Det ligger i navnet at Hubspot har mange funksjoner og muligheter, det er en HUB for markedsføring, API, salg og kundeservice. CRM, helpdesk, nettsider, markedsføring er samlet i én og samme plattform.
Det som ikke kommer godt frem er SEO (søkemotoroptimalisering) inne i Hubspot. Det er mange muligheter man kan gjøre både med innhold og rent teknisk, kun ved bruk av Hubspot.
I inbound markedsførings er det innholdet som er kjernen. Det er stjernen i showet, magneten som øker trafikk og gjør besøkende til kunder. SEO er derfor en viktig del når man jobber med inbound.
Det er ganske lavthengende frukt å gå igjennom dette på alle sider, landingssider og blogg-poster.
Det kan ta tid, men det kan være ganske stor gevinst og gi økt organisk trafikk.
Innholdsoptimalisering:
På hvert innlegg (Blog post), side (website page) eller landingsside (landingpage) (dette avhenger av hvilken type mal man har)
Finnes denne raden øverst:
Under optimize vil du status på hvordan den enkelte bloggposten kan optimaliseres, eller om den er i storform for å rangere på Google.
Her vil du få tips og status på ting som:
Her er en skjermdump av hvordan det ser ut i praksis:
Veldig fint og viktig å gå igjennom denne listen før man lanserer blogg-poster i Hubspot.
Nederst er det en link hvor det står "View all SEO recommendations" som tar deg til Hubspot sitt interne SEO-verktøy. Her kan man gå igjennom hele nettstedet sitt, og gjøre en litt mer teknisk gjennomgang av alle sider, og få tilbakemelding og tips på beste-praksis-måten å optimalisere på.
Man finner også dette under:
Marketing > Website > SEO
Gjør så en sjekk med "Scan new url", skriv inn adressen din.
Når Hubspot har gjennomført en sjekk av nettssiden din (kan ta litt tid), så vil du få opp
en link til "view recommendations".
Her vil man få en komplett arbeidsliste over hva som må gjøres for å optimalisere:
Det kan være at noe av optimaliseringen må gjøres i malen (kildekoden), så om du ikke ha stor erfaring med dette så anbefaler jeg å bruke en systemutvikler eller en som jobber med teknisk SEO.
Er du i tvil eller trenger hjelp til å søkemotoroptimalisere ditt nettsted? Si hei
I Dikom har vi nå lansert et verktøy i samarbeid med Hubspot hvor man kan sjekke nettstedet sitt
og få en status på SEO, hurtighet, Mobilvennlig/brukervennlighet og sikkerhet. Den følger Google sine anbefalinger, resultatet får du med en gang, og er gratis.