Hvordan forstå tallene i google analytics

Hvordan forstå tallene i Google AnalyticsGoogle Analytics er verdens mest brukte analyseverktøy. Men hvordan skal du forstå tallene og hvordan kan du bruke denne innsikten til å oppnå bedre resultater? 

Hvordan fungerer Google Analytics

La oss først forstå hva slags type data Google Analytics samler, og hvordan disse dataene blir samlet. Når du har implementert Google Analytics på en nettside vil du, uten noe ekstra konfigurering, få data som er knyttet opp mot antall brukere, økter og sidevisninger. Etter at du har implementert Google Analytics på en nettside vil det settes en informasjonskapsel, også kalt cookie, i nettleseren til brukeren når de besøker nettsiden din (økter).

Hva gjør informasjonskapselen?

Denne informasjonskapselen er unik for denne brukeren i den nettleseren, og informasjonskapselen får en ID. Det sendes så data til Google Analytics, hver gang denne brukeren besøker nettsiden din, om hva denne brukeren gjør på nettsiden din.

Informasjonskapselen samler også inn IP-adresse. For å være i tråd med GDPR, og følge datatilsynets råd, bør du anonymisere IP-adressen før den sendes inn i Google Analytics. Måten du gjør det på er beskrevet i bloggartikkelen vår Anonymisering av data til Google Analytics

Hva er en bruker?

En bruker er basert på denne informasjonskapselen. Det vil si at hvis du bruker to forskjellige nettlesere, men besøker samme nettside, blir du regnet for to brukere. 

Hva er økter?

Antall økter (kan sammenlignes med besøk) vil som regel alltid være høyere enn antall brukere. Dette fordi antall økter er antall ganger én bruker har besøkt nettsiden i løpet av en periode.

Hva er sidevisninger?

Sidevisning er når en bruker går fra en side til en annen på nettsiden. Hvis en bruker kommer inn på en av sidene, og så forlater nettstedet uten å gå til andre sider, blir det ikke registrert som sidevisning.  Dette kalles en Fluktfrekvens eller  Bounce på engelsk. Det vil si at brukeren kom og gikk uten å gjøre noe på nettstedet. Det betyr at Google Analytics viser antall sidevisninger hvis en bruker har sett minimum to sider på nettstedet. Hvis en bruker kommer til nettstedet ditt og er inaktiv på en side i mer enn 30 minutter, men så klikker seg rundt på nettsiden din, da telles dette besøket som to besøk. 

Hvordan forstå dataene inne i Google Analytics

Når du logger inn i Google Analytics kommer du inn i en oversikt for den perioden som er satt som standard i kontoen din. Hvis du ikke har endret den står den antagelig til siste 7 dager. Denne oversikten viser en oppsummering av blant annet:

  • Måling av antall brukere, økter, fluktfrekvens og gjennomsnitlig varighet av økten
  • Trafikk-kanaler, kilder og henvisninger
  • Lokasjon - hvor befinner brukerne seg i verden
  • Når på dagen er de mest populære tidspunktene
  • Hva er de mest populære sidene
  • Hvilke enheter bruker de; datamaskin, telefon eller nettbrett
  • Mål - hvis du har definert mål i Google Analytics vil du se en oppsummering av resultatene her

Ønsker du å gå mer inn i detaljene kan du finne mer informasjon i menyen på venstre side. Der kan du velge mellom:

  • Sanntid - her kan du se hva brukerne gjør akkurat nå på nettsiden
  • Målgruppe - her kan du se informasjon om brukerne
  • Brukeranskaffelse - gir informasjon om hvilke kilder som driver trafikk til nettstedet
  • Atferd - hvor gikk de besøkende på nettstedet
  • Konverteringer - hvilke mål er oppnådd 

Vi skal ta for oss hver enkelt av punktene over i detalj

Sanntid

Sanntid er som navnet sier informasjon om hva som foregår på nettstedet ditt akkurat nå. Her finner du informasjon om hvor de befinner seg, hvilke kilder ledet de til nettstedet ditt, hvilke sider ser de på, hendelser (har du opprettet hendelser på nettstedet ditt, også kalt events, kan du teste de live og se resultatet her) og konverteringer.

Målgrupper

Under målgrupper finner du informasjon om brukerne som besøker nettstedet ditt. Vi har tatt utgangspunkt i de områdene vi mener er viktigst å vite noe om. Her får du mye innsikt som:

  • Demografi  gir informasjon om alder og kjønn. Her blir det kun et begrenset antall av de totale antall besøkende lagt til grunn, for så å vise aggregert data.
  • Geografi gir informasjon om språk og sted. Innstilling for språk vil følge språket du har valgt i nettleseren, og sted vil ta utgangspunkt i hvor IP-adressen din er lokalisert.
  • Teknologi gir informasjon nettleser, operativsystem og skjermstørrelse. Dette kan gi verdifull informasjon hvis du skal redesigne nettstedet, eller du skal gjøre en brukerundersøkelse. I tillegg finn du også informasjon om tjenesteleverandører under nettverk. 
  • Mobil finner du fordelingen av desktop, mobil og nettleser. I tillegg finner du informasjon om type mobil enhet.
  • Brukerflyt gir deg innsikt i hvordan brukerne beveger seg på nettstedet. Du kan ta utgangspunkt i lokasjon som land eller by, kampanjer, kilder osv. Ved å velge f eks Kilde/medium ser du hvor brukerne beveger seg på nettstedet ut fra hvor de kommer fra.

Brukeranskaffelse

Under brukeranskaffelse finner du informasjon om hvilke kilder som driver trafikk til nettstedet. Her kan du for eksempel skille ut hvor mange som kom fra de forskjellige kanalene som søkemotorer, betalt annonsering, sosiale medier osv

De valgene du har er:

  • All trafikk - her ser du oversikt over kanaler (søkemotor, sosial, betalt annonsering), kilde/medium (her ser du mer konkret hvilke kanaler som type søkemotor, Google Ads, Facebook, Bing osv) og henvisninger (hvilke andre nettsteder har link til ditt nettsted)
  • Google Ads - hvilke kampanjer, søkeordgrupper, søkeord og annonser har drevet trafikk til nettstedet
  • Search Console - har du koblet sammen Google Analytics med Google Search Console får du oversikt over hvilke landingssider har fått trafikk fra google søk, lokasjon (hvor var brukeren når han klikket), hvilke enheter ble brukt, hvilke søkeord ble brukt i Google som har gitt trafikk til nettstedet.
  • Sosialt - hvilke sosiale nettverk har drevet trafikk til nettstedet, hvilke landingssider kom de til, har noen av de konvertert, brukerflyt (hvilke sider er mest populære for de forskjellige sosiale nettverkene)
  • Kampanjer - her får du oversikt hvis du har brukt UTM-koding på linker som er delt i andra kanaler. F eks nyhetsbrev. Her skiller også Google mellom organisk og betalt. Det du finner under betalte søkeord er søkeord du betaler for i Google Ads

Atferd

Atferd handler om hva som foregår etter at brukeren har kommet til nettsiden. Her er standard måleenhet sidevisninger men vi hittil på de andre områdene har sett at det er brukere og økter. Under atferd får du innsikt i:

  • Atferdsflyt - hvilke sider kom de til og hvor gikk de videre
  • Nettstedinnhold - hvilke sider har de vært på, hva er de mest besøkte landingssider, på hvilke sider valgte de å forlate nettstedet
  • Nettstedhastighet - tidsforbruk pr side (her ser du en visuell fremstilling av sider som bruker lang tid på å laste. Alle sider som er grønne er innenfor. Røde sider bruker for lang tid) Du kan få tips pr side på ting du kan optimalisere for å bedre lastehastigheten på den aktuelle siden. Når du klikker på forslagene får du opp den konkrete siden i Google sitt Page Speed verktøy
  • Nettstedsøk - har du en intern søketjeneste på nettstedet ditt gjør du lurt i å spore det i Google Analytics. Dette kan gi deg verdifull innsikt i innhold som er vanskelig å finne. Kanskje du bruker ord i innhold og meny som ikke brukes av brukerne dine.

Konverteringer

Under konverteringer ser du resultatene av mål du har satt opp i Google Analytics, eller resultatene i nettbutikken hvis du har det på nettsiden din.

  • Mål - her kan du velge å ha en kroneverdi selv om det ikke handler om å selge et produkt. Hva om en viktig del av din salgprosess innebærer en demo av et verktøy. Da kan du velge å sette en kroneverdi ut fra hvor sannsynlig det er at det resulterer med et salg. La oss ta et eksempel: Hvis du selger lisenser på en programvare som koster 10 000,- og du holder i gjennomsnitt 10 demoer før du selger en lisens. Det betyr at du har 10% konverteringsrate på demoene. Da kan du sette en verdi som tilsvarer 10% av lisensen. Det blir 1000,- pr bestilling av en demo.
  • Nettbutikk - her vil vi anbefale at du installerer Advanced eCommerce. Da får du flere rapporter inne i Google Analytics. Blant annet vil du ha rapporter på hvor mange la varer i handlevogn, men ikke sjekket ut. Du vil også se hvor de forlot kjøpsreisen. Med standard eCommerce med Google Analytics vil du kun få innsikt i de som fullfører et kjøp.

Konklusjon

Med Google Analytics får du mye innsikt i trafikk til, og hva som foregår på, nettsiden din. Det er viktig å ha en formening om hva du ønsker å oppnå.

Hvis du ønsker å øke trafikken til nettstedet ditt er det antall besøk du kanskje bør fokusere på, og da finner du tallene under seksjonen for målgruppe.

Ønsker du å øke trafikken til nettstedet fra organisk søk, vil antall økter som drives til nettstedet fra organisk søk være et viktig måleparameter. Da finner du tallene under brukeranskaffelse.

Ønsker du å måle på hvor mange sider hver bruker ser på nettsiden din kan du måle på antall sider pr økt. Og da finner du tallene under atferd. Dette kan også defineres som mål i Google Analytics oppsett av rapporteringsvisning. 

Du kan sette målbare og konkrete mål i Google Analytics,. Da finner du  alle tallene under konverteringer og mål.

Vi har laget en oppskrift på hvordan du måle eksemplene over, samt hvordan du kan definerer mål i Google Analytics. Denne kan du fritt laste ned.

Registrer deg og last ned vår e-bok

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.