Har du hull i din markedsføring?

banner-hull-markedsforingen

For å lykkes med digital markedsføring er det mange deler som bør være på plass. I denne artikkelen går vi gjennom hva man bør tenke på, og hvordan man kan avdekke eventuelle hull, for å få mest mulige ut av sin digitale tilstedeværelse.

Når vi kommer i kontakt med nye kunder starter vi med å avdekke eventuelle mangler de har, og hvilke hull som bør prioriteres. Noen er veldig gode i sosiale medier, men har et forbedringspotensiale på nettsiden. Andre har jobbet mest analogt og har gode trykksaker som kan brukes som inspirasjon til å lage digitalt innhold. Vi ser også på hvilken kompetanse de har i bedriften. En slik gjennomgang vil være utgangspunktet for våre anbefalinger for å komme i gang, og lykkes, med digital markedsføring. Dette gir oss også en god oversikt over hvilke tjenester vi kan tilby for å fylle eventuelle hull.

Strategi og profil

Har din bedrift en klar strategi på plass og etablerte Buyer Personas (definerte målgrupper)? Hvis man ikke vet hvem man snakker til blir det vanskelig å jobbe målrettet med innhold og kampanjer. En helhetlig profil og en håndbok med klare regler for bruk av logo, farger og fonter er også viktig å ha på plass. Ellers blir det vanskelig å ha en gjenkjennelig tilstedeværelse i digitale eller analoge-kanaler. 

 

Du trenger:

Hvis du har mangler her kan det enten gjøres internt eller settes bort. Hvis man har kompetansen og tiden til å gjøre det internt i bedriften er det flott. Sørg bare for at det er forankret i strategien for bedriften. Les gjerne vår artikkel om Når bør man outsource markedsføring til et byrå for tips om hva som kan løses internt og hva som bør settes ut til et profesjonelt byrå.

 

Nettside og SEO

Nettsiden er grunnmuren i all markedsføring i dag. Hvis dine potensielle kunder ikke finner deg når de googler dine produkter eller tjenester vil de finne en konkurrent, og mest sannsynlig velge den. Derfor er det viktig å være synlig. Mange vi er i kontakt med har en helt fin nettside, men vet lite om søkemotoroptimalisering. Ved å gjøre en søkeordanalyse, og en analyse av kvaliteten på nettsiden, vil mange se en stigning i organisk søk og dermed mer trafikk til nettsiden som igjen kan føre til flere kunder.

Sett klare mål 

Sett klare mål for hva du ønsker å oppnå, mål så om du når målene du har satt. Å få kunden til nettsiden er ikke nok, de må også enkelt kunne gjøre det som er meningen at de skal gjøre. Enten det er å kjøpe et kurs, bestille en befaring, laste ned en mal/sjekkliste eller melde seg på et webinar. Derfor ønsker vi alltid å se på brukervennligheten, og om siden er satt opp for å konvertere - gjøre det du vil at de skal gjøre.

Du trenger:

Hvis plattformen for nettside ikke er god nok, og det skal lages en ny nettside, vil de fleste ha behov for å sette dette bort. Analyse og rapportering vil også mange bedrifter ha behov for å sette bort, med mindre de har en markedsavdeling med dedikerte spesialister på området.

 

CRM og andre systemer

For en markedsfører kan det fort bli mange verktøy og mange programmer å holde styr på. Man trenger et godt CRM for å kunne holde orden i kundebasen, segmentere og pleie kundeforholdet. Andre systemer trenger man for å oppdatere nettsiden, poste i sosiale kanaler, lage kampanjer og måle effekt av hva man gjør. I dialog med nye kunder ser vi alltid på om det er rom for å gjøre dette enklere. Vår erfaring er at jo enklere det er å  f.eks oppdatere nettsiden eller poste i sosiale kanaler, jo oftere vil man nettop gjøre dette. Derfor bruker vi HubSpot-plattformen både for oss selv og for mange av våre kunder. Men det finnes også andre gode løsninger alt etter hva kunden har behov for. Det viktigste er å få alt på plass og tenke helhetlig, slik at men ikke ender opp med flere systemer som ikke snakker sammen og gjør det vanskelig å få oversikt.


Innhold

Hva har bedriften din av innhold og hva mangler? Når vi snakker om innhold tenker vi på alt fra artikler, video, sjekklister, kataloger ol. Innholdsproduksjon er en kontinuerlig prosess, ofte lager man innhold på nyheter eller andre aktuelle saker, men det er også viktig å legge en plan for hva man trenger av innhold generelt. Vi starter med en Content Audit, en gjennomgang av innhold, hvor vi ser over alt som finnes, vurderer hva som kan oppdateres og kanskje gjøres tilgjengelig digitalt, og legger en plan for hva som burde produseres.

Du trenger:

  • Noen med tid og evner til å produsere innhold som nyhetsbrev, poster i sosiale medier, artikler og video.
  • Verktøy for å produsere og publisere innhold.

For noen bedrifter vil det være naturlig å produsere alt av innhold selv, men mange har behov for å sette bort deler av dette. En god plattform for å sende ut nyhetsbrev, poster i sosiale medier og lage artikler på nettsiden vil gjøre jobben lettere. Det finnes mange gratis verktøy for dette, men da ender man fort opp med å måtte gå gjennom mange verktøy for å få jobben gjort. Vi bruker derfor HubSpot-plattformen også her. 

 

Kampanjer

Først når alt annet er på plass er det tid for å se om man har det som trengs for å kjøre gode kampanjer i Google, i sosiale medier eller andre kanaler. Hvis du har krysset av for alle punkter over trenger du nå bare:

  • Kompetanse innen relevante kanaler som Google Ads, Facebook Business Manager ol.
  • Plattform for å lage gode landingssider, handlingsknapper og skjema.
  • Gode oppfølgings rutiner/automatiseringer for å følge opp etter en konvertering.

Denne delen vil også mange bedrifter ha satt bort hele eller deler av. Hvis man har kompetansen innad er det ikke noe galt i å gjøre dette selv, men hvis man ikke har sertifiseringer og kompetansen på plass vil det ofte lønne seg å sette dette bort. Kampanjer som settes opp feil vil ofte koste mer enn nødvendig.

 

Test deg!

Har du alt på plass, eller var det flere områder her hvor du har hull i din markedsføring? Vi har laget en liten test hvor du kan se hvordan du ligger an, og få våre anbefalinger for hva du bør prioritere å få på plass for å få mest ut av din digitale tilstedeværelse.

Ta testen!

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook