Er nyhetsbrev en markedsføringsform du bruker, eller vurdere for din bedrift?
Nyhetsbrev, gjort riktig, kan være en veldig effektiv markedsføringskanal med mye høyere konverteringsfrekvens enn mange andre kanaler. Men det kan også være det motsatte. Hvis du ikke har et klart mål og en mening bak utsendelsene vil de mest sannsynlig aldri bli åpnet. Hvis du vurderer å komme i gang med nyhetsbrev, eller revurderer om du skal fortsette med nyhetsbrev, må du først stille deg selv et par spørsmål.
Nyhetsbrev passer ikke nødvendigvis for alle. Begynn med å se på bransjen og hva konkurrentene deres gjør. Er det noen som gjør noe bra, eller er det kanskje en mulighet for å ta en plass i markedet og bli en kunnskapsspreder innen deres bransje. Tenkt på målgruppen din, hvordan foretrekker de å få informasjon? Og hvordan kan dere gi dem økt verdi, eller styrke relasjonen til deres bedrift. kan nyhetsbrev passe inn her?
Hvis du har landet på at nyhetsbrev kan passe for dere må det etableres SMARTE-mål for bruk av nyhetsbrev (Les mer om SMARTE-mål her). Se på bedriftens overordnede mål. Hvilke mål har dere hvor nyhetsbrev kan hjelpe til? Få flere leads, opprettholde relasjonen med eksisterende kunder? Selge mer til eksisterende kunder? Når du har satt ned mål for bruk av nyhetsbrev og vet hva du vil med dem blir det også lettere å spisse budskapet og få et klart konsept for nyhetsbrevene.
Et nyhetsbrev bør ha et klart konsept. Det kan være selgende med fokus på nye tilbud, informerende, tips og triks, inspirasjon eller fagartikler. Tenk på målgruppen din og deres forhold til din bedrift. Hvordan kan din bedrift bruke nyhetsbrev på en positiv måte for målgruppen. Hva slags nyhetsbrev tror du målgruppen ville satt pris på, og kanskje gledet seg til å åpne? Hvis bedriften din selger klær kan svaret være inspirasjon og nye trender. Hvis du jobber B2B vil det være mer naturlig å fokusere på fagartikler og relevante nyheter innen bransjen. En generell huskeregel er at nyhetsbrevet bør være 90% inspirasjon/fag/tips og kun 10% salg.