AEO fokuserer på å optimalisere innholdet slik at det besvarer spørsmål brukerne stiller direkte i søkemotorer og ved stemmesøk. Dette innholdet vises som infobokser, eller snippets, som ofte ligger på toppen før vanlig søkeresultat. Her bruker søkemotorene blant annet kunstig intelligens for å sette sammen innhold.
Det handler ikke lenger bare om å tiltrekke trafikk, men også å tilby relevant og pålitelig informasjon uten at bruker må klikke seg videre.
Bedrifter som tilpasser seg denne utviklingen, vil ikke bare være mer synlige, men også bedre rustet til å konvertere besøkende til kunder.
Som med SEO er tilpasning til AEO en prosess for å optimalisere innholdet ditt slik at det gir direkte svar på brukernes spørsmål. Det handler om å sørge for at innholdet er strukturert slik at søkemotorer enklere finner og indekserer det. Dette gir bedrifter en unik mulighet til å sikre synlighet.
Dette vises gjennom forskjellige typer SERP-features som:
Noen typer innhold egner seg bedre for AEO enn andre. Eks på innhold som egner seg godt :
Nedenfor ser du et eksempel på hvordan AEO vises i et resultat. Her har algoritmen hentet ut svaret direkte i søkeresultatet. I vårt eks er det brukt en SERP Features som heter "People Also Ask" hvor flere artikler listes opp som svarer på søket.
Ved å klikke på pilene ser man uttrekk av data fra hver artikkel som svarer på spørsmålet.
Finner du ikke svaret umiddelbart, men klikker på flere av pilene, vil søkemotoren mate inn flere artikler som kan svare på spørsmålet. Dette er et godt eksempel på hvorfor AEO er viktig, da søkemotoren vil gjøre det den kan for å beholde deg i søkeresultatet.
Hva er strukturerte data? Det handler om uttrekk av data som er markert med en spesiell kode som er definert i standarden fra schema.org. Dette er en måte å tolke samme type data som støttes av de mest brukte søkemotorene.
Eks på type strukturert data:
Google har støtte for mer enn 34 forskjellige typer data.
Nedenfor ser du eksempler på flere SERP features i søket på "jordfeilbryter".
Bruk av strukturert data er grunnleggende for at nettsiden din kan bli tolket riktig av søkemotorene. Dette vil være essensielt for en strategi for AEO i 2025.
For å implementere AEO bør du starte med å identifisere de vanligste spørsmålene dine potensielle kunder stiller. Dette kan du gjøre ved å bruke søkeordverktøy og analysere hvilke spørsmål det søkes etter mest. Her bør du også involvere folk i bedriften som er i dialog med kundene. F eks salg og/eller kundeservice.
Deretter kan du lage detaljerte, informative artikler som svarer på disse spørsmålene. Eller oppdatere eksisterende artikler.
Sørg for at innholdet er godt strukturert, med klare overskrifter og avsnitt. Dette er viktig for å gjøre det enkelt for søkemotorer å indeksere det.
Til slutt, bruk analyseverktøy for å overvåke ytelsen til innholdet ditt og gjøre nødvendige justeringer.
Ønsker du å vite om din nettside er optimalisert for AEO? Vi kan gjøre en analyse av nettsiden din og legge en plan for hva som skal til for å øke synligheten for AEO.
Fyll inn skjemaet under så gjør vi en analyse og inviterer deg til et møte hvor vi presenterer resultatet.