Generasjon Z er de som er født mellom 1997 og 2010. I følge SSB utgjør de ca 17% av befolkningen i Norge pr 1. januar 2019. Dette er fordelt mellom ca 7% menn og 10% kvinner. Denne gruppen går nå inn i sine tidlig voksen-år og er i ferd med å innta arbeidslivet. Fremover blir det viktig å forstå disse når de er en del av målgruppen.
Generasjon Z er født med mobil i hånden og blir kalt for mobil innfødt. De har aldri levd i en tid uten internett.
90% bruker sosiale medier hver dag, og mer enn 90% bruker internett til å finne informasjon om produkter og tjenester. I følge Visual Capitalist er de pragmatiske, opptatt av å spare penger, foretrekker autentiske merkevarer og bruker for det meste SnapChat og Instagram. I følge Ipsos sin SoMe-rapport for Q4 2018 vises en nedgang i alle sosiale medier for unge mellom 18 og 29 år, men SnapChat og Instagram er blant de mest populære SoMe-kanalene.
Dette er våre antagelser som vi baserer på hva som kjennetegner denne generasjonen.
Inbound marketing strategien er perfekt for generasjon Z, da denne handler om å trekke til seg de riktige leadsene og kundene, samt å bygge opp merkevaren. Med en plattform som HubSpot får du både en strategi og alle verktøyene du trenger for å dekke behovene du måtte ha.
Vi har laget en test du kan ta for å sjekke om inbound marketing kan være riktig for deg og ditt firma.