Mange plattformer tilbyr det samme. Gjerne en gratis -versjon frem til et visst antall abonnementer eller for en prøveperiode. Når du skal velge plattform må du først tenke på hva som er viktigst for ditt bruk. Det som gjerne skiller dem på pris er hvor mange du kan ha på listene. Tenk da også på hvor mange du ser for deg å kunne ha på listen i fremtiden slik at du velger en plattform som ikke vil stiger for mye i pris. Du bør også ta stilling til om du kommer til å segmentere og lage mange forskjellige lister eller om det bare er et budskap som skal ut til alle. Plattformen du velger bør inkludere mulighet til å lage landingssider, noe automatisering, være mobilvennlig, og gi rapporter som gir innsikt i hvor godt det fungerer.
Gratis-versjoner
Det er mange plattformer som er gratis frem til en viss bruk. Jeg kommer til å ta for meg to varianter, MailChimp og MailerLite.
MailChimp er nok den best kjente og mest brukte i Norge.
Pris Pro: Fra $199, Grow: Fra $10, Free: Fra $0
Bra med MailChimp
Du får også tilgang til å lage landingssider og automatiserte utsendelser som trigges for eksempel når nye kunder melder seg på nyhetsbrevet, eller hvis de ikke fullfører et kjøp.
Enkle rapporter gir noe innsikt i hvor mange som har åpnet og klikket.
For mange små til mellomstore bedrifter vil du kunne komme langt med gratis versjonen som ikke går ut på dato, men kan brukes så lenge du vil (med mindre du går over 2000 abonnementer, eller 12000 mail i mnd).
Mindre bra med MailChimp
Hvis du tenker å bruke gratisversjonen bør du merke deg at MailChimp vil regne én abonnent som to hvis samme person er på to lister. Så hvis du har tenkt å lage mange forskjellige lister hvor samme person kan være på flere kan du fort gå over 2000 abonnementer. Med gratisversjonen vil du også ha med MailChimp-logo i footer i mailen.
MailerLite er ikke like store i Norge som MailChimp, men gir mange av de samme mulighetene og har også en bra gratis versjon.
Priser
Bra med MailerLite
Mindre bra med MailerLite
I motsetning til MailChimp har du her bare 1000 abonnementer i gratis versjonen. Som MailChimp vil du også her ha MailerLite-logo i footer på mailen ved bruk av gratisversjonen.
Hvis du har behov utover gratis-versjonene kan du begynne å se på de betalte versjonene. Her er det også mange å velge mellom. Som HubSpot-partner er det naturlig å ta frem nettopp deres plattform som eksempel på hva du kan få av innsikt og muligheter med en slik plattform.
Priser for Marketing Hub kommer an på bruken. Du får en gratis versjon som sammen med gratis versjonen for CRM gir deg mulighet til å lage lister og sende mail, men for å sette opp kampanjer og bruke plattformen slik du vil må du opp på Starter eller Professional.
Bra med HubSpot
deg frem og blant annet finne frem til den optimale
plasseringen av din CTA.
Mindre bra med HubSpot
Den er ikke gratis, og alle mulighetene gjør også at det er mye å sette seg inn i. Så hvis du bare skal komme fort i gang med å sende ut nyhetsbrev vil MailChip eller MailerLite være en bedre løsning for deg. Men hvis du er ute etter et helhetlig CRM som vil gjøre hele markedsføringsjobben din lettere og smartere bør du ta en nærmere kikk på plattformen.
Enten du ønsker å komme i gang med en gratis-løsning eller en plattform som HubSpot, vi hjelper deg gjerne!
Ta kontakt, eller les mer om våre beste tips for å lykkes med nyhetsbrev i vårt blogginnlegg 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev, eller last ned vår gratis e-bok.