Hvordan og hvorfor sende live fra sosiale medier


Live-banner-nyVåren 2020 ble alt og alle live, på Facebook, Instagram, YouTube, eller andre kanaler. Hjemmekontor og avlyste arrangementer ble til live-kontor og live-arrangementer. Så hva bør man tenke på og hvilke muligheter har man ved å sende live fra sosiale kanaler?

Hvem bør sende live?

Det er ikke bare ren underholdning som går live i disse dager og det er veldig gøy å se hvor kreative folk innen alle typer virksomheter blir når man får et par begrensninger kastet sin vei slik som i disse tider. Tenk litt etter om du har noe du kan bidra med og som kan gi din målgruppe en verdi nå. Her er en liten liste med inspirasjon med både konkrete eksempler og generelle forslag på hva man kan lage en livesending av:

  • Reiseliv og kultur
    • Alt av opplevelser som kan sendes live er gull.
      • Maihaugen har vist live-sending fra fjøset.
      • Bjørneparken har hatt live mating av bjørnene.
      • Minikonserter. Dette har det vært mye av fra både små og større aktører.
  • Trening og helse
    • Treningsentre sender live treningsøkter.
      • Pass på at du bare bruker musikk du har rettigheter til.
    • Fysioterapauter og kiropraktorer har live-sendinger med øvelser som kan hjelpe på dårlige sittestillinger under hjemmekontor.
  • Kurs og rådgivning
    • La målgruppen komme med forslag til temaer du kan ta opp i en livesending.
      • Webgruppen er et godt eksempel, de holder live-sendinger hver fredag med forskjellig tematikk. 
      • Advokater kan ha livesendinger med råd om arbeidsrett el.
      • Økonomieksperter kan ha sendinger om personlig- eller bedrifts-økonomi i disse tider.
  • Frisør, sminke, hudpleie
    • Vis hvordan man kan holde frisyre og farge vedlike så godt det lar seg gjøre hjemmefra. Kanskje man kan selge pakker som kan brukes hjemme.
    • Sminke- eller hudpleie-tips. Vis pro-tips for sminke og hudpleie-rutiner.
  • Hverdagsliv og minutt for minutt
    • Chul Christian Aamodt sender hjemmekontor minutt for minutt. Det som før var utenkelig og kjedelig har nå fått en verdi. Vi vil være sammen og se hvordan andre har det nå som alt har blitt litt annerledes. Så her er det bare å by på seg selv.

Hva er fordelene?

Det er naturligvis mulig å lage en vanlig video for alle overnevnte eksempler. Og om terskelen er for høy til å sende live, vil jeg anbefale at du gjør nettopp det. Men det er klare fordeler med å sende live. Først og fremst vil du skape en tettere relasjon med de du snakker med live, kontra de som "bare" ser på en video. I disse dager gir det også en ekstra verdi at det skjer der og da og at man har mulighet til å bli med på noe som skjer i nåtid. Det blir mer ekte og nærmere det å være med på noe enn hva å bare se på en video gir.

Noen klare fordeler:

  • Ved å være tilgjengelig i ekte tid for målgruppen får du en bedre relasjon med de som følger deg.
  • Det gir gode muligheter for engasjement og en direkte toveis kommunikasjon med målgruppen din.
  • Livesendinger gir god rekkevidde i sosiale medier og kan legges til en arrangement slik at man kan få målgruppen til å melde seg på.

 

Hvordan gå live?

Hvis du har funnet innholdet og bestemt deg for å gå live, er neste spørsmål hvilken kanal du skal velge. Her vil det for de fleste være ganske enkelt. Hvor er målgruppen din? For mange vil svaret være Facebook, Instagram og kanskje YouTube. Så hva bør man tenke på og hvordan gjør man det? 

Facebook Live

Fra PC går du til Creator Studio. Enten har du en knapp hit fra inne i Business Manager, ellers kan du bruke denne linken: https://business.facebook.com/creatorstudio.  Her klikker du på "Opprett innlegg" og velger "Send direkte":

Facebook_Creator_Studio-01

Fra mobil må du bruke sideadministrasjons-appen. Du velger da "Publiser":

face-live-mobil-01-1

Når du kommer til neste vindu velger du bilde-ikonet og så "Direktesendt video" fra menyen:

face-live-mobil-02-ny-1 face-live-mobil-03-ny-1

 

Instagram Live

Første steg er er å klikke på kameraikonet:

insta-01

Her må du svipe mot høyre og klikke på "live"

insta-02  insta-03

 

YouTube

Her er det ganske rett frem på PC, bare å trykke kamera-ikonet med pluss-tegn og så velge "Go live". Hvis du ønsker å sende live fra mobilen er det en sperre på at du må ha minst 1000 abonnementer.

YouTube_jpg

 

Tips for en velykket sending

Nina Furu og Webgruppen hadde en livesending om hvordan holde livesendinger med mange gode tips og råd.

Her er noen av deres tips:

  • Slapp av. Kanskje lettere sagt en gjort, men med øvelse vil nok dette komme naturlig.
  • Ha god lyd og lys. Bruk litt tid på å sette opp der du skal filme live fra enten det er inne på en lite rom eller ute i det fri. Sjekk at lyden er god og at det ikke er mye støy i bakgrunnen. sett gjerne på litt ekstra lys hvis det ikke er nok naturlig lys.
  • Tenk på påkledning og bakgrunn.
  • Vurder tidspunkt og varighet.
  • Snakk gjennom scenen på forhånd.
  • Ha noe å drikke ved siden av deg.
  • Ha noen som følger med på chatten. 
  • Husk at det er en ca 40 sekunders forsinkelse. Dette merker man fort på chatten.
  • Lær underveis. Som med alt annet vil man finne formen som fungerer for seg ved å prøve seg frem og justere innholdet fra gang til gang. Lag mer av det som gir verdi til målgruppen, og dropp det som ikke fenger.

 

Native eller 3.parts verktøy?

Det vi har snakket om til nå handler om å sende live rett fra en sosial kanal, altså med native-funksjon. Men det finnes også mange gode 3. parts verktøy som man kan ta i bruk for å få bedre kontroll, legge til logo og dele en presentasjon el. Dette er verktøy som blant annet eCammLive (kun for Mac), XSplit, Blue Jeans (kun for Facebook) og Zoom.

 

Kan vi hjelpe?

Enten du trenger hjelp med å sette opp gode verktøy, ønsker rådgiving på hva du kan lage sendinger om, eller hvordan det kan markedsføres, så er det bare å ta kontakt. Vi setter gjerne opp et gratis halvtimes webmøte hvor vi kan se på hvordan vi kan hjelpe deg å komme i gang.

Book gratis rådgivning med meg!

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook