Så hva er Sales and Marketing Alignment? Og hva har det å si for din bedrift?
Det å ha et felles mål, og en felles strategi på tvers av avdelingene. Det er jo faktisk den samme målgruppen/ personasen vi markedsfører, og selger til.
Det er bevist at bedrifter som jobber på denne måten har en årlig vekst på 20%, mens de som jobber som to uavhengige avdelinger har en nedgang på 4%.
Så konklusjonen er: MARKETING + SALG = VEKST!
I mange bedrifter markedsfører vi uten å se resultater av jobben som gjøres. Og mange selgere kontakter leads som absolutt ikke er kjøpsklare.
Men, om vi lager en felles strategi som blant annet inneholder:
Ved å følge denne strategien vil bedriften med større sannsynlighet få en økning i både varme leads, og salg.
Maria Trubiciani var også innom tema Service Level Agreement (SLA). En avtale mellom salg og marked som sier noe om hva man skal fokusere på, og hva som kreves av hverandre.
Det kan for eksempel være at marked skal drive et vist antall marked- eller salgs kvalifiserte leads. Og salg skal kontakte disse innen en bestem tid. I denne avtalen er det da viktig å bli enige om når en lead er klar til å overføres til salg.
Vi i Dikom syntes SMARKETING er et spennende tema, og ser store fordeler med å jobbe på denne måte. Alle jobber bedre når vi vet hva som er forventet av oss.
Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift. Fyll ut vår møtebrief så setter vi opp et uforpliktende møte.