Om et nyhetsbrev er velykket eller ikke kommer an på flere kriterier. Det først du må ha er en god målgruppe å sende nyhetsbrevet ut til, her må du også sikre deg at du har samtykke som er i trå med GDPR (les vårt blogginnlegget om dette her). I dette blogginnlegget vil jeg fokusere på selve innholdet.
Det kan være fristende å fylle nyhetsbrevet med alt man har av nyheter, tilbud og annen informasjon man vil ha ut til målgruppen. Men et overfylt nyhetsbrev fult av forskjellige budskap gir stort sett en dårlig konverteringsrate. I følge Meclabs gir et budskap vs flere ca 20 % økt klikkfrekvens. Hvis du først setter deg dette som en regel gjør du også jobben med å sette opp og sende ut nyhetsbrev mye lettere. Hvis det er vanskelig å velge hva du skal ha med kan du heller sette opp flere nyhetsbrev, gjerne segmentert til forskjellige målgrupper.
Pass også på lengden på nyhetsbrevet. For de av oss som har testet litt ser man fort at de som klikker stort sett klikker på knapper eller lenker høyt oppe i nyhetsbrevet. Så forhold deg i korthet og få dem til å klikke seg inn på landingssiden.
Lag en enkel og gjennomtenkt mal som representerer din bedrift og blir en gjenkjennelig del av innboksen.
En mal bør ha
Det er viktig å ha én tydelig handlingsknapp (CTA) i nyhetsbrevet. Dette er den éne tingen du vil at målgruppen skal gjøre. "Se vår nye kolleksjon", "Les mer om kurset", "Registrer deg i dag". Denne kan lages som en knapp eller en lenke.
En CTA bør
Les mer om våre beste tips for å lykkes med nyhetsbrev i vårt blogginnlegg 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev, eller last ned vår gratis e-bok.