Ny nettside ga fulle ordrebøker for interiørarkitektene i D å Bo
Mange ønsker å få nettsiden sin til å fungere som en salgsmaskin, men får det ikke helt til. Her viser vi hvordan vi hjalp interiørarkitekter i D å Bo med å generere flere henvendelser fra nettsiden sin.
Hvem er D å Bo?
D å Bo består av Marianne Hafskjold og Siv Tove Strandvik, to interiørarkitekter lokalisert i Son.
«Interiørdesign skal være for alle» er mantraet deres. D å Bo ble startet i 2003 og har siden oppstart hatt nettside.
Hva var bakgrunnen for behovet for ny nettside?
For et par år siden opplevde de at henvendelser fra nettsidene gikk ned. Nettsiden hadde fungert bra frem til da. Ettersom de ikke hadde noe kompetanse på hva som kunne være årsaken, valgte de å kontakte oss for å høre hva vi kunne bidra med.
Kort fortalt: Hva gjorde vi?
Siden henvendelsene fra nettsiden falt, kunne vi anta at problemet lå i synlighet i søkemotorene. I dag vet vi at over 80% gjør søk i Google, når de skal kjøpe produkter eller tjenester, før de i det hele tatt tar kontakt med potensiell leverandør.
Det vi gjorde var en fullstendig analyse av nettsiden. Dette innebar først en teknisk analyse av plattformen, hva var bra og hva burde forbedres. Når dette var gjort gjorde vi en analyse av innhold og brukeropplevelsen.
Spørsmål det var viktig å få svar på var:
- Ble det brukt ord som brukerne søker på?
- Var det lett for brukerne å forstå hva de skulle gjøre på nettsiden?
Etter analysen satt vi opp et forslag med tiltak som ble presentert for Marianne og Siv.
Løsningen bestod av:
- Flytte nettsiden over på nytt system. Valget ble HubSpot (CMS). Bakgrunnen for denne beslutningen var at systemet er lett å bruke. HubSpot har satt som mål å lage et verktøy for markedsførere, og dette har de lyktes godt med. Systemet gjør det enkelt å optimalisere mot søkemotorene. Og den tekniske løsningen er bygget for å laste nettsiden raskt. Gratis CRM følger også med.
- Gjennom analysen fikk vi oversikt over viktige søkeord som vi brukte i eksisterende innhold, og vi gjorde det tydeligere hva som var forventet at brukerne skulle gjøre på nettsiden.
- Sørget for omdirigering av gamle adresser til nye. Dette er et veldig viktig punkt når man lanserer ny nettside. Google har gamle adresser indeksert, og det er viktig å fortelle Google hvilke sider som erstatter de gamle. Hvis dette ikke blir utført etter lansering av ny nettside risikerer man to ting: Når brukerne gjør et søk i Google og klikker på en lenke til en «gammel» side, vil disse linkene være brutt. Google vet ikke om de nye sidene, og alt arbeidet med søkemotoroptimalisering på de gamle sidene er til ingen nytte.
- Når nettsiden var optimalisert, med klare handlinger på plass, satte vi i gang søkeordannonsering i Google. D å Bo hadde brukt Google-annonser i flere år uten å ha sett gode resultater. Vi satte opp annonser med et klart mål, de skulle generere konvertinger. Dvs at brukeren tok kontakt med D å Bo for en gratis befaring. Dette ga resultater og fulle ordrebøker.
Hva ble resultatet?
Det er viktig å merke seg at vi ikke gjorde store endringer. Verken på design eller innhold. Vi gjorde kun en optimalisering av eksisterende innhold og la til noen klare handlinger (Call To Action). I tillegg flyttet vi nettsiden over på en annen plattform og satte opp optimaliserte Google-annonser.
Vi så økt trafikk til nettsidene allerede fra første uke:
Til stor glede så Marianne at positive endringer skjedde, nesten over natten. Plutselig var de tilbake til der de var for et par år siden og vel så det.
“- Nå har vi fulle ordrebøker til langt ut i 2020. Nå er det pågang fra andre siden av fjorden og nå er vi “overalt. Vi er der vi vil være” sier Siv.
Vi har integrert relevante verktøy med HubSpot slik at Marianne og Siv enkelt kan følge med på hvor trafikken kommer fra, og hvilke kampanjer som gir de beste resultatene. I dag ser vi at flest leads genereres via annonsering i Google, tett etterfulgt av organisk søk.
Om samarbeidet med Dikom forteller Marianne:
“- Vi er små og har ikke ha kunnskapen internt om dette, og det trenger vi heller ikke. Det å vite at vi får den hjelpen vi trenger, uansett hva slags spørsmål vi skulle ha, er det viktigste for oss. Det at vi har kommet dit vi er nå, gir muligheter for å vokse enda mer på sikt.“
Kontakt meg i dag for en prat om hvordan du kan lykkes med dine neste aktiviteter.
Kjersti Bakke, Senior Rådgiver
Book et møte med meg i dag!