Google prioriterer mobilvennlige nettsider i sine organiske søkeresultat. I Norge har Google mer enn 95% markedsandel når det gjelder søkemotorer, i tillegg er nå Chrome den mest brukte nettleseren i Norge med over 65% markedsandel.
Statistikker viser at mer enn 66% av all trafikk til Norske nettsider kommer fra søk, og ca 50% av denne trafikken kommer fra mobil-/smart-telefoner. For noen bransjer vil dette være høyere, og for andre bransjer lavere.
Allerede våren 2015 annonserte Google at de ville prioritere mobilvennlige nettsider på søk som ble gjort i Google, og de ville gjøre dette selv om søket ble gjort fra PC eller annen type arbeidsstasjon.
Ved å ikke ha mobilvennlige nettsider kan bedriften går glipp av potensielt nye kunder. Vi vet i dag at nær 60% av alle kjøp starter med et Google-søk, og dette tallet er økende.
Google har et verktøy hvor du enkelt kan teste selv. Du legger bare inn adressen til nettsiden din i et felt og klikker "Run test"
https://search.google.com/test/mobile-friendly
Du får så en visuell fremstilling som gjør det enkelt for deg å forstå resultatet.
Vi i Dikom til kan gjøre en dyptgående analyse av dine nettsider, helt uforpliktende. Det eneste du trenger er å fylle ut vår møtebrief, så inviterer vi deg til et møte hvor vi presenterer resultatet for deg.