Buyer Persona er fiktive personer som representerer din(e) ideelle kunde(r). De hjelper deg med å forstå eksisterende og potensielle kunder bedre. Dette gjør det enklere for deg å skreddersy og målrette innholdet til de spesifikke behovene, oppføringene og bekymringene til ulike grupper.
De sterkeste Buyer Personas er basert på markedsundersøkelser og innsikt du samler fra din faktiske kundebase Avhengig av din virksomhet, kan du ha så få som en eller to personas, eller så mange som 10 eller 20. Er det flere personer involvert i kjøpsprosessen, bør du ha en persona for hver beslutningstaker.
Vårt råd er allikevel at du starter lite og ikke definerer mer enn en eller to til å begynne med.
HubSpot, markedsleder innen marketing automation, har laget et svært godt verktøy for utarbeidelse av personas. Dette verktøyet er helt gratis og du finner det via www.hubspot.com/make-my-persona
Vi i Dikom kan hjelpe deg! Velg et tidspunkt i min kalender så tar vi kontakt for et uforpliktende møte hvor vi kan presentere hvordan vi kan bistå i dette arbeidet.