Ønsker du å få maksimalt utbytte av Facebook-annonseringen din? Lær hvordan du målretter Facebook-annonser effektivt med disse enkle tipsene.
For å målrette Facebook-annonser effektivt er det viktig å først forstå din målgruppe. Dette innebærer å analysere deres behov, interesser og demografi. Ved å ha en dypere forståelse av hvem du ønsker å nå, kan du skape mer relevante annonser som appellerer til deres behov.
En nyttig måte å forstå din målgruppe på er å bruke innsikten i Meta Business Suite, analyseverktøy du bruker på nettsiden eller kundeundersøkelser. Du kan se på demografiske data, hvilket innhold de engasjerer seg i, og atferdsmønstre. Sett gjerne opp dine Buyer Personas for å få et tydeligere bilde av hvem de er, og hva din bedrift kan hjelpe dem med.
Når du har forstått din målgruppe, kan du begynne å segmentere dem for å målrette annonser mer presist.
Det er mange måter å nå ut til rett målgruppe på Facebook og Instagram (Meta). Du kan velge publikum når du setter opp kampanjen, men den kan også gjøres klar i forkant.
Gå til "Publikum" enten fra Business Manager, eller via "Aller verktøy" fra Business Suite. Hvis du allerede har laget publikum fra før finner du en liste med disse her, og du har mulighet til å lage nye. De forskjellige typene deles inn i:
Hvis du velger "Egendefinert publikum" får du opp følgende valg:
Disse handler om hvilken kilde du skal bruke for å lage publikumet. Hovedsakelig kan vi dele disse opp i: med eller uten piksel. Alt som står under Meta-kilder kan vi bruke uten piksel.
Med piksel
Hvis du har en piksel installert på nettsiden kan du lage publikum for retargeting-kampanjer mot de som har vært på nettsiden. Noen eksempler på relevante publikum:
Så hvordan setter man disse opp? Start med å velge "Egendefinert" og "Nettsted" som kilde. Da kommer du inn til et nytt vindu hvor du har følgende valg:
I topp velger du: "Hvilken som helst" eller "Alle". Dette er kun relevant om du skal legge til flere kriterier, feks: Sett denne siden og/eller denne siden. Under "Hendelse" velger du hvem du vil lage publikum av:
Hvis du skal lage et bredt retargeting publikum av alle som har besøkt nettsiden, f eks de siste 180 dagene, setter du det opp slik:
Et mer komplekst publikum for alle som har sett én spesifikk siden, og er blant de 25% som har brukt mest tid på nettside, men ikke har registrert seg, kan se slik ut:
Jo snevrere du lager publikum jo vanskeligere kan det bli for Meta å oppnå resultater. Derfor bør man ikke lage dem for små. Du vil fort kunne få advarsler, som her, om at publikum kan bli for lite. Hvor mye trafikk du har på nettsiden og hvordan du skal bruke publikumet har mye å si her. Husk at Meta vil jobbe videre og spisse publikumet for å levere best mulig på målet du har satt. Du kan også velge å huke av for Fordel+ når du er inne i Ads Manager for å sette opp kampanjen. Da blir publikumet du legger inn prioritert, men Meta vil utvide det hvis det gir bedre resultater.
Uten piksel
Hvis du ikke bruker piksel kan du gjøre mye av det samme ved å bruke Metas-kilder.
Noen eksempler på relevante publikum:
Hvis du skal lage et publikum av de som har sett én eller flere av dine videoer setter du det opp slik:
Bruk av speilpublikum er en måte å nå ut til et nytt publikum som ligner på eksisterende kunder el. Et speilpublikum lages på bakgrunn av et egendefinert publikum. Det må være minimum 100 personer i det egendefinerte publikumet for å kunne bruke det som kilde. Merk også at selve det egendefinerte publikumet vil være ekskludert fra det nye speilpublikumet.
Et speilpublikum kan enten opprettes når man oppretter det egendefinerte publikumet eller i etterkant. Når du velger "Speilpublikum" får du opp følgende valg:
Noen eksempler på relevante publikum:
Den siste varianten er "Lagret publikum", hvor du kan lage et samlet publikum av flere egendefinerte og/eller speilpublikum, og/eller bruke demografi og interesser ol under detaljert målretting.
Detaljert målretting brukes for å nå ut til nye målgrupper på bakgrunn av Meta sine data om interesser ol. Ofte vil speilpublikum fungere bedre, men hvis man ikke har nok egne data kan detaljert målretting være en bra start.
Muligheter for publikum på bakgrunn av:
Merk at hvis du både legger til et egendefinert publikum og velger interesser el fra detaljert målretting, så vil du kun nå de som samsvarer med begge.
Når du oppretter et publikum, kan det ta litt tid før publikumet fylles opp og er klart for bruk. Hvis du ikke ser kolonnen for "Tilgjengelighet" kan du gå inn på "Kolonner" og legge denne til:
Hvis du lurer på om enkelte publikum overlapper kan du velge å markere de og velge "Vis publikumsoverlapping" her:
Du vil da få en oversikt over hvor stor andel som evt overlapper:
Når du har laget deg gode publikum er det viktig å bruke dem rett og optimalisere annonsene til de forskjellige publikummene. Det vanligste å skille mellom er ofte:
Ved å segmentere kan du spisse budskapet og sikre at du leverer rett innhold til rett målgruppe. Her er det også viktig å sette rett målsetting for dine kampanjer. Les mer blant annet om dette i vår artikkel: Hvordan annonsere på Facebook.
Etter at du har publisert dine Meta-annonser, er det viktig å kontinuerlig analysere og justere kampanjen din for å oppnå best mulig resultater.
Facebook tilbyr en rekke analyseverktøy som kan hjelpe deg med å måle effekten av dine annonser. Du kan se antall visninger, klikk, konverteringer og andre relevante statistikker. Ved å analysere disse dataene kan du identifisere hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og gjøre nødvendige justeringer.
Det kan være lurt å teste ulike annonsevarianter og målgrupper for å finne ut hva som gir deg best resultat.
Hvis din bedrift ønsker hjelp, enten ved å holde i annonseringen, eller rådgivning, så setter vi gjerne opp et uforpliktende møte.