Du har installert Google Analytics og definert mål. Hvordan kan du se hvilke kampanjer som fungerer og som gir konvertering?
La oss si at du ønsker å kjøre en digital kampanje for kurs og du ønsker å annonsere på Facebook. Med Facebook får du innsikt i hvor god annonsen er, ja nettopp, på Facebook. Du får ingen analyse som sier noe om hva som skjer etter at brukerne klikker på linken til websidene din. Denne informasjonen finner du i Google Analytics. Og hvis du har satt opp mål i GA, kan du også se hvor mange som kommer fra Facebook, som faktisk registerer seg for kurs (konverterer).
Men du vet ingenting om hvor mange konverteringer du får fra annonsen du betalte for på Facebook.
Med Google URL Builder kan du sette opp unike adresser for de mediene du ønsker å bruke i kampanjen din. Du kan da se i GA hvilke medier som gir deg mest trafikk og flest konverteringer. Du kan også se hvilke medier som ikke fungerer som ønsket.
Vi bruker vårt eksempel for kurs. Nedenfor finner du en beskrivelse av feltene du kan fylle ut med eksempel på hvordan du kan bruke de:
Med vårt eksempel får vi en url som ser slik ut:
www.mittkurs.no/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_term=kurs%20i%20wordpress&utm_campaign=20-prosent-WP-kurs
(Denne urlen vil ikke fungere da mittkurs.no er et fiktivt domene)
Link til Google URL Builder – https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=en
Ved å følge denne beskrivelsen for dine kampanjer får du god oversikt over hvilke kampanjer som gir deg de konverteringene du ønsker. Og du ser hvilke kampanjer som kanskje ikke fungerer optimalt.