Rapporten til HubSpot er delt inn i geografiske regioner. Vi vil ta utgangspunkt i de globale tallene og sammenligne med vår region som inkluderer firmaer fra Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) der hvor det er mulig.
I bunnen av bloggartikkelen finner du informasjon om hvordan HubSpot har innhentet tallene, og med link hvor du kan laste ned rapporten.
I 2018 var inbound marketing den viktigste markedsføringsmetoden for de aller fleste virksomheter over hele verden. Respondentene i undersøkelsen, som rapporten bygger på, var sikre på at denne markedsstrategien er den riktige da de ser høyere avkastning som et resultat.
74% av respondentene svarte at de i hovedsak brukte inbound marketing strategi. I EMEA var tallene 75%
77% av de spurte i EMEA svarte "Ja" på spørsmålet "Er firmaets inbound markedsføringsstrategi effektiv?"
På spørsmål om hva som er det aller viktigste med markedsføringen svarer:
På spørsmål om hva er de viktigste prioriteringene rundt inbound marketing prosjekter svarer:
På spørsmål om hva som er de største utfordringene når det gjelder markedsføring svarer:
De 5 største utfordringene for bedrifter i EMEA
46% av de spurte sier de har større budsjetter i 2018 sammenlignet med fjoråret. 32% sier det er ingen endring, 8% har lavere og 14% vet ikke eller spørsmålet er ikke aktuelt.
Selv om bare 42% sier det viktigste med markedsføringen er å kunne dokumenter resultatene fra investeringer brukt i markedsføring, svarer 53% av de spurte at inbound marketing gir bedre resultater sammenlignet med outbound.
På spørsmål om hvilke innholds-distribusjonskanaler vil man legge til de neste 12 måneder svarer:
Last ned hele rapporten "State of Inbound".
Vi ser at inbound har blitt en strategi de fleste bedrifter følger verden over. Den har størst effekt sammenlignet med outboundstrategi. Ganske logisk når vi vet at majoriteten av de som kontakter bedriften din "googlet" seg frem til deg, og mest sannsynlig har vært på nettsiden din før de kontaktet deg. Med inbound har du større kontroll på denne prosessen og det er langt enklere å måle effekten av tiltak du iverksetter.
Når 69% sier at hovedmålet med markedsføringen er å konvertere leads til kunder, vet vi at inboundstrategien er den sikreste metoden å følge da den går ut på å drive prospekter og leads gjennom en salgstrakt. Samtidig sier 61% at dette også er den største utfordringen. Inbound handler om å trekke til seg potensielle kunder ved å gi deg løsningen på gitte problemstillinger. Du må derfor vite hvem målgruppen din er og hvilke problemstillinger de har. Med inbound strategien har du verktøy som hjelper deg å finne svarene på dette og få på plass innhold som skal trekke til seg riktig publikum.
Når det er sagt passer ikke inbound for alle. Lurer du på om inboundstrategi er noe for deg og din bedrift? Ta vår test og finn det ut.
Rapporten for 2018 bygger på tilbakemeldinger fra mer enn 6200 virksomheter i 99 land fra en miks av forretningsområder, størrelse og erfaring med bruk av inboundstrategi innenfor salg og markedsføring.
Respondentene representerte 99 bedrifter som var fordelt på:
Det var stor variasjon i antall ansatte blant firmaene som var representert i rapporten: