Hvorfor «one page» nettsted kan redusere synlighet i Google

one-page-bannerI denne bloggartikkelen går vi gjennom hvorfor du bør tenke deg godt om før du velger en «one page» løsning for ditt nettsted.

Hva er et «one page» nettsted?

Det er et nettsted som kun består av en side, hvor menyen linker til seksjoner, også kalt bokmerker, på denne ene siden. Slike nettsteder har ofte scrolling på siden når du klikker på lenkene, og de har et visuelt og attraktivt design ofte med bruk av bakgrunnsbilder og fargede seksjoner.

Hvorfor bør man ikke velge «one page» for sitt nettsted?

Selv om det kan virke som en god løsning å lage en «one page» vil du raskt møte på noen utfordringer i forhold til synlighet i søkemotorene.

1) Begrenset synlighet

En av de største begrensningene er nøkkelord-rangeringen i søkemotorene. Søkemotoroptimalisering er avhengig av triggerord kalt søkeord, og den anbefalte fremgangsmåten er å definere få søkeord pr side. Disse søkeordene skal ha en relevans til hverandre.

«One page» nettsteder er designet rundt ett tema og vil derfor ikke fungere hvis du ønsker å være synlig på flere produkter og tjenester for eksempel.

Nettsteder som består av flere sider har ikke denne utfordringen hvor man kan optimalisere hver side rundt ett tema.

2) Mangel på spesifikt innhold

«One page» nettsteder er generelt vanskeligere å bruke for de besøkende da det kun er plass til et begrenset innhold på en side. Skulle en besøkende ønske å vite mer om et produkt eller tjeneste finnes det ikke noen underside hvor vedkommende kan finne mer informasjon.

Denne mangelen på relevant innhold kan være frustrerende for en besøkende som kanskje ønsker å se mer informasjon rundt et tema. I tillegg mister du muligheten for intern lenking som er et viktig signal til søkemotorene når de tråler gjennom og indekserer innholdet.

En annen faktor er mangelen på metadata. Med en «one page» har du kun én metatittel og én metabeskrivelse å bruke for hele nettstedet. Dette reduserer da muligheten du har i organisk søke til å drive besøkende til ditt nettsted

Et ordinært nettsted vil ha metadata for de ulike undersidene. Dette åpner for flere muligheter i søkemotorene til å drive trafikk direkte til undersider, som ofte er konkretisert rundt ett tema.

3) Avansert SEO- praksis

Samtidig som nettsteder, bestående av flere undersider, åpner for å skape mer temabasert innhold, kan også disse skape seksjoner og underdeler som presenterer innholdet på bedre måte. Disse seksjonene kan hente innhold fra andre undersider og kobles sammen med interne lenker, som igjen er med å knytte sammen relevant innhold og bygge oppunder temabasert innhold. I inboundstrategien kaller vi dette for «pillar content» eller silobasert innhold på norsk

4) Lastetid i nettleseren

Å ha mange grafiske elementer på en side kan skape utfordringer med tiden det tar å laste inn en side i nettleseren. Når vi så kobler på funksjonalitet som scrolling, bakgrunnsbilder som står fast mens innhold scroller over osv, ender vi ofte opp med en tung side. Lastetid er en viktig faktor i indeksering og rangering i søkemotorene i dag. Dette kan igjen bety at de besøkende forlater nettstedet før de har gjort det de kom for. Ofte betyr dette at de går tilbake i Google og gjør et nytt søk og finner et alternativ. Kanskje dette er din konkurrent.

5) Mangel på lenker

Søkemotorene favoriserer nettsteder med relevante linker, både interne (mellom egne sider) og eksterne lenker (peker til andre nettsteder). «One page» nettsteder har en begrenset mulighet til å inkludere linker internt og eksternt. I tillegg vil det være vanskelig å måle trafikken på nettstedet med en «one page». Dette fordi analyseverktøy som Google Analytics måler trafikk basert på antall sidevisninger. Det betyr at for at verktøyene skal kunne telle en sidevisning må URLen (adressen i nettleseren) gå fra en side til en annen.

Når det er sagt kan det settes opp måling av klikk på en «one page» ved at man installerer f eks Google Tag Manager , og at man setter opp sporing av klikk på siden som kobles til analyseverktøyet.

Vanlige nettsteder har ikke denne utfordringen. Et slikt nettsted kan inkludere flere lenker og følger gjerne siloprinsippet om temabaserte undersider. Følger man dette, og i tillegg jobber med linking mellom relevante nettsteder, vil man få en økt synlighet i søkemotorene og bedre rangeringen.

Når bør man vurdere en «one page»?

«One Page» egner seg godt til kampanjenettsider og for å bygge opp én merkevare. Da fokuseres det på innhold rundt ett dedikert område hvor budskapet spisses mot målgruppen med kort, spesifikt og presist budskap. Disse "One page" nettstedene bør være en del av en helhetlig strategi som også omfatter et ordinært nettsted som typisk består av flere sider. 

Skal du starte på et prosjekt for nye nettsider? Vi har laget bloggartikler om hvordan du kan utforme en kravspesifikasjon og hvilke krav du bør stille til leverandør når det gjelder support og oppfølging (SLA) av nettsiden etter lansering

Last gjerne ned vår kravspesifikasjon direkte

New call-to-action

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.