Er du markedsfører og ønsker bedre innsikt i hvilke markedsføringsaktiviteter som fungerer og hva som ikke fungerer? Da bør du vurdere å ta i bruk Google Tag Manager. I denne artikkelen går vi gjennom hvorfor, hvordan og hva du kan bruke Google Tag Manager til. Men først......
Fredag 2. oktober var jeg gjest hos Webgruppen på deres livesending. Temaet var Google Tag Manager (GTM) hva er det og hvem bør bruke det.
GTM er et gratis verktøy som gjør det enklere å spore handlinger på nettstedet ditt – uten at du behøver å kunne kode. Det fungerer slik at du legger til en javacript-kode på nettsiden som fungerer som en container. Andre verktøy du ønsker å bruke for å spore handlinger legges så til i GTM.
Alle som er opptatt av datadrevet markedsføring, som ønsker å ta i bruk andre markedsføringsverktøy koblet til nettsiden, og ønsker å spore mer enn sidevisninger.
Ja og nei. Selve GTM-koden må inn på nettsiden, og den bør legges inn i selve malen. På den måten blir den liggende på alle sider som er en del av nettstedet. Uavhengig av om det er en produkt-side, en statisk side eller en blogg/nyhet. Denne handlingen må i mange tilfeller gjøres av en utvikler. Har man tilgang til malene, eller bruker Wordpress, er det ikke vanskelig å legge inn koden selv.
Når koden er på plass, kan man sette opp sporinger og implementere verktøy på egen hånd ved å jobbe direkte i GTM.
De tingen vi mener er viktig og gir mye god innsikt er følgende:
Har du allerede satt opp Google Analytics (GA) på nettstedet ditt kan du fortsatt ta i bruk GTM. Du må bare passe på at du fjerner GA-scriptet på nettstedet etter at du har koblet GA til GTM. Du mister ikke noe data da du bruker samme GA.
Vi anbefaler å koble Google sine verktøy sammen. Når GTM er satt opp og GA er implementert via GTM, vil neste skritt være å sette opp Google Search Console (GSC). Dette kan du gjøre ved å aktivere GSC via GTM. Er koden til GTM satt opp riktig på nettsiden vil du få opp en melding som bekrefter at GSC er verifisert Når dette er på plass kan du gå til GA og koble GA med GSC. Da får du inn informasjon om trafikk som kommer til nettstedet ditt via Google. Her kan du plukke opp søkeord som du kanskje bør optimalisere for på nettsiden.
Vi setter opp alle Google sine gratisverktøy for våre kunder. Trenger du hjelp til å komme i gang med GTM, eller noen av de andre verktøyene til Google, hjelper vi deg gjerne med dette.