Det kommer stadig nye tjenester basert på kunstig intelligens, og det er superenkelt å ta det i bruk. Derfor er det viktig for en bedrift å ha på plass strategi og retningslinjer for hvorfor, og hva, KI skal brukes til.
Det kan være store fordeler, som økt effektivitet og produktivitet. Ved å bruke mindre tid på manuelle oppgaver, kan man effektivisere arbeidsdagen, forbedre kundeservice og øke salget.
Strategi for bruk av KI bør defineres på et overordnet nivå og beskriver "hvorfor" og "hva" man skal ta i bruk av kunstig intelligens.
Beskriv aktuelle problemstillinger som KI kan være med på å løse. Eksempler kan være:
Beskriv hvordan KI kan være med på å løse de forskjellige utfordringene. Eksempler kan være:
Strategien vil gi føringer for utvikling av retningslinjer.
Ut fra hvorfor vi trenger KI, og hva vi skal bruke det til, skal det settes mål slik at vi kan sjekke om målet ble nådd. Og hvis ikke, gjøre tiltak underveis. Målene bør være realistiske og tydelige:
Eks kan være:
Når det er bestemt hva KI skal brukes til, må det retningslinjer på plass. Det kan være generelle retningslinjer, eller knyttet til en konkret teknologi.
Her kan man liste opp hvilke programmer/teknologier man bruker, eventuelt hvilke man ikke skal bruke. Prosessen for å vurdere ny teknologi eller verktøy bør være tydelig. F eks hvem skal vurdere nye verktøy, og hva slags informasjon må være på plass for vurderingen.
Det er viktig å sikre at personvern overholdes, og at satsningen ikke strider med bedriftens etiske retningslinjer. Hvis bruk av KI får en påvirkning på personvern, bør hvordan man sikrer dette være en del av retningslinjene.
Eks på retningslinjer kan være:
Her beskriver man hvordan man skal bruke språkmodellene. Like viktig vil være å presisere hva de ikke skal brukes til.
Eks på retningslinjer kan være:
Når, og hvordan, skal man bruke KI for generering av bilder. Også her er det viktig å presisere hva man ikke skal bruke KI til.
Eks på retningslinjer kan være:
Før full utrulling bør man gjennomføre en opplæring av ansatte om grunnleggende KI-prinsipper. Det er viktig med en forståelse for å kunne dra nytte av verktøyene/systemene.
Det kan være at de ansatte føler at KI er en trussel for egen jobb. Det er viktig at de får et eierskap til bruken og ser det som nyttige verktøy i arbeidsdagen.
Opprett gjerne et dedikert team som får ansvaret og er med i videre arbeid. Har man ingen internt kan det være behov for å ansatte, eller leie inn en ekspert for en periode.
Som nevnt innledningsvis kommer det stadig nye verktøy. Det er derfor viktig å følge med og holde seg oppdatert.
Jo oftere ting endrer seg, jo oftere bør man vurdere det man har og gjøre nødvendige endringer. Strategi og retningslinjer for kunstig intelligens bør derfor revideres, og mulig justeres, én gang i året.
Informer kunder, og andre interesserte, om hvordan dere bruker kunstig intelligens og hvordan det påvirker kunden. Bruker dere kunstig intelligens for å forbedre kundeopplevelse og kundeservice, vær åpen på det. Vær åpen på hvordan dere samler inn data og hvordan dere bruker det dere samler inn.
Med HubSpot CRM får du et system hvor KI er implementert. Dette er med på å effektivisere arbeidet med rapportering, oppfølging av kundehenvendelser, produksjon av innhold med mer. Du kan også samle data fra andre systemer ved å ta i bruk smarte integrasjoner. Her kan du lese mer om HubSpot CRM
Vi har satt sammen en pakke med verktøy som hjelper deg i gang. Ved å registrere deg via skjemaet under får du tilsendt fem filer for:
Du mottar filene på e-post når du har fylt inn skjemaet.