Bør du skjule den for noen?
For eksempel hvis du vil at en bot skal booke møter for en demo med en selger bør den kanskje være skjult for nåværende kunder for å unngå forvirring. Eller hvis den skal ta mot påmelding for opplæring av produkter bør den kanskje kun være synlig for eksisterende kunder.
Vi bruker det fiktive selskapet Electra Installasjon som selger og installerer elbilladere. De har hatt en kampanje gående en periode på ferdig montert elbillader. Kampanjen er kun mulig å bestille via nettbutikken. De har den senere tid opplevd stor pågang på telefon og trenger å avlaste kundesenteret. De tenker derfor at en chatbot kan avhjelpe.
Det er to ting som går igjen når kunder ringer inn:
For å sikre at brukerne forstår at det er en chatbot som svarer på henvendelsen skal det være et robotlignende ikon på chaten og navnet blir ElectraBot
Boten skal kun brukes til supporthenvendelser for elbilladeren som er en del av kampanjen.
Målet for boten
Boten skal «bo» på supportsidene som omhandler support for akkurat denne type lader, i tillegg til produktsiden og på forsiden.
Boten skal kun være synlig for eksisterende kunder som har kjøpt laderen i nettbutikken.
Når boten ikke kjenner igjen «svarene» skal den genererer en melding tilbake til brukeren: Beklager jeg kan ikke hjelpe deg med dette. Vennligst ta kontakt med vårt kundesenter på telefon: xxxxxx eller mail support@electrainstallasjon.no. En av våre kundesenteragenter vil ta kontakt med deg innen én virkedag.
Tegn de forskjellige scenariene du listet over opp i et flytskjema. Du kan fint bruke et program som Word. Tenk gjennom:
Når du nå har skissert chatbotmålene dine, besvart spørsmålene om hva og for hvem, og laget et flytskjema, har du offisielt en strategi for chatboten din.
Ønsker du å se en demo av hvordan du kan bruke Powerpoint til å sette opp flytskjemaet ditt kan du se en video som baserer seg på eksemplet vi viste til over. Alt du trenger å gjøre er å registrere deg.