En vellykket kampanje starter alltid med en god strategi og plan. Dette skal kampanjebriefen bidra til. Ved å gi føringer for hva som skal planlegges er du på god vei.
Dokumentet fylles gjerne ut i samarbeid med alle involverte parter, som f eks produktsjefer og selgere. De skal være med å bidra til å definere målsetning, målgruppe og fokus for kampanjen. I tillegg skal de bidra med innhold, eller innspill til innhold, som skal brukes.
Når den er fylt ut vil kampanjebriefen gi et helhetlig bilde av kampanjen. Ved å spesifisere dette på forhånd, eliminerer man rom for misforståelser og sikrer at alle er enige om kampanjens fokus og retning.
Malen er tenkt å kunne brukes i alle typer kampanjer. Det innebærer at ikke alle feltene er like viktige hver gang. Det som alltid bør være med er informasjon som:
Nedenfor finner du eksempler på hvordan du kan bruke de forskjellige feltene.
Navnet bør være så beskrivende at man forstår hva kampanjen omfatter, hvem som er målgruppen og tidspunkt for kampanjen. Dersom dette er en kampanje som er definert i et årshjul, eller i en markedsplan, er det fint å bruke det navnet som er beskrevet der. Gode regler for navngiving kan gjøre det enklere å finne tilbake til gjennomførte kampanjer. Navnet bør videreføres i de forskjellige kanalene hvor kampanjen settes opp.
Eksempel på kampanjenavn kan være:
Lansering | Produktnavn | Målgruppe | Måned / eventuelt start- og sluttdato
Dette kan så videreføres i de aktuelle kampanjene hvor man legger til fokus i kampanjen.
I Google Ads vil det f eks se slik ut:
På LinkedIn eller Meta vil det f eks se slik ut:
Spesifiserer tidspunkt for start og slutt. Vær tydelige på hvor lang tid i forkant av oppstart nødvendig materialer skal være på plass. Spesifiser også hvor materialene skal lagres og hvem som er ansvarlig.
Klare mål er viktig for enhver kampanje, og en viktig ting å definere i forkant. Ved å definere hva man skal oppnås blir det også mulig å evaluere kampanjens effekt i etterkant. Alle involverte bør være godt kjent med målsetningen. Dette gir også viktig informasjon til den som skal sette opp sporing av kampanjen.
Målsetning skal være kvantitative og deles gjerne inn i harde og myke mål:
En effektiv kampanjebrief oppmuntrer til mål som er SMARTe:
Eks på SMARTe mål:
Disse kriteriene gjør det enklere å sette opp tydelige målepunkter som kan gi innsikt i kampanjens prestasjon og verdien av investeringen. Du kan lese artikkelen vår om Hvordan sette SMARTe mål.
Her beskrives fokuset med kampanjen. Dette feltet kan brukes hvis ikke kampanjenavnet er utfyllende nok.
Hvem skal kampanjen rette seg mot. Dette er med på å si noe om type innhold, formater og hvilke kanaler som skal brukes. Er f eks målgruppen kun eksisterende kunder, vil det fokuseres på andre kanaler enn om man skal nå nye kunder.
Beskriv hvilke produkter / tjenester som er med i kampanjen. Skal det f eks linkes til nettsiden bør linkene ligger her. Skal det settes opp en dedikert landingsside må den være klar i god tid før start.
Hva er motivasjonen for at målgruppen skal gjøre det vi vil at de skal gjøre. Er det produkter, kan det være en rabatt. Er det en tjeneste kan det være en gratis analyse, eller nedlasting av en ressurs. Som f eks denne kampanjebriefen :-)
Hva er det som gjør at målgruppen skal velge dine produkter / tjenester. Her er målgruppens ulike utfordringer viktige for å lage gode salgsargumenter. De som er i dialog med kundene, som salg eller kundesenter, er ofte de som vet hvor skoen trykker for kundene.
Pris på produktet / tjensten.
Dette kan være nedsatt pris i en periode, minimum kvantum, så lenge lageret rekker, osv.
En kampanje uten sporing er som å hive penger ut av vinduet. Du vil jo gjerne vite om kampanjen hadde en effekt. Og du vil gjerne gjør justeringer underveis hvis det blir nødvendig.
Når kampanjemålene er satt, er det kritisk å sikre at sporingene opprettes før kampanjen går live. Dette inkluderer oppsett av dashboard/rapporter som henter inne informasjon om hvor mange som har utført handlingene vi ønsket. Det kan være sporing i Google Analytics, CRM eller andre verktøy.
Ved å ha på plass gode sporingsmekanismer fra starten kan du følge kampanjens ytelse og justere der det trengs, samtidig som du dokumenterer suksesser og områder for forbedring.
Planlegging, klare mål, sporings og rapporter som visualiserer resultater, er fundamentet for å lykkes.
Ta deg tid til å definere kampanjens elementer – og du vil ha de beste forutsetningene for å oppnå resultater som virkelig betyr noe.
Last ned vår kampanjebrief!