I dag er vi aldri langt unna en pc eller en smart-telefon. Det gjør at vi lett kan finne informasjon om alt vi lurer på, også om produkter og tjenester. I følge SSB (Statistisk Sentralbyrå) brukte 90% av norges befolkning, i alderen 16 til 64 år, internett til å søke etter informasjon om varer og tjenester i 2018. For aldersgruppen 16 - 34 år var andelen over 95%. Hvis du i tillegg vet hva din målgruppe bruker av søkeord for å finne akkurat de produktene / tjenestene du tilbyr, byr dette på uante muligheter.
"Long-tail"-teorien ("den lange halen") er en teori som ble formulert av Wired-redaktøren Chris Andersen i 2004. Den bygger på det faktum at ved bruk av "long-tail" har du minst like mye å hente i tillegg til at trafikken blir mer relevant. Du må imidlertid være oppmerksom på at du må jobbe mer.
Man skiller mellom "head" og "Long-tail". "Head" er de generelle søkeordene. Som f eks GDPR. "Long-tail" er mer spesifikk og svarer gjerne på noe brukerne lurer på. Eks kan være: Slik gjør du markedsføring for B2B etter GDPR
Siden disse "Long-tail" keywords er mindre brukt i søk, er konkurransen mindre og det er letter å rangere høyt for disse sammenlignet med korte og populære søkeord. Ved å skape innhold rundt disse søkefrasene kan man drive trafikk inn til bloggposter og landings-sider som svarer direkte på søke-frasen.
Ta utgangspunkt i de produktene, og eventuelt tjenestene du selger i dag. La oss ta utgangspunkt i at du leverer tjenester for GDPR innen B2B-markedet i Norge. Følge denne veiviseren:
Det neste du nå kan gjøre er å teste hvert av forslagene på samme måte for å se hva mer Google vil foreslå av relevante søk.
Et annet verktøy er Answer the public. Dette er en gratistjeneste. Du velger land før du legger inn et generelt søkeord, som f eks GDPR. Verktøyet gir deg så en oversikt over de meste stilte spørsmålene i Norge som omhandler det generelle søkeordet du la inn. Se eksempel for GDPR nedenfor
Det finnes andre verktøy du kan bruke, men som kanskje krever tilgang, og noen må du også betale for:
Nå når du har en beskrivelse for hvordan du kan gjøre en "long-tail"-søkeord undersøkelse er det på tide å bruke de i innholdet ditt. Bruk de i følgende elementer i artikkelen din:
Pass på god struktur på innholdet ditt. Det gjør det brukervennlig for alle, uansett fysisk begrensning.
Søkeordanalyse inngår i, og er viktig for, alle digitale kampanjer. Last ned vår sjekkliste for hvordan du forbereder, setter i gang og følger opp en digital kampanje.