Oppdatert nettside med smart søk
Se hvordan vi brukte smart innhold og fokus på enkel tilgang til smart søk for vår kunde for en brukervennlig og relevant nettside som snakker til målgruppen.
Hvem er Efa Elektro?
Efa Elektro er leverandør av elektrisk materiell til det profesjonelle markedet med installatører og tavlebyggere som hovedmålgrupper. Efa er markedsledende innen tavler og skap, og har som mål å bli ledende innen flere produktområder som; vern, pluggbar installasjon, strømskinner, komfyrvakt og elbilladere.
Hva var bakgrunnen for behovet for ny nettside?
Efa ar forskjellige kundegrupper innen B2B og hadde problemer med en utdatert nettside hvor det var vanskelig å gjøre større endringer i design og innhold. De fikk heller ikke mye henvendelser gjennom nettsiden, og ønsket at en større andel av salget skule gå gjennom nettbutikken.
Kort fortalt: Hva gjorde vi?
Vi startet med å analysere data fra Google Analytics for å forstå hvordan målgruppen bruker siden. Vi så på hvilke sider som brukes mest, og hvordan brukeren ville gå gjennom siden for å finne informasjonen de var på utkikk etter. Vi så også på hva slags enhet de var på, og hvordan de brukte søk for å finne frem. For å få et bedre bilde på bruken av siden installerte vi et verktøy som heter Hotjar som viser hvordan brukeren beveger pekeren rundt på siden, hvor brukeren klikker, skroller og kan vise opptak av hvordan en bruker går gjennom sidene.
Konklusjonen var at kundene brukte mye tid på å lete seg frem til rett produkt. De gikk mye frem og tilbake og vekslet med å bruke søk og å lete i produkt-menyen og andre kategorisider. Hotjar-opptakene viste mye frustrasjon og at brukeren ofte endte med å gi opp og gå ut uten å ha funnet det de lette etter. En undersøkelse av søkemotoren viste også at den ofte ikke ga gode nok resultater, og at den ikke var laget for å kunne ta høyde for stavefeil eller forskjellige betegnelser og skrivemåter på produkter.
Hva ble resultatet?
Resultatet ble en ny side med oppdatert design, og med fokus på lett tilgjengelig og smart søkefunksjon. Vi gjorde også en ryddejobb i inndeling av produktmenyen for å unngå at kundene må lete etter produktet de ser etter. Siden vi laget nettsiden på HubSpot CMS fikk vi også mulighet for å lage skreddersydd innhold for de forskjellige målgruppene.
Om samarbeidet med Dikom forteller Øyvind:
“- Dikom er vår digitale partner som både er en driver av våre prosjekter digitalt og har ansvar for det kreative uttrykket i samarbeid med Efa. Tett og godt samarbeid over tid som gir resultater.“
Kontakt meg i dag for en prat om hvordan du kan lykkes med dine neste aktiviteter.
Kjersti Bakke, Senior Rådgiver
Book et møte med meg i dag!